کد خبر : 1429728 | 04 مرداد 1396 ساعت 23:50 | 21.5K بازدید | 0 دیدگاه

یک طلا و 4 نقره و پایان 36 سال انتظار برای کاراته

تیم 5 نفره کاراته ایران با کسب یک طلا و 4 نقره به کار خود در دهمین دوره بازیهای جهانی ورلد گیمز پایان داد؛ مسابقاتی که برای اولین بارتیم کاراته موفق شد حضور در فینال و مدالهای طلا و نقره را تجربه کند.

یک طلا و 4 نقره و پایان 36 سال انتظار برای کاراته

به گزارش "ورزش سه" از سایت فدراسیون کاراته، در دهمین دوره بازیهای جهانی که در شهر ورسلاو لهستان برگزار شد، تیم ایران با کسب یک مدال طلا و 4 نقره بر سکوی سوم این دوره از رقابتها قرار گرفت. ژاپن با 4 طلا ، 2 نقره و 1 برنز مقام قهرمانی را بدست آورد و فرانسه با 2 طلا و 2 برنز در مکان دوم قرار گرفت.
تیم های اوکراین با ۱ طلا و ۱ نقره و برزیل با ۱ طلا و ۱ برنز پس از تیم ایران در رده های چهارم و پنجم ایستادند.

کاراته کشورمان در اولین روز یک نماینده داشت؛ امیر مهدی زاده در وزن 60- کیلوگرم.


مهدی زاده ابتدا و پس از کسب تساوی یک بر یک و باخت در قانون سنشو برابر داگلاس، در مبارزه دوم مقابل آگوژیل صوفیانی از فرانسه 3 بر یک به پیروزی رسید.
داروسکی لهستانی سومین دیداری بود که مهدی زاده در تاتامی لهستان انجام داد و به برتری 5 بر صفر دست یافت.


مهدی زاده در نیمه نهایی خورخه گومز از اسپانیا را با شکست از تاتامی بدرقه کرد و به فینال راه یافت. او در فینال با شکست 4 بر 2 برابر فردوسی فرضعلی اف قهرمان اروپا و نفر سوم جهان از آذربایجان، به نشان نقره بازیهای جهانی (ورلد گیمز) دست یافت.

در روز دوم تیم ایران 4 نماینده داشت که حاصل آن یک طلا و 3 نقره بود.


در وزن 84-کیلوگرم ذبیح اله پورشیب دیگر نماینده کشورمان در اولین پیکار مقابل گوگیتا از گرجستان 3 بر صفر پیروز شد. گوگیتا در سال 2014 قهرمان جهان شده و شش سال پیشترش هم‌ سوم‌ جهان شده بود.
پورشیب در مبارزه دوم اوگور آکتاش از ترکیه را یک بر صفر از پیش رو برداشت. آکتاش عنوان قهرمانی امیدهای جهان در سال 2015 را دارد و در رقابتهای قهرمانی اروپا در سالهای 2016 و 2017 بر سکوی اول کاراته قاره سبز ایستاد.


سومین مبارزه پورشیب مقابل کوین پوگنون از نیوزیلند بود که موفق شد 2 بر صفرحریفش را از پیش رو بردارد و به عنوان سرگروه به مرحله نیمه نهایی صعود کند. 1 طلا و 2 برنز اقیانوسیه در پرونده این‌حریف فرانسوی الاصل ذبیح اله دیده می شود. پورشیب در مبارزه نیمه نهایی حریف لهستانی را 7 بر صفر برد و راهی فینال شد. او با برد 2 بر یک برابر آراگا، قهرمان جهان از ژاپن، کاراته ایران را پس از ۳۶ سال صاحب نشان طلای بازیهای جهانی (ورلد گیمز) کرد.این نخستین پیروزی پورشیب برابر این حریف صاحب نام جهان است. پیش از این این دو هفت بار رودروی هم قرار گرفته بودند که در تمامی مبارزات آراگا پیروز میدان بود.‌

علی اصغر آسیابری در وزن 75-کیلوگرم در مرحله مقدماتی بازیهای جهانی(ورلد گیمز) ابتدا مقابل جوجی وارمالوا از فیجی قهرمان اقیانوسیه در سال 2016 با نتیجه 8 بر صفر به برتری رسید. سپس با نتیجه 3 بر صفر هرنانیت وریسیمو از برزیل دارنده 2 طلا رقابتهای پان امریکن 2017 و 2016 شکست داد. او در مبارزه سوم هم عمر عبدالرحمان مصری نایب قهرمانی جهان در سال 2016 را 2 بر صفر مغلوب کرد و به نیمه نهایی رفت‌ تا رودرروی توماس اسکات، نفر اول رنکینگ جهان بایستاد. برد 9 بر صفر او پیش از اتمام وقت قانونی برابر اسکات امریکایی بسیار حائز اهمیت بود. او در 4 مبارزه پیش از فینال حتی یک امتیاز هم به حریفانش نداد.


آسیابری در فینال مقابل استانیسلاو هورونا اوکراینی نایب قهرمان اروپا با نتیجه 4 بر 2 شکست خورد و به نشان نقره بازیهای جهانی (ورلد گیمز) دست یافت.


در وزن 68+کیلوگرم حمیده عباسعلی تنها نماینده بخش بانوان در مبارزه اول مقابل دومینیکا تاتاروا از اسلواکی با نتیجه 2 بر یک پیروز شد. در پرونده این حریف اسلواکیایی که دارای رتبه دوم رنکینگ جهان است، برنز رقابت های جهانی 2016 و برنز امیدهای جهان در سال 2013 دیده می شود.


در مبارزه دوم عباسعلی 4 بر صفر ایزابلا رودریگز از برزیل را شکست داد. این حریف برزیلی سه طلا و یک برنز رقابت های پان آمریکا در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
با این 2 برد عباسعلی به عنوان نفر اول گروه خود به دور نیمه نهایی صعود کرد. عباسعلی، بانوی شایسته کاراته ایران پس از تساوی صفر بر صفر برابر آیومی، قهرمان جهان در سال 2016 در هانتی و با رای داوران نتیجه را واگذار کرد تا بی شکست نایب قهرمان بازیهای جهانی دست یافت.

سجاد گنج زاده کاراته کا وزن 84+ کیلوگرم، که در گروه دشواری قرار داشت پس از آنکه در مصاف با کاگاوا از ژاپن در تساوی 4 بر 4 در قانون سنشو شکست را پذیرا شد، ابتدا بر حریف بدقلق شیلیایی فائق امد و سپس از سد جاناتان هورنه آلمانی گذشت، کاراته کایی که در پرونده افتخاراتش 4 مدال طلای اروپا دیده می شود.
هورنه در شرایطی برابر سجاد گنح زاده هانسوکو شد که در سالهای گذشته 2 بار موفق شده بود از سد گنج زاده عبور کند. اوج کار سجاد در مسابقه نیمه نهایی برابر اشرف اوچن ازمراکش بود؛ مبارزه ای که تداعی کننده فینال جهانی 2016 بود. در فینال جهانی اتریش سجاد پس از تساوی 3 بر 3 با رای داوران برنده شد اما در تاتامی ورسلاو توانست 3 به 2 پیروز شود.


او برای بار دوم در این دوره ازبازیهای جهانی اینبار در فینال مقابل کاگاوا قرار گرفت و با شکست 6 بر 5 برابر این کاراته کا به مدال نقره بازیهای جهانی دست پیدا کرد.

دیدگاه‌ها