کد خبر : 1460746 | 22 شهریور 1396 ساعت 10:16 | 44K بازدید | 3 دیدگاه

هت تریک نیمکت پرسپولیس

برانکو؛ الهه تعویض در یونان باستان!

برانکو ایوانکوویچ در جدال با الاهلی نه بر پایه شانس که با بزرگترین تصمیمات تاکتیکی خود، شاگردانش را به صعودی شیرین و تاریخی مهمان کرد.

برانکو؛ الهه تعویض در یونان باستان!

به گزارش "ورزش سه"، سرمربی کروات سرخپوشان در فصل گذشته سه هدف بزرگ برای تیمش پیش بینی کرد که در ابتدا باعث سخره خیلی‌ها شد. تیمی که او داعیه رسیدن به سه جام پیش رو داشت و در اولین کنفرانس پیش از شروع فصل شانزدهم با یادآوری رقابت‌های مهم پیش رو با اعلام اینکه قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا را نشانه گرفته‌اند همه خبرنگاران حاضر را در سکوت فرو برد تا تنها یک نفر بار دیگر از او بپرسد: منظورتان لیگ قهرمانان آسیا در این فصل است؟ که البته با پاسخ دوباره و این بار قاطعانه‌تر او همراه بود که "بله، من و تیمم سه هدف در فصل جدید پیش‌رو داریم که یکی از آنها کسب قهرمانی آسیاست."


هر چند برانکو ایوانکوویچ در ادامه با توجه به غیبت ملی‌پوشانش و تصمیمی اشتباه برای حضور در جام حذفی از دور این رقابت‌ها با شگفتی بزرگی با حذف مقابل قشقایی شیراز کنار رفت تا یکی از وعده‌های او نافرجام بماند و این اتفاق دلیلی شود که دیگر کسی انتظار برآورده شدن دیگر وعده‌هایش را هم نداشته باشد. برانکو ایوانکوویچ اما در پایان فصل گذشته تیمش را به قهرمانی رساند و در لیگ قهرمانان و در گروه مرگ این رقابت‌ها به دور بعدی راه یافت. او در ادامه هم بی توجه به محرومیت تماشاگرانش بازی با لخویای قطر را هم پشت سر گذاشت تا تنها تیم ایرانی حاضر در مرحله یک چهارم باشد. کسب تساوی دو بر دو مقابل الاهلی عربستان اما به نظر می‌رسد کار او و وعده‌اش را به پایان رسانده باشد اما یک بازگشت فوق العاده و 10 نفره نشان داد تا او روی حرف و وعده خود همچنان پابرجاست. اکنون پرسپولیس در بهترین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا قرار دارد، حضور در جمع چهار تیم برتر که تا پیش از این هرگز آن را تجربه نکرده بود.


برانکو ایوانکوویچ برای دستیابی به این موقعیت اما نه متکی بر شانس بلکه تنها بر پایه اعتماد به بازیکنان و استراتژی تاکتیکی موفق خود به آن دست یافت. جایی که او برخلاف فصول گذشته این بار نیمکتی در اختیار دارد که می‌تواند در هر زمانی نتیجه را به سود خود بازگرداند و مهمتر اینکه هنر استفاده از بازیکنانش را به خوبی بلد است. برای اینکه به این موضوع ایمان بیاوریم کافی است سه بازی اخیر و شرایط تغییر تاکتیکی و تعویض‌های برانکو ایوانکوویچ را مرور کنیم:


پرسپولیس 2 الاهلی عربستان 2

 

پرسپولیس در جدالی شبهه میزبان، در عمان برابر الاهلی عربستان قرار گرفت و در عین ناباوری با دو گل از حریف عقب افتاد. عملکرد بد چند ستاره این تیم در این نتیجه بی تاثیر نبود و برانکو ایوانکوویچ در اقدامی عجیب تصمیم به تعویض همزمان فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان و مهدی طارمی گرفت. سه بازیکنی که ردپای آنها در موفقیت‌های دو فصل اخیر پرسپولیس دیده می‌شد و با توجه به محبوبیت‌شان در صورت پایان بازی با شکست، می‌توانست به محلی برای انتقاد از تصمیم سرمربی کروات تبدیل شود. برانکو ایوانکوویچ اما با تعویض این بازیکنان و به زمین فرستادن کمال کامیابی نیا، بشار رسن و گادوین منشا توانست نتیجه بازی را به سود تیمش تغییر دهد. یک پاس گل از سوی بشار و یک گل از گادوین منشا و میدان داری کامیابی نیا همان چیزی بود که برانکو ایوانکوویچ به آن فکر کرده بود و به آن دست یافت.


گسترش فولاد 0 پرسپولیس 3

 

پرسپولیس بعد از دیدارهای تیم ملی برابر کره جنوبی و سوریه و در حالی که کمتر از 48 ساعت از آخرین بازی ملی‌پوشان گذشته بود، باید راهی تبریز می‌شد تا دیدار معوقه خود را به انجام می‌رساند. برانکو ایوانکوویچ تصمیم گرفت بشار را با تیمش همراه نکند و سیدجلال حسینی هم به دلیل مصدومیت دیگر غایب این تیم بود. او به مهدی طارمی و محسن مسلمان استراحت داد. با شروع نیمه دوم و در حالی که به نظر می‌رسد برانکو ایوانکوویچ با توجه تثبیت صدرنشینی تیمش و البته بازی حساس مقابل الاهلی به نتیجه بدون گل راضی باشد با دستور تعویض مهدی طارمی، محسن مسلمان و سیامک نعمتی تغییرات تاکتیکی مدنظرش را در تیم اجرا کرد. تغییراتی که با دو پاس گل محسن مسلمان، یک گل و یک پاس گل از مهدی طارمی همراه شد تا او بار دیگر نشان دهد که استفاده از ذخایر نیمکت خود را به خوبی بلد است.


الاهلی عربستان 1 پرسپولیس 3؛ حماسه تکمیل شد
 

تساوی دو بر دو در بازی رفت شرایط سختی برای برانکو ایوانکوویچ در این جدال شکل داده بود. مساله‌ای که باعث شد او در کنفرانس بعد از بازی هم اعلام کند نمی‌دانسته با توجه به نتیجه رفت چه استراتژی (هجومی یا تدافعی و دل بستن به ضدحملات) را اتخاذ کند.

با تمام این اوصاف او در همان دقایق ابتدایی با گل دیدنی علی علیپور تیمش را از حریف پیش دید و در یک قدمی صعود قرار گرفت. اما اشتباه بچگانه کمال کامیابی نیا و حرفه‌ای‌گری هافبک الاهلی باعث شد تا تیمش از دقیقه 10 مجبور شود با یک بازیکن کمتر مقابل الاهلی قرار گیرد.

برانکو ایوانکوویچ اما با بهره گیری از بازیکنان چند پسته خود بهترین روش را نه در تعویض مهره که در تعویض پست دید و ربیع خواه را به میانه میدان آورد و وحید امیری را یک پست عقب تر و در دفاع چپ به کار گرفت. استراتژی موفق برانکو ایوانکوویچ باعث شد تا حریف نه از این خلا که از سمت دیگری به گلی انفرادی دست یابد.

نتیجه یک بر یک، با یک بازیکن کمتر، برانکو و تیمش را در آستانه حذف از این رقابت‌ها قرار داد و البته مسلما کسی نمی‌توانست با توجه به اخراج کامیابی نیا، او و تیمش را سرزنش کند. سرمربی کروات اما مثل تمام تک کلمه‌های خود در مصاحبه‌هایش " کار، کار و کار/ تمرین، تمرین و تمرین و البته عدم قبول شکست" مسیر تازه‌ای را امتحان کرد. مسیری که در دو بازی قبلی از آن به نتیجه رسیده بود؛ برانکو ایوانکوویچ این بار دستور تعویض گادوین منشا، شایان مصلح و بشار رسن را صادر کرد تا شرایط به سود تیمش تغییر کند.

سه بازیکنی که هر کدام به نوعی در گل‌های دوم و سوم و اخراج بازیکن حریف نقش داشتند. بشار در صحنه گل دوم پرسپولیس با ارسال کرنر خود مدافعان و دروازه بان الاهلی را با اشتباهات پیاپی مواجه می‌کند تا در نهایت این ضربه شایان مصلح باشد که در آستانه ورود به دروازه با برخورد به دست مدافع الاهلی یک ضربه پنالتی و اخراج را به همراه داشته باشد. گادوین منشا هم با اعتماد بنفس بالا این ضربه را تبدیل به گل برتری کرده تا سرنوشت صعود در دست پرسپولیس قرار گیرد و البته اکنون با تساوی در بازیکنان دو تیم در زمین. بشار رسن اما با هجومی به قلب دفاعی الاهلی و عبور از مدافع مستقیم خود در محوطه جریمه متوقف شده و یک ضربه پنالتی دیگر نصیب تیم برانکو ایوانکوویچ می‌کند تا همه چیز پایان یابد؛ گلی که مهدی طارمی هم این بار از روی نقطه پنالتی به ثبت می‌رساند و با بازگشت مجدد به جدول گلزنان اکنون انگیزه‌اش برای دیدارهای بعدی نیز افزایش می‌یابد.


هت تریک برانکو این بار با طعم صعود تاریخی


برانکو ایوانکوویچ در سومین تصمیم تاکتیکی خود برای تعویض بازیکن بار دیگر نتیجه را به سود سرخپوشان تغییر می‌دهد. این بار یک هت تریک تاریخی در اتخاذ استراتژی که با طعم صعود تاریخی به جمع چهار تیم برتر آسیا همراه است و او را به سرمربی بی‌بدیل پرسپولیس تبدیل می‌کند. مردی که قرار است طبق وعده ابتدای فصل گذشته‌اش، پرسپولیس را به قهرمانی آسیا برساند و اکنون تنها دو حریف دیگر روبه روی خود می‌بیند.

دیدگاه‌ها