کد خبر : 1475457 | 30 آبان 1396 ساعت 13:45 | 6K بازدید | 0 دیدگاه

فرصتی برای پوست اندازی آسیا

مسیر جام جهانی بسکتبال از امان آغاز می‌شود

در جام جهانی بسکتبال از سال ۲۰۱۹ تعداد تیم‌ها بیشتر شده است و ۳۲ تیم در مسابقات شرکت می‌کنند و بهترین تیم آسیایی سهمیه مستقیم المپیک را کسب می‌کند.

مسیر جام جهانی بسکتبال از امان آغاز می‌شود

به گزارش "ورزش سه"، بازی های بسکتبال انتخابی جام جهانی 2019 چین از چهارشنبه با دیدار دو تیم کره جنوبی و نیوزیلند آغاز می شود. در این رقابت ها 16 تیم در چهار گروه 4 تیمی به صورت رفت و برگشت بازی می کنند . در پایان دور مقدماتی 4 تیم انتهای جدول حذف می شوند و سه تیم از هر گروه به رقابت ها دور دوم راه پیدا می کنند . در این مرحله تیم ها در دو گروه 6 تیمی قرار می گیرند و با برگزاری رقابت های این مرحله سه تیم برتر هر گروه به اتفاق بهترین تیم چهارم ، سهمیه رقابت های جهانی را به دست می آورند.


در مجموع 7 تیم از آسیا به رقابت های جام جهانی 2019 چین راه پیدا می کنند. این پنجره های جدید با تغییرات در برنامه فدراسیون جهانی (فیبا) باز شده است و هدف از برگزاری آن ، نحوه جدید کسب سهمیه جام جهانی و المپیک است. تیم های آسیایی از این پس چالش های بیشتری را برای رسیدن به رویدادهای بزرگ بسکتبال جهان پشت سر می گذارند. این بازی ها به شکلی متفاوت و در زمان‌های مختلف برگزار می شود و با توجه به عقب ماندگی بسکتبال آسیا به نسبت قاره های دیگر ، این روش برگزاری بازی ها فرصتی است تا بسکتبال در قاره کهن پوست اندازی کند.


مسیر کسب سهمیه المپیک هم تغییر کرده‌است. در جام جهانی بسکتبال از سال ۲۰۱۹ تعداد تیم‌ها بیشتر شده است و ۳۲ تیم در مسابقات شرکت می‌کنند. بهترین تیم آسیایی سهمیه مستقیم المپیک را کسب می‌کند و دو تیم دیگر باید در انتخابی المپیک شرکت کنند که در سه گروه مختلف و در سه کشور برگزار می‌شود و تیم اول گروه به المپیک می‌رسد.

 

* تیم ملی در اردو


تیم ملی با حامد حدادی، اوشین ساهاکیان، ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی، نوید نیکتاش، میثم میرزایی، امیرحسین آذری، روزبه ارغوان، محمدرضا فلاحت، صالح فروتن، محمد ترابی، وحید دلیرزهان، نوید رضایی فر، امیر صدیقی، امیرحسین خندان پور، علی الله وردی، آرون گرامی پور، محمد جمشیدی، فرید اصلانی، محمد حسن زاده، آرمان زنگنه، کیوان ریاعی و مسعود سلیمانی در کوران رقابت های انتخابی جام جهانی به میدان می رود.


مرحله جدید اردوی تیم‌ ‌ملی با ۲۳ بازیکن در سالن آزادی شروع شد و ملی‌پوشان زیر نظر مهران حاتمی، سرمربی تیم تمرینات شان را آغاز کردند. حامد حدادی، ستاره بسکتبال ایران و ارزشمندترین بازیکن آسیا غایب بزرگ تمرین بود اما قرار است بزودی به جمع ملی‌پوشان ‌اضافه  شود.


کاپیتان تیم‌ ‌ملی که در لیگ چین شاغل است، به زودی به ایران باز خواهد گشت اما آن طور که گفته شده است در مسابقه نخست تیم‌ ‌ملی به میدان نمی‌رود و از بازی دوم در ترکیب حضور خواهد داشت.
ایران در گروه چهارم با قزاقستان، قطر و عراق همگروه است و با آغاز رقابت ها ؛ ملی پوشان در گام نخست سوم آذر باید در امان پایتخت اردن برابر عراق قرار بگیرند . با توجه به ناآرامی های سیاسی در عراق مسیر بازی های انتخابی جام جهانی برای ایران از اردن آغاز می شود. ایران در دومین مسابقه سه روز بعد در تهران با قطر بازی می کند . با این مسابقه بازی های تیم ملی بسکتبال به پایان می رسد و دوباره در اوائل اسفند آخرین بازی دور رفت این تیم مقابل قزاقستان برگزار خواهد شد.

 

* پایان غرب آسیا


بازی های غرب آسیا با توجه به سیستم جدید رقابتی فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) دیگر هرگز برگزار نخواهد شد. از این پس رقابت های قاره ای به صورت دوره های چهار ساله برگزار می شود . با توجه به تغییرات کلی سیستم رقابتی بسکتبال از سال جاری ، سوال مهم از فدراسیون بسکتبال این است که چقدر آمادگی شرایط جدید را دارد؟ امسال بسکتبال آسیا مبدا تغییرات بزرگی است. بعد از آنکه تیم های استرالیا و نیوزیلند به جمع آسیایی ها اضافه شدند و گرفتن قهرمانی در این شرایط سخت تر از هر زمان دیگری است، سیستم جدید رقابتی بسکتبال هم سبب می شود تیم های ملی در تمام سال درگیر مسابقات باشند و به طور قطع میزبانی تیم های بزرگ را در هر سال برعهده داشته باشند.


با افت بسکتبال در سال های اخیر در امر توسعه زیر ساختی نیز امکانات مربوط به دهه های گذشته پابرجاست؛ بدون اضافه شدن سالن استاندارد که بخواهیم داعیه میزبانی رقابت های مهم بین المللی داشته باشیم. در این میان تغییر شیوه برگزاری رقابت های آسیا توفیق اجباری شد تا فدراسیون بسکتبال مانند والیبال از تالار ۱۲ هزار نفری آزادی برای میزبانی مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۹ چین استفاده کند. بسکتبال ایران  با آزمون های بزرگی روبروست اما هنوز درگیرودار رفتن رییس بازنشسته از فدراسیون است و برنامه های تیم ملی مشخص نیست.


* گروه بندی مسابقات


چین – نیوزیلند – کره جنوبی – هنگ کنگ  گروه A
ژاپن – تایپه – استرالیا – فیلیپین   گروه B
سوریه – لبنان – هند – اردن  گروه C
ایران – عراق – قطر - قزاقستان  گروه D

دیدگاه‌ها