کد خبر : 1462130 | 28 شهریور 1396 ساعت 11:06 | 8.7K بازدید | 0 دیدگاه

آصفی: مشکلات سیاسی برایشان بهانه شده است

چرا ویزای ورزشکاران صادر نمی‌شود؟

اخیرا بارها در رشته های مختلف مشاهده کردیم تیم های ملی به دلیل عدم صدور روادید از حضور در مسابقات بین المللی محروم شدند.

چرا ویزای ورزشکاران صادر نمی‌شود؟

به گزارش "ورزش سه"، چند روز قبل بود که خبر عدم اعزام تیم ملی دوچرخه سواری به مسابقات جاده قهرمانی جهان در نروژ منتشر شد. با این حال دیروز خبر رسید رییس این فدراسیون برخلاف ملی پوشان توانسته ویزای این کشور اروپایی را بگیرد و به همین دلیل شخصا راهی نروژ می شود تا در اجلاس جهانی شرکت کند.


بدین ترتیب رکابزنان شانس بزرگی را برای خودنمایی در سطح جهان از دست دادند و تلاش های آنها در ماههای اخیر به همین سادگی بدون نتیجه ماند. از سوی مسئولان فدراسیون دلیل عدم صدور ویزا برای ملی پوشان تعمیرات سفارت نروژ در ایران عنوان شد. به همین دلیل باید از کشور ثالثی این ویزاها تهیه می شد که اصلا فدراسیون نتوانست وقتی برای مصاحبه بگیرد!


قبل از این هم در رشته هایی مثل شنا، مچ اندازی، دوومیدانی و کاراته مشکلاتی در صدور روادید ملی پوشان در ماههای اخیر مشاهده شده است. به عنوان مثال دوومیدانی کاران به دلیل دیر صادر شدن ویزای لندن تنها ساعاتی قبل از مسابقات قهرمانی جهان به این شهر رسیدند. حتی احسان حدادی فدراسیون را در این رابطه مقصر دانست.


آصفی: بخش بین الملل فدراسیون ها ناکارآمد هستند


برای اینکه دلیل اصلی صادر نشدن روادید برای تیم های ورزشی را جویا شویم، به سراغ حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه رفتیم که یک شخص ورزشی هم محسوب می شود. وی در این باره به "ورزش سه" می گوید: «می شنوم که اکثرا بعد از اینکه یک تیم مسابقات مهم را به خاطر عدم صدور ویزا از دست می دهد، روسای فدراسیون ها مشکلات سیاسی را وسط می کشند. این شاید ساده ترین راه برای فرار از مسئولیت باشد. آنها به راحتی از این طریق خودشان را تبرئه می کنند؛ با اینکه ممکن است خیلی از این اتفاقات به دلیل مشکلات سیاسی نباشد.»


وی همچنین می افزاید: «اول از همه باید ببینیم که درخواست ویزا از سوی فدراسیون ها به موقع ارائه شده یا خیر. مثلا اخذ ویزای شینگن ۲۰ روز برای هر شخصی زمان می برد. از سوی دیگر کامل بودن مدارک در هنگام ارائه به سفارت ها مساله مهمی است و می تواند باعث تاخیر در صدور ویزا شود. در صورتی که همه موارد رعایت شود و سفارت کشوری کارشکنی کند، در آن صورت باید از طریق وزارت امور خارجه و فدراسیون جهانی آن رشته پیگیری کرد.»


سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ادامه خاطرنشان می کند: «متاسفانه در ورزش ما فدراسیون‌ها، بخش بین‌الملل ندارند یا کارآمد نیستند. مثلا شنیدم که احسان حدادی گفته بود فدراسیون دوومیدانی مقصر دیر اعزام شدن آنهاست. من می‌دانم که سفارت انگلیس یک سرویس ویزای فوری دارد که پول بیشتری هم می‌گیرد. با این‌حال، معتقدم اگر به‌موقع اقدامات صورت می‌گرفت، نیازی نبود فدراسیون برای هر نفر ٥٠٠ یورو جداگانه هم بپردازد تا ویزای فوری بگیرد. در هر صورت در خیلی از مواردی که ورزشکاران با عدم صدور ویزا فرصت حضور در مسابقات را از دست می‌دهند، می‌توانیم با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب از این قبیل پیشامدها پیشگیری کنیم و فقط موارد محدودی است که واقعا نمی‌شود از این اتفاق جلوگیری کرد.»

دیدگاه‌ها