کد خبر : 1453740 | 21 مرداد 1396 ساعت 23:23 | 21.4K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت: چلسی و فصلی که راحت نخواهد بود

بازیکنان چلسی در اولین چالش پیش رویشان در فصل جدید لیگ برتر انگلیس موفق نشدند پیروز از میدان خارج شوند.

یادداشت: چلسی و فصلی که راحت نخواهد بود


به گزارش "ورزش سه"، هر چند شاید هواداران آنها را به خاطر عملکرد شان سرزنش نکنند چرا که تصمیمات داوری در بازی امروز این تیم مقابل برنلی بحث برانگیز بود.

 

بعد از قهرمانی مقتدرانه فصل گذشته آبی های لندن در لیگ برتر و اضافه شدن مهاجم تیزهوشی مانند آلوارو موراتا به ترکیب این تیم، اکثر قریب به اتفاق کارشناسان فوتبال انگلیس معتقدند چلسی می تواند امسال هم یکی از جدی ترین مدعیان قهرمانی باشد هر چند به نظر می رسد نیمکت این تیم هنوز هم فرصت برای بهبود از نظر خرید بازیکنان بزرگ را دارد.

 

شکست امروز آنها در خانه اما شاید زنگ خطری باشد برای کونته که از سرنوشت شومی که در چند فصل گذشته گریبانگیر قهرمان لیگ شده است هراس داشته باشد. لستر هرگز موفق نشد در قامت یک قهرمان باقی بماند و قبل از آن هم همین چلسی تحت هدایت مورینیو نزدیک بود در جمع تیم های پایین جدول فصل را به پایان برساند. قطعا تکرار تجربه مورینیو در دومین فصل حضور کونته شاید اخرین چیزی باشد که هواداران چلسی انتظارش را بکشند.

 

 

1234716

 

 

آیا چلسی می تواند این فصل مدعی قهرمانی باشد؟

 

بدون تردید بله ! آنها یکی از بهترین تیم های حال حاضر در لیگ برتر هستند. فراموش نکنیم که در هفته اول پدرو و هازارد را هم در ترکیب اصلی نداشتند و هم چنین موراتا هم از ابتدا به بازی گرفته نشد. موسس هم در این بازی امکان بازی نداشت که احتمال زیاد به زودی به 11 نفر اول باز میگردد. با این اوصاف ترکیب چلسی در ادامه فصل قطعا با آن چه امروز در استمفورد بریج شاهد‌آن بودیم تفاوت خواهد داشت.

 

چلسی احتمالا با همین روند استفاده از سه دفاع ادامه خواهد داد اما نوع حرکات بازیکنان این تیم در فصل جاری قطعا تنوع بیشتری نسبت به فصل گذشته خواهد داشت. یکی از تفاوت های اساسی که امروز در ساختار بازی چلسی شاهد بودیم ملحق شدن لوییز از دفاع به خط حمله در برخی از موقعیت های بازی بود که در یک مورد هم به گل دوم چلسی منجر شد. با این وضعیت چلسی با دو دفاع ثابت در زمین خودش عملا خط هافبک هفت نفره ای را در میانه زمین مستقر خواهد کرد که شکستن پرس حاصل از این هفت نفر در میانه میدان اصلا کار آسانی نخواهد بود.

 

نکته دوم در بازی امروز چلسی، فاصله بسیار کم کانته با بازیکنان صاحب توپ خودی بود. اون تقریبا همه جا در سایه بازیکنان چلسی حضور داشت تا چنانچه توپ از دست رفت بتواند سریعا در باز پس گیری آن مشارکت کند. وجود او در میانه میدان غنیمتی بی نظیر برای چلسی خواهد بود.

 

 

1234696

 

ترفند متقابل حریفان چلسی چه خواهد بود؟

 

با توجه به این که چند تیم در فصل جاری احتمالا از سیستم 3-4-3 استفاده خواهند کرد و این روند تنها به چلسی محدود نخواهد بود مربیان لیگ برتری مجبورند برنامه مشخصی برای مواجه شدن با این سبک بازی داشته باشند.

 

آن چه در بازی های اخیر مربیانی هم چون گواردیولا، مورینیو و ونگر مشخص بود این است که در تقابل با چنین سیستمی، شوت های دقیق از پشت محوطه جریمه ممکن است اهمیت دو چندانی در روش بازی حریفان پیدا کند. هم چنین استفاده بهینه از عرض زمین و حضور دو بال در سمت  راست و چپ دفاع چلسی که با ایجاد فاصله با دفاع مرکزی شود ممکن است در دستور کار مربیان حریف قرار گیرد.

 

 

دفاع سه نفره یا  وفاداری به دفاع خطی چهار نفره؟‌

 

این که در ادامه کدام روش بازی می تواند منجر به موفقیت تیم ها شود را نمیشود از الان حدس زد اما شاید تلاش برای ایده گرفتن از چلسی فصل گذشته کونته باعث ایجاد دردسرهای جدی برای تیم هایی مانند کریستال پالاس شود که امروز به طرز تحقیرآمیزی در ورزشگاه خانگی خود مقابل حریف تازه وارد به لیگ برتر تسلیم شدند.

 

به منظور پیاده سازی موفق تاکتیک های متنوع در دفاع سه نفره یک تیم نیاز به بازیکنان منحصر به فردی در باز پس گیری توپ در میانه میدان و هم چنین رفت و آمد با کیفیت در کنارها دارد که چنین چیزی برای خیلی از بازیکنان حال حاضر در لیگ برتر مصداق ندارد. تیم هایی مانند آرسنال ،کریستال پالاس، اورتون و استوک که در این هفته رو به بازی با دفاع سه نفره آوردند در زمره تیم هایی قرار دارند که ممکن است از این تقلید شان ضربه اساسی در فصل پیش رو بخورند.

 

 جاوید جعفری فراهانی

 

استمفورد بریج- لندن

دیدگاه‌ها