کد خبر : 1460749 | 22 شهریور 1396 ساعت 10:19 | 71.4K بازدید | 2 دیدگاه

شانس ایران برای کسب مجدد مهم‌ترین جایزه قاره کهن

طارمی شانس بزرگ توپ طلای آسیا

مهدی طارمی مهاجم پرسپولیس امسال شانس رسیدن به توپ طلا و کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا را دارد. اتفاقی که از سال 2004 تا امروز برای فوتبال ایران رخ نداده است.

طارمی شانس بزرگ توپ طلای آسیا

به گزارش "ورزش سه"، آخرین بار که یک ایرانی موفق به کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا شد سال 2004 بود؛ وقتی که  علی کریمی (که در آن زمان در الاهلی امارات بازی می کرد) این عنوان را به دست آورد. بعد از آن و تا سال 2010 یعنی شش سال بعد ایران هیچ نماینده ای در میان سه کاندیدای اصلی تصاحب توپ طلا نداشت تا اینکه در این سال فرشید طالبی بازیکن ذوب آهن در رقابت با ساشا اگننوفسکی مدافع استرالیایی سوینگنام ایلهوا به این عنوان نرسید. بعد از آن در سال 2011 هادی عقیلی مدافع تیم سپاهان شانس رسیدن به این عنوان را داشت که این بار نیز نماینده ایران به توپ طلا نرسید. سرورچپاروف بازیکن حال حاضر استقلال و بازیکن وقت الشباب عربستان در آن زمان به توپ طلا رسید.


سال 2012 علی کریمی که با هدف رسیدن به عنوان مرد سال آسیا به پرسپولیس بازگشت، نیز در رقابت با لی کئون هو بازیکن کره ای تیم اولسان هیوندای توپ طلا را از دست داد. جواد نکونام نیز که بعد از سال ها حضور در اوساسونا در سال 2013 به استقلال تهران پیوست، در همین سال در میان کاندیداهای دریافت توپ طلای آسیا بود که در نهایت این عنوان به ژنگ ژی بازیکن چینی تیم گوانگژو رسید.


از سال 2013 تا امروز بار دیگر بازیکنان ایرانی در لیست کاندیداهای اصلی دریافت توپ طلا حضور نداشتند و اکنون به نظر می رسد مهدی طارمی مهاجم تیم ملی ایران و پرسپولیس این شانس را دارد که باردیگر یک ایرانی را به جمع کاندیداهای اصلی  بهترین بازیکن سال آسیا برساند.


طارمی و توپ طلا


مهدی طارمی در رده بندی های بهترین های آسیا در رده ملی و باشگاهی در سال 2017 معمولا یک پای ثابت بوده و همین موضوع شانس او را برای تصاحب عنوان بهترین بازیکن سال افزایش می دهد. طارمی در رده ملی 4 گل حساس را برای تیم ملی در رقابت های مقدماتی جام جهانی به ثمر رساند و در بازی های دیگر مثل بازی با سوریه که روی هر دو گل ایران نقش مستقیم ایفا کرد، یکی از مهمترین مهره های کی روش در راه صعود به روسیه بوده است.


در رده باشگاهی نیز او فصل جدید رقابت های لیگ برتر را با زدن سه گل آغاز کرد. او هفت گل نیز در لیگ قهرمانان آسیا به ثمر رسانده و در کنار ادواردو و پایین تر از هالک برزیلی یکی از سه شانس اصلی رسیدن به عنوان آقای گلی آسیا است.

 


قهرمانی در آسیا مهر تایید توپ طلا


اگر طارمی بتواند تیمش را به فینال رقابت های لیگ قهرمانان آسیا و در نهایت مقام قهرمانی برساند، می تواند نامزد اصلی رسیدن به توپ طلای آسیا باشد. طارمی برای عبور از هالک و رسیدن به صدرجدول گلزنان لیگ قهرمانان آسیا هم تنها یک گل کمتر از هالک به ثمر رسانده است. با توجه به بازی های باقیمانده این امیدواری وجود دارد که او بتواند در آسیا هم به مقام آقای گلی برسد.
طارمی در بازی با الاهلی یک بازیکن کامل بود. او با وجود بازی در پست مهاجم یکی از دونده ترین بازیکنان پرسپولیس در این مسابقه بود و نود دقیقه در جهت برنامه های تاکتیکی و پرس و فشار روی بازیکنان حریف بازی کرد. طارمی از زمان ده نفره شدن تیم در زمان دفاع تا شش قدم خودی عقب می آمد و در حملات نیز حضور مداوم داشت. او یک پنالتی را تبدیل به گل کرد؛ هرچند داور یک خطای پنالتی دیگر روی او را ندید. با این وصف طارمی برای رسیدن به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا باید الهلال را با گل هایش قربانی کند و تیمش را به فینال ببرد. آن وقت ایران می تواند بعد از سیزده سال صاحب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا شود.

دیدگاه‌ها