کد خبر : 1466725 | 19 مهر 1396 ساعت 17:33 | 4K بازدید | 0 دیدگاه

اشرفی: روز ملی پارالمپیک به عنوان ایده پذیرفته شد

نشست خبری دهمین مراسم بزرگداشت روز ملی و هفته پارالمپیک صبح سه شنبه با حضور مسعود اشرفی، دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک و حسین شهریاری، دبیر ستاد اجرایی روز ملی پارالمپیک و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات کمیته ملی المپیک برگزار شد.

اشرفی: روز ملی پارالمپیک به عنوان ایده پذیرفته شد

به گزارش "ورزش‌ سه" از سایت کمیته ملی پارالمپیک، اشرفی در ابتدای نشست خبری تاریخچه ای از روز ملی پارالمپیک و نحوه شکل گیری آن ارائه داد و گفت: بعد از بازی های پارالمپیک سیدنی که همزمان با تشکیل کمیته ملی پارالمپیک در ایران بود، برخی مدال آوران به دلیل کهولت سن از صحنه قهرمانی رفتند، و این تلنگری برای ما بود. از طرفی با بررسی حضور ورزشکاران در بازی های پارالمپیک متوجه شدیم از تعداد ورزشکاران جانباز کم و تعداد معلولان افزایش پیدا می کند بنابراین توجه به پارالمپیک مورد اهمیت قرار گرفت و منجر به تاسیس کمیسیون ورزش همگانی و نامگذاری یک روز به نام روز پارالمپیک شد.


وی به روند رو به رشد شرکت استان های کشور در این روز اشاره کرد و افزود: نخستین دوره گرامیداشت روز ملی پارالمپیک در تهران برگزار شد، اما به 31 استان کشور افزایش پیدا کرد و از سال 1390 روند افزایشی تعداد شرکت کنندگان را در دوره های گذشته شاهد بودیم. از سال 1394 با موافقیت رئیس جمهور روز 24 مهرماه را به عنوان روز ملی پارالمپیک در تقویم به ثبت رساندند.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک با اعلام این مطلب که کشورهای دیگر تا سال 1384 به این امر اهمیتی نمی دادند، اظهار داشت: گرامیداشت روز ملی پارالمپیک از سال 1384 به عنوان ایده بین المللی در کشورهای دنیا به عنوان طرح توسعه ای پذیرفته شد و حتی در کمیسیون اتحادیه اروپا مطرح شد.

 
وی برگزاری هفته و روز ملی پارالمپیک در سال گذشته را متفاوت دانست و افزود: از آنجایی که سال گذشته روز ملی پارالمپیک با ایام محرم و صفر همزمان شد تغییراتی را در برنامه اجرایی گرامیداشت روز ملی پارالمپیک داشتیم و برگزاری مراسم با محور مباحث آموزشی و اطلاع رسانی بود.


اشرفی به همکاری آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که جامعه هدف ما این نهاد است همکاری با این سازمان ها را برنامه ریزی کرده ایم. نکته جالب در بهزیستی نیز آسایشگاه ها است تا با حداقل فضای موجود، همگانی کردن ورزش را در آسایشگاه ها ایجاد کنیم.

وی در تشریح برنامه های آینده کمیته ملی پارالمپیک اظهار داشت: از دهم شهریورماه سال گذشته که مجلس شورای اسلامی انتزاع کمیته ملی پارالمپیک را از کمیته ملی المپیک اعلام کرد ردیف بودجه مستقلی به پارالمپیک تعلق گرفت که برای ما بسیار حائز اهمیت بود. در 12 مهرماه نیز رئیس جمهور ابلاغ رسمی را صادر کرد و اساسنامه تدوین شد و ماه آینده از سوی هیات دولت تصویب می شود. در این اساسنامه به دو بخش ورزش همگانی و قهرمانی توجه شده است.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک به سازمان های متولی بخش همگانی اشاره کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش استثنایی، سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان در قالب کمیسیون ورزش همگانی تشکیل می شود.


وی همچنین توجه به حضور داوطلبان را مطرح کرد و گفت: به حضور داوطلبان در آینده بسیار توجه خواهد شد که بعد از بازی های پارالمپیک 10-11 نفر در بخش های داوطلب ثبت نام کردند تا در بخش های مختلف اجرایی بازی های پارالمپیک مشارکت داشته باشند. این داوطلبان از طبقات دانشگاهی هستند و آموزش های لازم را می بینند تا مسئولیت خدمات رسانی را انجام دهند. سعی می کنیم با تشکیل کمیسیون داوطلبان موضوع نهضت داوطلبان را گسترش دهیم. هدفمان این است تا با آموزش افراد، خارج از مسئولیتی که دارند به عنوان خدمتگزار فعالیت کنند.

در ادامه حسین شهریاری، دبیر ستاد اجرایی روز ملی پارالمپیک نیز درخصوص برگزاری روز ملی پارالمپیک گفت: برگزاری مراسم روز و هفته ملی پارالمپیک به سه محور برگزاری و ساماندهی برنامه گرامیداشت هفته پارالمپیک و شکل اجرایی جدید آن، مشارکت سازمان های مرتبط و اجرای برنامه گرامیداشت هفته پارالمپیک در استان تهران تقسیم می شود.


وی افزود: مراسم بزرگداشت هفته پارالمپیک از 22 تا 28 مهرماه در سراسر کشور و با حضور 35 هزار نفر در سطح استان ها اجرایی شده است. برای اجرایی کردن روز ملی پارالمپیک باید ستاد اجرایی تشکیل می شد که ستاد اصلی با ترکیب سازمان ها و نهادهای متعدد در کشور که با ستاد اجرایی کمیته ملی پارالمپیک مشارکت دارند و ستاد اجرایی با ترکیب کارکنان پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولان فعالیت خواهند کرد.

شهریاری ادامه داد: آموزش و پرورش، آموزش و پرورش استثنایی، سازمان بهزیستی، هلال احمر، سازمان صدا و سیما، وزارت نفت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کار، بنیاد شهید، شهرداری، وزارت ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فدراسیون ها ی ورزشی اصلی ترین نهادهایی هستند که در برگزاری مراسم روز و هفته ملی پارالمپیک همکاری دارند.


شهریاری در پایان اظهار داشت: 21 سازمان در برگزاری این مراسم با ما مشارکت دارند. برنامه امسال نیز مقرر شد دو محور داشته باشد که تغییر هدفگذاری درست در جهت جنبش پارالمپیک و انجام فعالیت های آموزشی است. باید بحث آموزش را تقویت کنیم تا در دراز مدت تاثیرگذاری بیشتری را شاهد باشیم. برای اجرایی کردن آموزش نیز کارگاه هایی را بیرون از سالن برگزار می کنیم که در هر استان حداقل 20 و حداکثر 40 ایستگاه آموزشی درنظر گرفته شده است تا با همکاری مربیان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش و توسعه ورزش همگانی انجام شود.

دیدگاه‌ها