کد خبر : 1468272 | 26 مهر 1396 ساعت 13:37 | 50.3K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی بر پایه واقعیات تیم سرخ پایتخت

آینده پرسپولیس با برانکو یا بدون او؟

بعد از شکست برابر الهلال اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که آینده پرسپولیس و برانکو چگونه خواهد بود؟

آینده پرسپولیس با برانکو یا بدون او؟

به گزارش "ورزش سه" زندگی پرسپولیس روی ابرها پایان تلخی داشت. حذف در یک قدمی فینال لیگ قهرمانان، پایان دو سال تلاش این تیم برای حضور قدرتمندانه در سطح اول آسیا بود؛ هرچند این حقیقت فوتبال است که از بین الهلال و پرسپولیس یک تیم باید به فینال می رسید.

 


تحلیل بر پایه واقعیات


لیگ قهرمان فعلا برای پرسپولیس به پایان رسید چرا که این تیم به عنوان قهرمان لیگ برتر در فصل بعد رقابت های لیگ قهرمانان آسیا حاضر خواهد بود. اما آنچه امروز درباره این تیم به عنوان موفق ترین تیم سه سال اخیر فوتبال ایران وجود دارد این است که آینده پرسپولیس چه شکلی خواهد بود. برای شناختن تصویر آینده پرسپولیس باید حتما چند آیتم اصلی را مدنظر قرار داد. اول این که پرسپولیس در این فصل از لیگ برتر باید از عنوان قهرمانی اش دفاع کرده و البته در جام حذفی هم حضور قدرتمندانه داشته باشد. دومین موضوع حضور در رقابت های فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا و سومین و مهمترین آیتمی که باید به آن توجه کرد، این است که پرسپولیس دو فصل از حضور در پنجره نقل و انتقالاتی محروم است. این ها واقعیاتی هستند که پرسپولیس در آینده با آن ها مواجه است و در آینده این تیم نقش دارند.

 


بازگشت ممکن نیست


مدیران پرسپولیس و حتی مدیران ورزش کشور، خوب می دانند که برای پرسپولیس بازگشت به عقب ممکن نیست. این تیم بعد از سال ها افول سرانجام توانست شکل و ساختار تیمی متناسب با آرمان ها و ایده آل هایش را پیدا کند. معمار پرسپولیس جدید همانطور که همه می دانند کسی نیست جز برانکو ایوانکوویچ.

او تیمی پرفراز و نشیب و بدون سبک، افتخار و ستاره تحویل گرفت و آن را به تیمی منسجم، با ساختار فنی نزدیک به استاندارد، مطابق با فلسفه باشگاه و خواست هواداران ساخت. تیمی که توانست بعد از یک دهه افول بار دیگر هواداران پرسپولیس را بیدار و ورزشگاه ها را پر کند. برانکو مجموعه ای از بازیکنان جوان و گمنام فوتبال ایران را تبدیل به ستاره های گرانقیمت و ملی پوش فوتبال ایران کرد. پرسپولیس حالا شکل گرفته و تصمیمات اشتباه می تواند به معنای سقوط مجدد و پایان روزهای خوب باشد. پرسپولیس نمی تواند به عقب بازگردد و باید حرکتی را که با برانکو و بازیکنان مستعد آغاز کرده، ادامه دهد. مسیری که به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید، می تواند به فینال و قهرمانی بینجامد.

 

 


برانکو و پرسپولیس


پرسپولیس دو فصل از پنجره نقل و انتقالاتی محروم است و برانکو باید تیمش را براساس آنچه امروز دارد برای موفقیت در دوسال آینده آماده کند؛ اما آیا خود برانکو در نهایت با پرسپولیس همکاری اش را ادامه خواهد؟ پایان این فصل از لیگ برتر به معنای پایان یافتن قرارداد برانکو و 9 بازیکن سرشناس تیم است. برانکو می ماند؟ باشگاه می خواهد با برانکو ادامه بدهد؟ با توجه به اینکه پرسپولیس نمی تواند تا دو پنجره آینده بازیکنی جذب کند منطقی ترین کار ادامه همکاری با برانکو است که این تیم را خودش ساخته و بهتر از هرکسی می شناسد. 


امروز و بعد از دوسال، انتقادها از کار برانکو شروع شده و او که زمانی تنها مورد تمجید رسانه ها بود حالا و بعد از حذف از فینال آسیایی با چالش رسانه ای هم مواجه است. او اما برنامه اش برای پرسپولیس با وجود نتیجه بد مقابل الهلال برنامه ای بوده که جواب داده است. او در این فصل و در هفته هشتم با یک بازی و دو امتیاز کمتر از پارس جنوبی در رده دوم قرار دارد و اگر بازی عقب افتاده اش را ببرد، می تواند صدرنشین شود. پرسپولیس با برانکو فصل قبل تا هفته هشتم 5 برد، 3 مساوی و 18 امتیاز به دست آورده بود اما امسال 5 برد، 2 تساوی و یک باخت به دست آورده است. در واقع تیم برانکو که به شدت درگیر مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هم بود، توانسته تا الان تقریبا به اندازه فصل قبل امتیاز بگیرد؛ اما نکته قابل توجه این است که تیم برانکو در این فصل 16 گل در هشت بازی زده و این میانگین دو گل در مسابقه است. البته که این تیم در فصل قبل در هشت هفته فقط دو گل خورد اما امسال 6 گل دریافت کرده است. این به خوبی می تواند شرایط پرسپولیس این فصل را نشان دهد. برانکو توانست مشکل خط حمله و کمبود گلزنی تیمش را حل کند؛ اما از طرفی با وجود جذب چند مدافع خوب این تیم در ساختار تدافعی اش دچار مشکل شده است.

 

 


چهره پرسپولیس آینده

 

پرسپولیس در دو سال آینده نهایتا تیمی با همین شکل و شمایل خواهد بود. این تیم نمی تواند در دو فصل نقل و انتقالاتی بازیکن جدیدی بگیرد و باید تمام مهره هایش را هم حفظ کند. اتفاقی غیرقابل پیش بینی که می تواند تمام برنامه های برانکو را تحت تاثیر قرار بدهد. این در حالی است که به عنوان نمونه علیرضا بیرانوند دروازه بان اول این تیم ظاهرا قصد دارد در نیم فصل برای خدمت سربازی به تراکتورسازی برود. در این شرایط برانکو باید چه تصمیمی بگیرد؟ او اگر به ادامه همکاری تمایل نشان بدهد آن وقت ماجرا امیدوارانه تر است چرا که او تیمی جوان را در اختیار دارد که در دوسال آینده تنها دو بازیکنش به سن بازنشستگی نزدیک می شوند که البته مهمترین آن ها سیدجلال حسینی است که در آن زمان 38 سال سن خواهد داشت. نفر بعدی حسین ماهینی 31 ساله است که در آن زمان 33 ساله می شود و البته که هنوز می تواند یکی دو سال دیگر بازی کند. با این وصف به نظر می رسد پرسپولیس تا حدودی از نظر بازیکن با مشکل مواجه نخواهد شد اما یادمان نرود در این تیم بازیکنانی غیرقابل پیش بینی هم هستند که ممکن است باشگاه برای ادامه همکاری با آن ها دچار مشکلاتی شود.

 


حرکت به سمت قله


پرسپولیس با برانکو مسیری را آغاز کرده و اگر منطقی نگاه کنیم قدم های خوبی هم در راه برداشته است. این تیم امروز در مقطعی است که باید به سوی رسیدن به قله حمایت و تجهیز شود. برانکو در فصل جدید با جذب بازیکن و حتی اعمال تغییرات تاکتیکی نشان داد که به دنبال ساختن تیمی نزدیک به سطح استاندارد فوتبال حرفه ای است. پرسپولیس در دو سال گذشته بهترین نمایش فوتبالی را در سطح ایران داشته و در برابر اکثر تیم های آسیایی موفق بوده است. این موفقیت به حدی بوده که اگر امروز پرسپولیس به جای الهلال در فینال بود باعث تعجب نمی شد. حالا پرسپولیس در مرحله ای حساس و دشوار قرار دارد. بسیاری معتقدند این تیم بعد از محرومیت از نقل و انتقالات و محرومیت طارمی و متعاقب آن شکست برابر الهلال وارد بحران خواهد شد اما اگر تصمیمات درست در این مقطع برای این تیم گرفته شود پرسپولیس می تواند مسیر درستی که در آن قرار گرفته را ادامه بدهد.

دیدگاه‌ها