کد خبر : 1472679 | 16 آبان 1396 ساعت 12:51 | 24.8K بازدید | 0 دیدگاه

با پیراهن‌های تمرینی به روسیه می‌رویم؟!

هیچ خبری از رونمایی کیت تیم ملی در جام جهانی نیست

در حالی تعدادی از تیم های حاضر در جام جهانی به وسیله کمپانی های اسپانسر اقدام به معرفی کیت های رسمی خود در این رقابت ها کرده اند فدراسیون فوتبال ایران تاکنون هیچ اقدامی برای تعیین تکلیف در این باره نکرده است.

هیچ خبری از رونمایی کیت تیم ملی در جام جهانی نیست

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته کمپانی آدیداس اقدام به معرفی کیت های رسمی مربوط به 8 تیم حاضر در جام جهانی کرد. طراحان این کمپانی برای تیم هایی مانند آلمان و اسپانیا و بلژیک طرح هایی نوستالژیک را رو کرد تا بسیاری از فوتبالی ها با دیدن آنها به یاد دوران خاطره انگیز این تیم ها بیفتند. برخی تیم ها مانند آرژانتین نیز با کمترین تغییر لباس های رسمی خود در جام جهانی را شناختند. در میان 8 کشوری که روز گذشته از کیت های رسمی خود پرده برداری کردند تیم ملی ژاپن نیز دیده می شد تیمی که سال هاست با این کمپانی فعالیت می کند.

 

دیده شدن برنامه یک تیم آسیایی و احتمالا به زودی استرالیا و کره جنوبی و عربستان یک موضوع مهم به هواداران فوتبال در ایران یادآوری می کند و آن هم اینکه هنوز هیچ تصمیمی در رابطه با اسپانسر البسه ایران در ویترین فوتبال دنیا گرفته نشده است و مسئولان فدراسیون فوتبال تاکنون در این باره هیچ اقدامی نکردند و این روزها برای همه هواداران تیم ملی این سوال پیش آمده که ملی پوشان فوتبال ایران در جام جهانی چه خواهند کرد و با پیراهن های منقش به آرم کدام کمپانی به میدان خواهند آمد.

 

در این میان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که مهمترین علت بی نظمی ایران در این رابطه عدم قرارداد با کمپانی آدیداس و یا هر اسپانسر دیگر است. فوتبالی ها به یاددارند که پس از گله و شکایت های کی روش از کیفیت البسه سابق ملی پوشان، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت تا پای آدیداس را برای اولین بار پس از انقلاب به ایران باز کند و اعتبار ویژه ای به پیراهن های تیم ملی بدهد. پس از این تصمیم پای آدیداس به ایران باز شد اما بنا به هر دلیلی قراردادی بین طرفین بسته نشد و به همین دلیل فدراسیون فوتبال ایران اقدام به خریداری البسه این کمپانی کرد.

 

در آن زمان مهدی تاج در توجیه خریداری لباس ها از آدیداس گفته بود به زودی این شرکت به عنوان حامی مالی ایران به عقد قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران تن درخواهد داد چرا که تمام تیم های حاضر در جام جهانی با حامی مالی در این رقابت ها شرکت خواهند کرد. این صحبت در حالی مطرح شد که تاکنون اتفاقی در این باره نیفتاده است.

 

هر چند اقدام به خریداری کردن لباس جهت استفاده از جنس باکیفیت، تحسین برانگیز است اما برای یک تیم مانند تیم ملی ایران که مدت هاست عنوان بهترین تیم آسیا را یدک می کشد شاید زشت باشد که با هیچ کدام از کمپانی های معتبر دنیا قراردادی ندارد و در بهترین حالت لباس های آدیداس را خریداری می کند. اتفاقی که می تواند توسط هر مسئولی و برای هر تیمی(حتی تیم های محلی) بیفتد. درست به همین دلیل بود که در دور دوم رقابت های مقدماتی جام جهانی هیچ طرح خاصی برای تیم ملی نمی دیدیم و در بهترین حالت سه خط مخصوص آدیداس و یا در چند بازی تنها یوز ایرانی برای پیراهن ها خودنمایی می کرد. خریداری کردن البسه موجود در انبار آدیداس( و نه با طرح مخصوص به تیم ملی ایران) باعث شده بود تا رئیس فدراسیون فوتبال ایران بگوید به دلیل زمان بردن طراحی لباس مخصوص به ایران، فعلا به این ترتیب پیش می رویم.

 

بنابراین عدم ثبت قراردادی رسمی باعث شده تا هیچ اتفاق جدیدی برای کیت های ایران نیفتد و به همین خبری هم از طراحی مخصوص ایران نیست. مسئله تاسف برانگیز در این باره اینکه حتی یک تیم مانند تیم ملی مصر هم این موضوع را می داند که باید در همین روزها کیت های خود را معرفی کند تا در مدت زمان باقی مانده تا جام جهانی بتواند با فروش لباس های مخصوص این رقابت ها برای خود درآمدزایی کند اما دستگاه عریض و طویل فدراسیون فوتبال به این موضوع پی نبرده است و یا اگر برده اراده ای برای انجام حرکت جدیدی در این باره نیست.


اگر قرار باشد ایران به منوال سابق پیش برود دو راه را پیش روی خود می بیند. یا اینکه باز هم از آدیداس(و یا هر کمپانی دیگر) به مانند تیم های کاملا معمولی البسه خریداری کند. این اتفاق در حالی می افتد که تیم ملی ایران نیز می تواند به عنوان یکی از تیم های حاضر در جام جهانی حامی مالی داشته باشد و علاوه بر دریافت البسه تیم های ملی، از این راه مبالغ بالایی دریافت و وارد چرخه هزینه های تیم ملی کند و یا اینکه بخواهد باز هم با یک کمپانی درجه دو و سه جهانی قرارداد ببندد. به مانند اتفاقی که پیش از این نیز افتاد و هنوز از یادها نرفته است که ایران تنها تیمی بود که در جام جهانی قبلی اسپانسری به غیر از اسپانسرهای درجه یک دنیا مانند آدیداس، نایکی، پوما و ... داشت. اسپانسرهایی مانند جیووا، آل اشپورت، جوما و ... کماکان در نزدیکی ایران قرار دارند و یا البته ممکن است در این میان یک نام درجه چند دیگر از قوطی دربیاید.

 

به عنوان آخرین مطلب در این باره گفته می شود یک شرکت ایرانی از سوی آدیداس برای عقد قرارداد با فدراسیون فوتبال معرفی شده اما مسئولان در این رابطه اقدامی انجام نداده اند تا همچنان بحث اسپانسر پیراهن تیم ملی در ابهام باشد.

دیدگاه‌ها