کد خبر : 1469124 | 30 مهر 1396 ساعت 08:27 | 6.1K بازدید | 0 دیدگاه

غیبت ژیمناستیک ایران در مسابقات جهانی ۳ ساله شد

ایران در سه دوره اخیر رقابت‌های ژیمناستیک قهرمانی جهان هیچ نماینده ای حتی در بخش انفرادی و تک وسیله‌ها نداشته است.

غیبت ژیمناستیک ایران در مسابقات جهانی ۳ ساله شد

به‌ گزارش ‌"ورزش سه" و به نقل از ایسنا، مسابقات ژیمناستیک قهرمانی جهان از جمله رقابت‌های مهم این رشته بعد از  المپیک است. در این مسابقات هر کشور می تواند یک تیم و چند نماینده در تک وسیله ها داشته باشد. تاکنون چهل و هفت دوره از این رویداد مهم برگزار شده است و ایران تنها در یک دوره با تیم کامل حاضر شده است. این حضور به سال ۲۰۱۰ باز می گردد که در آن سال نمایندگان ایران هم در بخش تیمی و هم در بخش انفرادی به هلند اعزام شدند.

 

با وجود اهمیت این رویداد در رشته پایه و پرمدال ژیمناستیک، اما نمایندگان ایران در سه دوره اخیر حتی به صورت انفرادی هم در این مسابقات شرکت نکرده اند. آخرین حضور ایران در قهرمانی جهان به سال ۲۰۱۳، به میزبانی بلژیک بر می‌گردد که ایران تنها دو نماینده آن هم در تک وسیله‌ها داشت. چهل و هفتمین دوره این رقابت ها بعد از المپیک ریو و در اوایل مهرماه به میزبانی مونترال کانادا برگزار شد که نمایندگان ایران غایب بودند تا غیبت ژیمناستیک ایران در مهم ترین رویداد جهانی سه ساله شود.

 

رقابت های قهرمانی جهان حکم کسب سهمیه المپیک را دارد و حضور تیم ایران در مونترال می توانست جایگاه ژیمناستیک ایران در جهان را مشخص کند. قبل از هر المپیک سه دوره از این رقابت ها برگزار می شود که معمولا در دو دوره قبل از المپیک سهمیه ها توزیع می شود که اگر تیم ایران بتواند بین ۲۴ تیم اول باشد سهمیه المپیک ۲۰۲۰ برای ایران محقق خواهد شد.

 

محسن سلیمانی، دبیر فدراسیون ژیمناستیک هم درباره غیبت ایران در رقابت های قهرمانی جهان به ایسنا، گفت‌: تاکنون در مسابقات قهرمانی جهان نمایندگان ایران هیچ مقامی کسب نکرده اند. برای مسابقات مونترال کانادا نیز باید از اوایل سال اقدام به ثبت‌نام می‌شد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. شرکت در رقابت‌های قهرمانی جهان برای یک کشور اهمیت زیادی دارد. عدم حضور در این رقابت‌ها علاوه بر این که به منزله نداشتن آمادگی ژیمناست‌های یک کشور تلقی می‌شود سبب می‌شود که فدراسیون جهانی تصور کند که اصلا تیمی در آن کشور وجود ندارد. حدود سه سال است که هیچ نماینده‌ای از ایران به رقابت‌های قهرمانی جهان اعزام نشده است. فکر می‌کنم حدود سال ۲۰۱۰ در مسابقات هلند، تیم ایران حاضر شد و فکر کنم بین ۳۹ تیم در رده ۳۶ قرار گرفت.

 

او خاطر نشان کرد: برای مسابقات سال‌های آینده باید تیم را آماده کنیم. در حال‌ حاضر با اردوهای متمرکز شرایط ژیمناست‌ها بهتر شده است و وضعیت تیم هم رو به بهبود است. باید نگاه ویژه‌ای به تیم ملی باشد و تغییرات اساسی باشد تا ژیمناستیک رشد کند. ما از اکنون برای سال ۹۷ برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم که هم بتوانیم در بخش تیمی و هم انفرادی در این رویداد نماینده داشته باشیم.

 

هادی خناری‌نژاد کاپیتان تیم ملی ژیمناستیک هنری نیز در مورد غیبت ایران در چهل و هفتمین دوره مسابقات قهرمانی جهان، گفت‌: ما می خواستیم به این رقابت ها برویم، اما فدراسیون باید ثبت‌نام را انجام می داد. هزینه مسابقات بسیار بالا است و ۱۴ روز در آن کشور باید حاضر می شدیم. فکر می کنم در دوره ریاست جدید هم می‌توانستند ثبت‌نام این رقابت ها را انجام دهند، البته با پرداخت جریمه. یعنی باید مبلغی را می دادند تا خارج از زمان تعیین شده ثبت‌نام کنند، اما من فکر می‌کنم به این دلیل که از تیم‌ ‌ملی شناختی در دست نداشتند و نمی دانستند چه نتیجه ای حاصل می شود، ترجیح دادند که ثبت‌نام انجام نشود.

 

دیدگاه‌ها