کد خبر : 1467757 | 24 مهر 1396 ساعت 11:18 | 8.9K بازدید | 0 دیدگاه

دهقان: بین ۲ فدراسیون گیر افتاده بودم!

رویاهای دست‌یافتنی اولین لژیونر زن دوچرخه سواری

اولین لژیونر زن دوچرخه سواری ایران از آرزوها و اهداف بزرگ خود پرده برداشت.

رویاهای دست‌یافتنی اولین لژیونر زن دوچرخه سواری

به گزارش "ورزش سه"، ماندانا دهقان که در سال های اخیر توانسته به موفقیت های خوبی در رشته دوگانه دست پیدا کند و عنوان هفتمی جهان را هم در کارنامه دارد، اخیرا با پیوستن به یک باشگاه دوچرخه سواری در امارات خبرساز شده است.


این بانوی رکابزن به عنوان دوچرخه سوار لژیونر زن ایران تبدیل شده که از ابتدای سال ۲۰۱۸ برای تیم اَلاصَیل فعالیت می کند. او که حالا دیگر فرصتی برای فعالیت در رشته دوگانه پیش روی خود نمی بیند، هدفش را کسب مدال در رقابت های قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک در بخش جاده رشته دوچرخه سواری می داند.


در شرایطی با ماندانا دهقان همکلام شدیم که او تا ۲ روز دیگر برای یکی از تورنمنت های پیش فصل راهی تایلند می شود تا اولین حضورش را در تیم امارات تجربه کند.


در ادامه مشروح صحبت های اولین لژیونر دوچرخه سواری بانوان ایران در گفت وگو با خبرنگار "ورزش سه" را می خوانید.


ماجرای لژیونر شدن


من در برخی از مسابقات آزاد با هزینه شخصی شرکت می کردم. مسئولان این تیم اماراتی در مسابقه ای که در دوبی برگزار می شد،‌ عملکرد مرا دیدند و با توجه به رکورد خوبی که ثبت کردم، از من دعوت کردند. آنها خواستند که برای تست بروم و حدود ۲ هفته آنجا بودم. البته چند نفر به جز من هم بودند و در نهایت با توجه به عملکرد خوبی که داشتم، قرارداد امضا کردم.


تا ۲۰۱۹ در امارات هستم


من قرارداد یک ساله ای را با تیم َلاصَیل امارات امضا کردم که از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا ابتدای سال ۲۰۱۹ است. البته باید در برخی از مسابقات مقدماتی قبل از این تاریخ هم شرکت کنیم. در اولین گام ۲ روز دیگر راهی تایلند می شود که در تور این کشور که در ۴ مرحله برگزار می شود، شرکت کنم. قرار است در تمام تورهایی که در سال وجود داشته باشد و باشگاه ما دعوت شود، شرکت کنیم.


بین ۲ فدراسیون گیر افتاده بودم


من در سال های اخیر هم در رشته دوگانه و هم دوچرخه سواری فعالیت داشتم. البته بیشتر در دوگانه فعالیت می کردم و به چند مدال هم در سطح آسیا رسیدم. در حالی که در دوچرخه سواری همواره نفر اول یا دوم بودم، دعوتم نمی کردند. به من می گفتند که نباید در دوگانه فعالیت داشته باشی و تنها باید به دوچرخه سواری فکر کنی. البته فدراسیون سه گانه هم این اعتراض را داشت فقط باید برای ما مسابقه بدهی و من این وسط گیر افتاده بودم.


نمی خواستم خودم را محدود کنم


خیلی از قهرمان ها هستند که در سطح جهان در هر ۲ رشته دوگانه و دوچرخه سواری فعالیت می کنند. این ۲ رشته با هم منافاتی ندارند و یک خانم که از انگلیس جزو دوستان من است، در هر ۲ رشته فعالیت می کند. وقتی می توانم در هر ۲ رشته نفر اول باشم، چرا باید خودم را محدود کنم؟

 

1247426


فعلا به دوگانه فکر نمی کنم


با توجه به قراردادی که با باشگاه اماراتی امضا کرده بودم، دیگر نمی توانم رشته دوگانه را دنبال کنم. در واقع فشردگی مسابقات دوچرخه سواری آنقدر بالاست که دیگر وقت حضور در دوگانه را ندارم. ما باید هر ماه در یک مسابقه شرکت کنیم و ۲ ماه یک بار هم کمپ طولانی مدت داریم. دیگر فرصتی برای دویدن ندارم و فعلا به دوگانه فکر نمی کنم.


در ایران رایگان رکاب می زدیم


سطح دوچرخه سواری بانوان در ایران در سال های اخیر پیشرفت خاصی نداشته است. در مجموعه ۲ مسابقه لیگ و قهرمانی کشور داریم که معمولا یکی از آنها هم برگزار نمی شود. داشتن ۳ مسابقه در طول سال بسیار کم است و اگر بخواهیم حداقل در سطح آسیا موفق باشیم، باید ماهیانه ۲ بار مسابقه داشته باشیم که این یک رویا برای دوچرخه سواران زن است. دوچرخه سواری زنان نیاز به مربی خارجی دارد که استفاده نمی شود. با این وضعیت دوچرخه سواران ایرانی درجا می زنند و رکوردهای آنها با ۵ سال قبل تفاوتی نکرده است. متاسفانه در لیگ ایران رایگان رکاب می زدیم و تیم ها پولی به ما دوچرخه سواران پرداخت نمی کنند.


هدفم مدال آسیا و سهمیه المپیک است


بعد از اینکه مدتی در تیم ملی دوچرخه سواری نبودم، دیروز از فدراسیون با من تماس گرفتند و گفتند که در اردوهای بعدی از من دعوت می شود. قهرمانی آسیا اسفندماه برگزار می شود که کف آرزوهای من کسب مدال در این مسابقات است. امیدوارم بعد از اینکه در آسیا مدال گرفتم، به سهمیه المپیک ۲۰۲۰ هم برسم. این اتفاق تا به حال در دوچرخه سواری ایران رخ نداده است.


در امارات مشکلی با حجاب من نداشتند


شاید برخی تصور کنند کار برای زنان ورزشکار ایرانی به خاطر داشتن حجاب برای مسابقه در خارج از کشور سخت است؛ اما اینطور نیست. در تیم مل یک زن مصری و یک اماراتی هم هستند که با حجاب مسابقه می دهند. مسئولان تیم مشکلی با حجاب من نداشتند و اصلا صحبتی در این باره به وجود نیامد.

 

1247427


همسرم مربی ام بود اما...


حمید خمسه، همسرم مربی من بود و نقش زیادی در پیشرفت من داشت. با این حال اخیرا با مجید ناصری به عنوان مربی کار می کنم. او که خودش از مربیان نامدار دوچرخه سواری است، با باشگاه اماراتی قرارداد امضا کرده و مرا در این تیم همراهی می کند.

دیدگاه‌ها