کد خبر : 1468908 | 29 مهر 1396 ساعت 12:13 | 59.9K بازدید | 0 دیدگاه

ماجرای صدرنشینی یک تیم شگفت انگیز

دورتموندی‌های مقیم جم و جنوب

مهدی تارتار و پارس جنوبی جم با گذشت 10 هفته از لیگ هفدهم حالا صدرنشین هستند بی آنکه طعم باخت را چشیده باشند.

دورتموندی‌های مقیم جم و جنوب

به گزارش "ورزش سه"، پارس جنوبی جم با یک نمایش خیره کننده در هفته دهم موفق شد ذوب آهنِ امیر قلعه نوعی را در اصفهان با نتیجه 3 بر صفر شکست داده و با 22 امتیاز صدرنشینی خود را تثبیت کند. هرچند آنها پیکان 20 امتیازی و پرسپولیس را با دو بازی کمتر و 17 امتیاز به عنوان جدی ترین رقیب پشت سر خود دارند؛ اما آنها همین حالا در حال لذت بردن از هفتمین هفته صدرنشینی خود در لیگ هفدهم هستند و بسیاری از فوتبال دوستان برای عجوبه های لیگ برتر کلاه از سر بر می دارند.


این گزارش به مرور عملکرد زردپوشان جمی که به دورتموند لیگ برتر معروف شده اند، در 10 هفته سپری شده از لیگ می پردازد و قدم به قدم با داستان خلق شگفتی مهدی تارتار و شاگردانش در پارس جنوبی جم پیش می رود.


شروع 6 امتیازی


سوت آغاز لیگ هفدهم به صدا درآمد و تیم تازه به لیگ برتر صعود کرده پارس جنوبی جم در اولین دیدار خود در تبریز مقابل گسترش فولاد قرار گرفت. تنها 9 دقیقه از بازی گذشته بود که رضا خالقی فر دروازه محسن فروزان را باز کرد تا همگان تصور کنند تارتار به همراه یکی از معمولی ترین تیم های لیگ برتر پا به کارزار گذاشته است. اما وقتی در دقیقه 90 چشم مان به تابلوی ورزشگاه بنیان دیزل افتاد، باورمان نمی شد جمی ها توانسته اند تک گل گسترش فولاد را با 4 گل پاسخ دهند. محمدی و نانگ هر کدام یک گل و علی دشتی به اندازه 2 گل در این جشن سهم داشتند. آنها گام اول را خیلی محکم برداشتند و با خوشحالی زاید الوصفی به شهرشان بازگشتند.

اما این پایان ماجرا نبود و خوشحالی جمی ها یک هفته دیگر تمدید شد. شاگردان تارتار در هفته دوم از پیکان میزبانی کردند و در 5  دقیقه اول کابوس سیاه مجید جلالی را رقم زدند. تا پیکانی ها به خودشان بیایند، دشتی و صالحی 2 گل زدند تا کامپیوتر لیگ هنگ کند. در ادامه سینگ تیر خلاص را زد و نیمه اول با سه گل برای جمی ها به پایان رسید. 3 گلی که در نهایت دو بار از جانب پیکانی ها پاسخ داده شد تا شاگردان مهدی تارتار با 6 امتیاز دومین هفته صدرنشینی خود را تجربه کنند.   

 

1248604


تساوی در اصفهان


پارس جم در هفته سوم قدم به دیار زاینده رود گذاشت تا مقابل سپاهانی به میدان برود که در هفته دوم و در مشهد با نتیجه تحقیرآمیز 4 بر صفر مغلوب پدیده شده بود. سپاهانی که چیزی برای از دست دادن نداشت، رو به بازی انتخاری آورد و با تک گل ثاقبی داشت جبران مافات می کرد که احسان تاییدی در دقیقه 92 همه چیز را برای کرانچار خراب کرد. انگار روح نباختن در کالبد جمی ها دمیده شده بود که آنها برای نباختن در نصف جهان از پا ننشستند و البته اگر کمی خوش شانس بودند و پنالتی سینگ در آن بازی به گل تبدیل می شد، شگفتی دیگری را رقم زده بودند. با این تساوی اتفاقی بودن موفقیت های شاگردان تارتار در لیگ برتر به تیتر یک رسانه ها و البته افکار عمومی تبدیل شد. آنها در این هفته صدر جدول را به پرسپولیس دادند و تصور بر این بود حباب شگفتی سازان لیگ هفدهم در حال ترکیدن است. اما این تیم هنوز نباخته بود و این نقطه روشن ماجرا بود.


3 هفته رویایی


اما فاز دوم شگفتی سازان بعد از بازگشت از اصفهان اتفاق افتاد، آن هم طی سه هفته رویایی. جمی ها میزبان صنعت نفت آبادان بودند و در همان دقیقه سوم با تک گل پریرا از حریف خود عقب افتادند. اما نورمحمدی و نانگ طغیانگری دوباره تیم شان را رقم زدند تا سه امتیاز خانگی را به حساب خود واریز کنند. پلان بعدی در اهواز کلید خورد و سینگ یک گل سه امتیازی زد تا یک برد دیگر به نام جمی ها ثبت شود. و اما پلان سوم با استقلال بحران زده ای رقم خورد که نفس های آخرش را با علیمنصور می کشید. دشتی و سالاروند با شلیک دو تیر به استقلال زخم خورده، آبی ها را به قعر جدول فرستادند و خودشان صدر را از پرسپولیس و برانکو پس گرفتند. دیگر کمتر کسی از اتفاق، حادثه و کلماتی از این دست برای جمی ها استفاده می کرد.

 

1248603


توقف روی یک – یک


شاگردان تارتار ناگهان به تساوی های مزمن یک بر یک دچار شدند و دوره نقاهت شان سه هفته ای به طول انجامید! آنها در تهران با پنالتی دقیقه 96 حمدی نژاد از شکست مقابل سایپا گریختند. بعد در خانه شان در حالیکه از همسایه دیوار به دیوار خود در جدول یعنی پدیده به لطف گل به خودی مدافع این تیم یک بر صفر پیش بودند، با گل قاضی یک مساوی دیگر را متحمل شدند. جمی ها اینبار در تبریز و بازهم به لطف گل به خودی تراکتوری ها از حریف پیش افتادند؛ ولی بازهم تسلیم فشار تراکتوری شدند تا سومین تساوی یک بر یک متوالی خود را تجربه کنند. جمی ها در طول این سه هفته به لطف امتیازاتی که اندوخته بودند، صدرنشین باقی ماندند. دیگر نکته با اهمیت این سه هفته نباختن و شکست ناپذیری شاگردان تارتار بود که آنها را به تیم منحصر به فرد لیگ هفدهم تبدیل کرده بود.


مشت آهنین در اصفهان


بازهم صحبت از افول پارس بود و برخی هم دلتنگ شگفتی های این تیم که کار دوباره به نصف جهان کشید و سد محکمی به نام امیر قلعه نوعی و ذوب آهن. ژنرال در نشست خبری قبل از بازی وعده کرد بهترین ذوب آهن این فصل را خواهید دید؛ ولی انگار خبر نداشت یاغی های جمی کمر همت بسته اند که اولین حضور ذوب آهن در ورزشگاه زیبای نقش جهان را به کام شان زهر کنند. دقیقه 41 شوت وحشتناک زبیدی از راهی دور، تیر اول را به قلب ژنرال نشاند. سینک در نیمه دوم ضربه دوم را نواخت و در نهایت پورامینی تیرخلاص را به شقیقه ژنرال و ذوب آهن شلیک کرد تا لیگ برتر یکبار دیگر طعم شگفتی را بچشد.

 

1248602


گزارش یک جشن


10 هفته از لیگ هفدهم گذشته و دورتموندی های مقیم جم، هنوز نباخته اند. این رکورد ادامه دارد و حالا خیلی ها برای برداشتن آخرین صفر جدول نقشه می کشند. جمی ها سرمست از تاجگذاری شان در فوتبال ایران طوری به ایسلندی تشویق کردن، شهره شده اند که خود ایسلندی ها نه! بی شک جم خوشحال ترین نقطه از مساحت فوتبالی این کشور است و توده پرحجمی از فوتبالی های جم، کنگان و آن حوالی، از هم اکنون به ایستگاه آخر ماراتن لیگ می اندیشند. به قهرمانی رویایی و بالابردن جام بالای سر؛ هرچند غیرممکن، اما حلاوت ناشی از همین تصورات نیز شیرینی خاص خودش را دارد. همین که تعداد قابل ملاحظه ای از هموطنان مان در بوشهر هیجان را لابه لای زندگی شان حس می کنند کافی است تا بگوییم: مرسی فوتبال!


نکته ویژه:


تارتار در حالی معدل 2/2 امتیاز برای هر دیدار را تا پایان هفته دهم کسب کرده که با تلفیقی از بازیکنان بومی و ستاره های احیاء شده لیگ، تیمی یک دست و همگن را ساخته است. تیمش با 19 گل زده عنوان بهترین خط حمله لیگ را به خود اختصاص داده و با 8 گل خورده سومین خط دفاعی برتر لیگ را در اختیار دارد. آنها 5 گل در دقیقه 15 دقیقه های پایانی نیمه اول و 9 گل در 30 دقیقه های پایانی بازی ها به ثمر رسانده اند. از مجموع 8 گل خورده نیز 5 گل در نیمه دوم وارد دروازه جمی ها شده است. محسن فروزان سنگربان پارس جنوبی جم با ثبت سه کلین شیت نمایش قابل قبولی در این 10 هفته از خود بر جای گذاشته است.

 

1248605


پارس جم سه بازیکن سه گله را در جمع گلزنان خود می بیند، دشتی، سینگ و نانگ مثلث آتشین جمی ها را ساخته اند و حالا می توانند کابوس هر تیمی باشند. نکته جالب اینکه تیم مهدی تارتار به جز این سه نفر، 8 بازیکن دیگر در ترکیب خود دارد که طعم گلزنی در این فصل را چشیده اند.


پارس جم تنها یک بار و آن هم مقابل صنعت نفت نیمه اول را بازنده به رختکن رفته و در 4 دیدار برابر گسترش فولاد، سپاهان، صنعت نفت و سایپا توانسته نتیجه بازی را برگرداند و از باخت، تساوی یا برد بسازد. تیم بدون باخت لیگ برتر تنها هفته های سوم، چهارم و پنجم را در صدر غیبت داشته و حالا هفتمین هفته صدرنشینی خود را تجربه می کند.


آنها با تفاضل 11+ رکوردار بهترین تفاضل گل نیز هستند. برد 4 بر یک مقابل گسترش فولاد در تبریز و سه بر صفر برابر ذوب آهن در اصفهان بهترین نتیجه این تیم در خارج از خانه و برد دو بر صفر استقلال بهترین نتیجه خانگی پارس جم جنوبی است.


گزارش: اکبر کریمی

دیدگاه‌ها