کد خبر : 1471336 | 10 آبان 1396 ساعت 08:52 | 2.4K بازدید | 0 دیدگاه

رییس فدراسیون جهانی شطرنج: بدهی ایران برطرف می‌شود

رییس فدراسیون جهانی شطرنج می‌گوید که مطمئن است که وزارت ورزش و جوانان و مهرداد پهلوان‌زاده در اسرع می‌توانند بدهی فیده را بدهند.

رییس فدراسیون جهانی شطرنج: بدهی ایران برطرف می‌شود

به‌ گزارش "ورزش سه" و به نقل از ‌ایسنا، کرسان ایلیوم ژینوف، رییس فدراسیون جهانی شطرنج در حاشیه اختتامیه مسابقات شطرنج جام پایتخت، در جمع خبرنگاران در مورد حضورش در ایران و این رقابت‌ها اظهار کرد: دفعه دومی است که این رقابت‌ها در ایران و با بیش از ۴۰۰ شرکت کننده برگزار می‌شود. برای من به عنوان رییس فیده خوشایند است که در این رقابت‌ها حضور پیدا کنم و در یک مکان شطرنجی در یک کشور دیگر حاضر شوم. فیده ۱۸۸ عضو دارد و در سال من حدود ۱۰۰ کشور را سفر می‌کنم. البته به هر جایی سفر نمی‌کنم. بعضی از کشورها را برای بار دوم هم نمی‌روم مگر این که از حضور در آن جا لذت ببرم. حدود سه بار در این سال به ایران آمده‌ام.

 

او ادامه‌ داد: فدراسیون شطرنج ایران در سال‌های اخیر فعال شده است. این فعالیت نه تنها در سطح ملی است چون فدراسیون مسابقات و جداولش را برای ما ارسال می‌کند بلکه در سطح آسیا و جهان نیز اتفاق افتاد. از همه مهم‌تر مسابقات قهرمانی زنان جهان به میزبانی ایران برگزار شد. همان طور که می‌دانید آمریکا و برخی از کشورهای غربی می‌خواستند این مسابقات را تحریم کنند اما ما آن را برگزار کردیم و حتی شرکت کنندگان آمریکایی و اروپایی نیز در این رقابت‌ها حضور داشتند.

 

رییس فدراسیون جهانی شطرنج در ادامه‌ و در پاسخ به سوالی در خصوص تعلیق فدراسیون ایران و بدهی‌هایی که از رقابت‌های قهرمانی جهان به وجود آمد، توضیح داد: به‌ هر حال شطرنج‌بازانی از سراسر دنیا آمدند و انتظار داشتند که به موقع پاداش خود را بگیرند، اما پرداخت پاداش‌ها به تاخیر افتاد.‌ ما می‌فهمیم که در چنین مسابقاتی با پاداش بالا، مشکلاتی پیش خواهد آمد.

 

او ادامه داد: نشستی با مسئولان وزارت ورزش و جوانان داشتیم. نتیجه‌ آن خوب بود و مشخص است که به زودی مشکل مرتفع خواهد شد. مهلتی مشخص نشد اما من مطمئنم که مهرزاد پهلوان‌زاده و وزارت ورزش و جوانان در اسرع وقت می‌توانند این بدهی  و مشکل را حل کنند. شطرنج است، فوتبال که نیست. در فوتبال کوچک‌ترین معامله‌اش میلیون‌ها دلار ارزش دارد. مبالغ در شطرنج آن قدر قابل توجه نیست.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیده به ایران در این خصوص کمک خواهد کرد یا خیر؟ گفت‌: نباید این گونه مساله را طرح کرد. ما به ایران زیاد کمک کرده‌ایم. از طرفی وقتی قراردادی بسته می‌شود باید برگزار کننده، خود مشکلات را مرتفع کند.

 

رییس فدراسیون جهانی شطرنج در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر ملیت شطرنج‌بازان و قوانینی که فیده برای این منظور در نظر دارد، اظهار کرد: همه چیز در سایت فیده قید شده است. برای هر فرد مشخص است که از کدام کشور است، ریتینگ و درجه‌اش چیست، تاریخ ورودی‌اش به آن کشور و نوع مسابقاتی که برگزار می‌شود ثبت شده است. محدودیت‌هایی هم وجود دارد ، مسائل مالی و قراردادها را هم رصد می‌کنیم هیچ مشکلی نداریم و طبق قانون پیش می‌رویم. ما هیچ کاری برای فردی که تغییر ملیت داده انجام نمی‌دهیم. این که در زمانی ایران بوده و بعد در کشوری دیگر اقامت می‌گزیند ربطی به فیده ندارد. مشکلی هم نیست. بحث نمی‌کنیم. برای اولین بار است که با این مساله مواجه می‌شوم.

 

کرسان ایلیوم ژینوف در ادامه خاطر نشان کرد: دغدغه‌ من این است که چطور شطرنج را همگانی کنم. آن را بسط و توسعه دهم، این‌ها جزو دغدغه‌های من نیست. به نظرم باید راجع‌ به این چیزها نوشت که کدام مدرسه را می‌توان برای توسعه شطرنج ایجاد کرد. کجا می‌توان شطرنج را توسعه داد.

 

رییس فدراسیون جهانی شطرنج همچنین در پاسخ به این سوال که در آستانه برگزاری انتخابات فدراسیون جهانی قرار داریم، شانس‌تان برای ریاست مجدد چقدر است، گفت‌: بله. یک سال دیگر انتخابات برگزار می‌شود. ۱۰۰ درصد شانس اولم. این را بررسی نمی‌کنم روی انتخابات کاری نمی‌کنم. من با عملم کار می‌کنم و نشان می‌دهم که موفقم. من به همه کشورها سر می‌زنم. دیروز اسلوونی بودم و امروز ایران هستم و  پس فردا به تونس خواهم رفت. در آنجا مسابقه‌ای برای فرانسه‌ زبان‌های مقیم تونس خواهم داشت. برای بازگشایی مدرسه شطرنج به سودان و سئول می‌روم. در مسابقات قهرمانی فنلاند حاضر می‌شوم. به انتخابات فکر نمی‌کنم و برای آن برنامه‌ای ندارم.

 

او در پایان در پاسخ به این سوال که به پهلوان زاده چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت‌: نمره مطلق می‌دهم. در دلش چیزی است که می‌خواهد همه چیز را انجام دهد، اما گاهی اوقات مشکلاتی پیش می‌آید. خوب و بد همه جا رخ می‌دهد اما او کار خود را انجام می‌دهد. من همین امسال سه بار به ایران آمده‌ام.

 

دیدگاه‌ها