کد خبر : 1468140 | 25 مهر 1396 ساعت 21:42 | 124K بازدید | 0 دیدگاه

یک پنالتی برای الهلال در روز پراشتباه داوری

ابوبکر الکاف؛ متهم ردیف اول، نه عامل حذف!

داور عمانی دیدار تیم های پرسپولیس و الهلال با چند اشتباه تاثیرگذار خود به عنوان متهم ردیف اول حذف پرسپولیسی ها از آسیا شناخته می شود، اما به واقع باید الکاف را مقصر این شکست دانست؟

ابوبکر الکاف؛ متهم ردیف اول، نه عامل حذف!

به گزارش "ورزش سه"، احمد ابوبکر الکاف، داور بین المللی عمانی قضاوت بازی برگشت تیم های پرسپولیس و الهلال را برعهده داشت. داوری که در حین برگزاری و پس از پایان بازی از جانب هواداران سرخ پوش و احتمالا مجموعه این تیم به عنوان متهم ردیف اول برای عدم موفقیت در بازی برگشت شناخته می شود. اما باید یک بار دیگر شرایط بازی را از نظر گذراند تا مشخص شود در صورت اینکه الکاف را متهم ردیف اول می دانیم باید مقصر حذف هم بدانیم؟

 

بازی با برتری پرسپولیسی ها آغاز شد و آنها توانستند خیلی زود به گل اول بازی دست پیدا کنند. گلی که امید را در دل هواداران و بازیکنان پرسپولیس زنده کرد و آنها با اشتیاق فراوانی به پیگیری بازی می پرداختند تا شاید بتوانند با ثبت نتیجه ای تاریخی از پس حریف سرسخت عربستانی بر بیایند؛ اما اعلام خطایی بی مورد در دقیقه 25 و دادن اولین اخطار بازی به محمد انصاری که در تصاویر تلویزیونی مشخص بود به ناحق بوده، اولین چراغ خطر را برای پرسپولیسی ها روشن کرد.

 

 

هر چند نمی توان این اشتباه محرز را نابخشودنی دانست؛ اما تنها 4 دقیقه بعد اتفاق دیگری افتاد که به طور کلی ورق را علیه پرسپولیسی ها برگرداند. در حالی که آنها امیدوارتر از همیشه در زمین می دویدند اعلام یک ضربه پنالتی آب سردی بود که بر پیکر سرخ ها ریخته شد. هرچند در نگاه اول حتی تشخیص خطا نیز سخت بود؛ اما در تصاویر تلویزیونی باز هم از یک اشتباه دیگر الکاف پرده برداری شد و آن هم اینکه در صورت تشخیص خطا، اتفاق بیرون از محوطه جریمه افتاده بود و نمی توانست پنالتی باشد.

 

 

همین موضوع باعث شد تا بسیار بیشتر از اخطار ناحق به انصاری، فضای عمومی را علیه داور عمانی شود. او البته پس از این نیز دو بار دیگر روی اعصاب سرخ ها قدم زد. یک بار در نیمه اول و حرکت مشکوک به خطایی که روی امیری اتفاق افتاد و یک بار نیز در نیمه دوم و دقایق پایانی که ضربه رسن به دست مدافع عمانی برخورد کرد. با این حساب و با تشخیص بسیاری از کارشناسان داوری، یک پنالتی بیهوده علیه پرسپولیسی ها گرفته شد و یک و یا دو پنالتی نیز برای آنها گرفته نشد.

 

 

بنابراین می توان گفت اشتباهات ابوبکر الکاف ضربات جبران ناپذیری به شاگردان برانکو زد که برای جلوگیری از سرزدن حتی یک اشتباه پا به میدان گذاشته بودند. اما به واقع باید الکاف را متهم ردیف اول این حذف دانست؟ اشتباهات داور عمانی کاملا قابل قبول و تاثیر آنها در بازی مشخص است؛ اما باید دید بین اشتباهات داور و نتیجه بازی رفت، زور کدام یک برای حذف پرسپولیسی ها بیشتر بود.

 

 

سرخپوشان که در ادامه فصول موفقیت آمیز اخیر خود توانستند به جمع چهار تیم برتر آسیا راه پیدا کنند، با توجه به دو دیداری که در مرحله گروهی مقابل الهلالی ها برگزار کردند، در اولین بازی مرحله نیمه نهایی اشتباهات جبران ناپذیری داشتند که شاید بتوان آنها را بسیار خطرناک تر از سوت های الکاف دانست. اشتباهات و اتفاقاتی که باعث شد تا پرسپولیس عدد عجیب 4 را مقابل گل های خورده خود ببینند و همین موضوع سبب شد تا خوشبین ترین هواداران پرسپولیسی هم برای بازی برگشت در بهترین حالت امیدوار به برد باشند تا صعود، چرا که جبران 4 گل خورده بازی رفت و آن هم در دیداری که میزبان هستید (و یک گل حریف می تواند تمام برنامه ها و رویاها را به هم بریزد) در برابر تیمی قدرتمند به نام الهلال کاری بس عجیب و سخت است(و البته که نشدنی نیست).

 

 

هرچند تقریبا همه در این موضوع هم عقیده ایم که پنالتی گرفته شده علیه پرسپولیسی ها حداقل تا پایان نیمه اول آنها را از نفس انداخت؛ اما باید به این موضوع نیز دقت داشت در صورتی که الکاف می خواست نتیجه را جور دیگر دربیاورد امکان سخت گیری بسیار بیشتر داشت. به این صحنه دقت کنید: ضربه ای که با تکل محرمی در محوطه جریمه هرچند مهار شد؛ اما برخوردی (ناخواسته) با دست مدافع پرسپولیس داشت و الکاف می توانست یک بار دیگر در سوت خود به نشانه پنالتی سوت بزند. اعلام یک ضربه پنالتی به همان اندازه بی رحمانه که پنالتی اول بازی را گرفته بود.

 

حتی در نیمه دوم و در دقایق پایانی بازی و زمانی که انصاری با حرارت بالا به رفت و برگشت هایش مشغول بود خطایی از سوی او روی مهاجم عربستانی با سوت داور مبنی بر اعلام خطا مواجه شد و انصاری می توانست در این صحنه کارت زرد دوم خود را بگیرد و از بازی اخراج شود. هر چقدر که اخطار اول او با اشتباه داده شد؛ اما او می توانست در این صحنه کارت دوم خود را بگیرد تا با سخت گیری بیشتر پرسپولیسی ها طعم 10 نفره شدن را هم بچشند.


هر آنچه که بود پرسپولیسی ها با داوری نامهربان روبرو شدند؛ اما باید این را هم مدنظر داشت در صورتیکه نتیجه بازی رفت به صورت منطقی تری رقم می خورد، می توانست شاید شانس حضور در دیدار پایانی لیگ قهرمانان را به همراه داشت؛ اما این اتفاق نیفتاد و سرخپوشان با نتیجه عجیب 4 بر 0 بازی رفت را باختند؛ هرچند در بازی برگشت نیز با تصمیمات سخت گیرانه الکاف روبرو شدند.  

 

داور عمانی که از سال 2007 وارد لیست بین المللی شد در کنار علی الحبسی، دروازه بان عمانی ها معروفترین چهره های ورزش عمان محسوب می شود. با توجه به شاکی بودن این داور از فدراسیون فوتبال عمان، پیش بینی می شد که وی با نوع قضاوت خود به دنبال خودنمایی پیش چشمان مسئولان فوتبال کشورش باشد؛ چرا که او معتقد است در عمان بسیار به او کم لطفی شده است.

دیدگاه‌ها