کد خبر : 1475754 | 01 آذر 1396 ساعت 17:50 | 211.6K بازدید | 0 دیدگاه

هیچ کاری سخت‌تر از گلر بودن نیست

حرف‌های جذاب علیرضا حقیقی از جام‌جهانی، پرسپولیس و آینده

گلر لژیونر فوتبال ایران در گفتگو با ورزش سه از اهداف بزرگ خود برای تجربه دومین جام جهانی و همچنین پیشنهاد بازگشت به پرسپولیس صحبت می‌کند.

حرف‌های جذاب علیرضا حقیقی از جام‌جهانی، پرسپولیس و آینده

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا حقیقی که سابقه حضور در ترکیب تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل را در کارنامه دارد، به دنبال تکمیل رویای خود با دومین حضور پیاپی در این رویداد است. دروازه‌بان فصل گذشته اسکیلستونا که علیرغم سقوط تیمش مورد توجه کارشناسان لیگ سوئد قرار گرفته و توانست در جمع سه گلر برتر این لیگ حاضر شود، در گفتگو با خبرنگار ما از حواشی انتخاب‌‌های اخیرش و حضور در تیم ملی و همچنین پیشنهاد پرسپولیس صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید.


حضورت در تیم اسکیلستونا همچنین جای سوال دارد. گلری که در جام جهانی حضور داشت و انتخاب اول تیم ملی ایران بود چرا باید به تیمی ناشناخته در لیگ سوئد برود؟
من این انتخاب را از روی اجبار انجام دادم. همانطور که در صحبت قبلی‌ام با شما گفته بودم من دو پیشنهاد خوب از لیگ انگلیس داشتم که آنها را به دلیل مشکلات مالیاتی و دیگری را به دلیل منع جذب بازیکن غیر اروپایی از دست دادم. از یونان هم پیشنهاد داشتم که آن هم نهایی نشد. من باید جایی بازی می‌کردم که بتوانم بازی کنم. اسکیلستونا پیشنهاد خوبی داد و می‌خواستم بعد از نیم فصل راهی تیم دیگری شوم؛ اما مصدومیت بار دیگر مرا شوکه کرد. با اسکیلستونا قرارداد داشتم و بهترین تصمیم این بود که بمانم و بعد از مصدومیت بار دیگر تلاش کنم. بهترین جایی که می‌توانستم بمانم و خودم را دوباره بسازم همین اسکیلستونا بود و آنها هم اعتماد کردند و خدا را شکر برگشتم. باید چهار ماه دور از میادین می‌بودم؛ اما 2ماهه برگشتم و در چند بازی اولی که برای این تیم به میدان رفتم با یک پا بازی می‌کردم تا بتوانم فشار را از روی خودم بردارم. به تدریج با فیزیوتراپی و مراقبت‌هایی که داشتم، توانستم به شرایط ایده آل بدنی برگردم.


اما باز هم این پاسخ کاملی نمی‌تواند باشد که چرا تیم بهتر و شناخته شده‌تری برای گلر موفق ایران در اروپا انتخاب نشود؟
من چاره ای جز رفتن به اسکیلستونا نداشتم و اگر نمی‌خواستم اینجا بروم باید تا تابستان بیرون می نشستم. شما تصور کنید دروازه‌بان سه بار از ناحیه پا مصدوم شود و بعد بخواهد در این مقطع تا تابستان بیرون بماند. مسلما شرایط خیلی خیلی سخت‌تر می‌شد. به نظرم بهترین تصمیم و اینکه جایی بتوانم دوباره برگردم همین اسکیلستونا بود. شاید بگویند تیم ضعیف بود و سقوط کرد و ... اما من قرار بود 4 ماه دور از میادین باشم و 2ماهه به شرایط بازی برگشتم و تنها با پای چپ بازی می‌کردم. من با تیم انگلیسی تمام کرده بودم؛ اما لحظه آخر آنها متوجه شدند گواهینامه جذب بازیکن غیر اروپایی را ندارند و همین مساله باعث شد تا پرونده حضورم در تیم اسکیلستونا باز شود.


اما تیمی که انتخاب کردی شرایط خودت را هم به خاطر ضعیف بودن سخت کرد.
راستش تیم اینقدر هم بد نبود. بازیکن از منچسترسیتی ( عبدالرزاق) و بازیکنی از آرسنال (مانوئل و یک دفاع چپ) یا ما بازیکنی را در نیم فصل آوردیم که سابقه بازی در میلان را داشت. تیم ما یک نیم فصل یک برد هم نیاورده بود و اگر در نیم فصل دو برد آورده بود، ما لیگ را در رتبه هفتم یا هشتم تمام می‌کردیم. مربی‌ای که در ابتدای فصل استخدام کرده بودند زیاد به درد این تیم نخورد و در نیم فصل هم برکنار شد. البته به شخصه برای من یک تجربه خوب بود. حضور در یک کشور جدید با سبک و فرهنگ و فوتبال جدید به فوتبال من کمک کرد. من تلاشم را کردم و خدا را شکر در پایان فصل جزو سه دروازه بان برتر این کشور علیرغم حضور نیم فصلی در تیم اسکیلستونا شدم.


درباره همین انتخاب به عنوان یکی از سه گلر برتر فصل لیگ سوئد هم صحبت کن. با نیم فصل بازی چطور این انتخاب صورت گرفت.
تیم ما کاملا تحت فشار قرار داشت و هر بازی موقعیت‌های زیادی شکل می‌گرفت که همین مساله دروازه‌بان را به بازیکنی پرکار در تیم ما تبدیل کرد. دو دروازه‌بان دیگر فصل کامل را بازی کرده بودند. از اینکه در این لیست حضور داشتم خوشحالم و اینکه حداقل جواب صبر و زحماتم را گرفتم. در تیمی که در قعر جدول بود و حداقل یک نکته روشن در زندگی‌ام محسوب می‌شود و انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر پیدا کردم.


در مورد کلیپ‌هایی که در پایان بازی‌های اسکیلستونا در صفحه‌ات قرار می‌دادی و بازیکنان به شدت خوشحال بودند و به میز و رختکن رحم نمی‌کردند هم حرف بزن. به نظر می‌رسید خودت هم از این نوع شادی شوکه شده باشی.

خب هر کشوری و تیمی سبک خاص شادی را دارد. من در پرتغال و روسیه و تیم‌های آنها هم شادی خاصی را دیده بودم. البته فقط می‌آمدند لباس را عوض می‌کردند و می‌رفتند. هر تیمی سبک و سیاق خاص خودش را دارد و خاطره خوبی برایم بود.

 

1252352


در مورد سامان قدوس هم صحبت کن. برخوردی با او داشتی پیش از این و البته قبل از بازی با تیم تو حسابی برایت کری خوانده بود.
من سامان را تا قبل از اردوی تیم ملی ندیده بودم. البته شنیده بودم که بازیکنی ایرانی در لیگ سوئد هست اما تا قبل از اردوی تیم ملی با او دیداری نداشتم. سامان هم واقعا بازیکن خوبی است و آخر فصل هم بهترین مهاجم لیگ سوئد شد. البته من هم نقش زیادی در کسب این جایزه توسط او داشتم و نصف این جایزه متعلق به من است! ما در اردوی تیم ملی با هم کری خواندیم و او در بازی رو در رو با تیم اوستنده به من گل زد. اینبار که ببینمش حتما نصف جایزه را از او خواهم گرفت. سامان هم پسر خوب و هم بازیکن خوبی است و امیدوارم امسال به موفقیت‌های بزرگتری هم برسد و به نظرم امسال قصد دارد به تیم و لیگ بزرگتری برود و لیاقت آن را هم دارد.


تو در بازی آخری که برای اسکیلستونا به میدان رفتی به شدت عصبانی شدی و حتی یک مصاحبه تند هم علیه بازیکنان تیمت داشتی که در زمین راه می‌رفتند.
ما متاسفانه از یک جایی که احساس کردیم دیگر شانس بقا نداریم شروع کردیم به بازی دادن به بازیکنانی که قرارداد داشتند و یا فصل آینده در تیم حاضر بودند و می‌خواهند بمانند. از 11 بازیکن اصلی 8 نفر تغییر کرده بودند. آنهایی که بازی می‌کردند هم در زمین راه می‌رفتند. من در بازی آخر هم خیلی تحت فشار قرار گرفتم و چند موقعیت حریف را هم مهار کردم و یک پنالتی هم گرفتم اما دیدم هر کدام از بازیکنان کار خودش را می‌کند و در زمین راه می‌روند. پایان بازی وقتی از من سوال کردند، جواب دادم و اینطور عصبانی شدم. به هرحال قصه اسکیلستونا هم تمام شد و به خاطرات پیوست. من به شخصه خیلی خوشحالم که یک تجربه جدید کسب کردم و امیدوارم در آینده این تجربه به کارم بیاید.


در مورد فصل آینده برنامه‌ات چیست؟
هنوز برنامه خاصی ندارم، تازه لیگ‌مان تمام شده و مرحله ریکاوری را پشت سر می‌گذارم. از سوئد چند پیشنهاد دارم؛ ولی چون سوئد تقویم فوتبالی‌اش متفاوت با کشورهای دیگر است – لیگ سه ماه دیگر شروع می‌شود- و امسال هم سال جام جهانی است و نمی‌خواهم بیرون بمانم فکر جدی روی سوئد نمی‌کنم. اما شاید در نهایت تصمیم به ادامه کار در سوئد داشته باشم اما بعد از بررسی تمام شرایط.

 


امسال امیدوار باشیم یک انتخاب هیجان انگیز داشته باشی؟ به هرحال گلری که اکنون شانس حضور در جام جهانی را دارد و در دو تورنمنت اخیر گلر اصلی ایران بوده انتظار یک تیم هیجان انگیز هم می‌رود.
من باید یک چیزی را به صراحت بگویم و آن این است که من به ایرانی بودن خودم افتخار می‌کنم و هرجا رفتم یک اثر گذاشتم. من رفتم روسیه و بعد از آن چند بازیکن دیگر رفتند و به پرتغال رفتم و همین اتفاق بار دیگر افتاد. الان سوئد رفتم و مطمئنا در آینده بازیکنان خوب خواهند رفت. یک دروازه بان که بخواهد از آسیا به اروپا برود، نه یک بازیکن چرا که بازیکن اگر در یک بازی 10 دقیقه فرصت داشته باشد بازی بعدی 20 دقیقه فرصت دارد و همینطور شانس بازی کردنش بالا می‌رود؛ اما در مورد گلر اینطور نیست. در مورد دروازه‌بان یا سفیدی یا سیاه، یا بازی می‌کنی یا نیمکت نشین. مسلما کار سختی است؛ اما کار فوق العاده سختی است. یک زمان دروازه‌بان از ژاپن و کره و ... به اروپا می‌رود که اسپانسر هم به همراه خود دارد و به تیم‌های منچستر و تاتنهام و ... می‌روند؛ اما ما باید روی پای خودمان بایستیم. به هرحال این را باید در نظر گرفت که حضور یک ایرانی در اروپا با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد در وهله اول سخت است و خیلی موانع در راه آن وجود دارد. من هم دوست دارم به تیم مطرح بروم و مطمئنا این هدف من خواهد بود و تمام تلاشم را بر این اساس خواهم گذاشت که اگر غیر از این باشد وقتم را در اینجا هدر داده‌ام. ولی برنمی‌گردد به انتخاب من، من باید انتخابی کنم که بازی کنم. من اگر از یک تیم بزرگ اروپایی پیشنهاد داشتم باشم؛ اما به عنوان دروازه‌بان دوم یا سوم به درد من نمی‌خورد. من باید جایی بازی کنم که به درد من بخورد وگرنه نیمکت نشینی و جایگاه ویژه نشستن به درد من نمی‌خورد و باید جایی بروم که بازی کنم. امیدوارم با عملکردی که در این فصل داشتم یک پیشنهاد خوب داشته باشم و جایی بروم که هم بازی کنم و هم شرایط تیمی خوبی داشته باشم.
 

 

 

1252354

 

از برنامه‌ات برای تیم ملی و اینکه با توجه به تجربه‌ات در روسیه امیدواری دومین جام جهانی را تجربه کنی، صحبت کن.

من بعد از 11 ماه از مصدومیت به اردوی تیم ملی دعوت شدم. خیلی خوشحال بودم که بعد از مدت‌ها دوباره برگشتم و در اردوی آخر دعوت نشدم. دلیل آن را کی‌روش می‌داند و من صد در صد و هزار برابر به نظر ایشان احترام می‌گذارم. تمام تلاشم را خواهم کرد تا بهترین عملکرد را داشته باشم و اگر کمی و کاستی هم از طرف من بوده، تمام تلاشم را خواهم کرد که جبران کنم تا بار دیگر در ترکیب تیم ملی باشم و جام جهانی را بار دیگر تجربه کنم. بزرگترین هدف من در جام جهانی این است که بازی کنم و اگر این شرایط مهیا نبود از صمیم قلب و با تمام وجود برای موفقیت کشورم دعا خواهم کرد و کنار آنها خواهم بود. اول از همه خدا باید بخواهد و به خودم برمی‌گردد که بتوانم با عملکردی موفق خودم را به کی‌روش نشان دهم و در وهله بعدی ایشان به من اعتماد کنند. من تمام تلاشم را طی این چند سال اخیر کردم تا مفید باشم. خیلی جاها توانستم و خیلی جاها نتوانستم؛ اما زندگی بالا و پایین دارد. من در جام جهانی 2014 حاضر بودم و امیدوارم در روسیه حضور داشته باشم و مثمرثمر برای تیم ملی و کشورم باشم و امیدوارم اینقدر خوب کار کنم که نظر کارلوس کی‌روش را جلب کنم. من زیاد دنبال رکورد نیستم؛ ولی خوشحالم که این تجربه را داشته باشم. مهمتر از این آن عملکردی است که بتوانم حضور داشته باشم. در جام جهانی قبلی خدا عزت داد و توانستم عملکرد خوبی داشته باشم. در جام جهانی قبلی 25 سالم بود و اکنون تجربه‌ام بیشتر شده و باید عملکردی بهتر نیز داشته باشم. اما همانطور که گفتم همه چیز به عملکرد خودم و در نهایت تصمیم کی‌روش برای بازگشت من بازمی‌گردد.

 


احتمال اینکه قرعه ما دوباره به آرژانتین بخورد خیلی زیاد است. با حدس اینکه تو در جام جهانی باشی و دوباره بازی با آرژانتین و تقابل با مسی و ... چه اتفاقی دوباره قرار است بیفتد؟
این صحنه‌ای را که می‌گویید انگار برای من همین دو روز قبل رقم خورده است. اما از 4 سال پیش همه تغییر کردند، طرز تفکر تا بازیکنان و ... و فوتبال زیبایی‌اش به همین چیزهاست. کسی نمی‌داند در تقابل دوباره ما چه اتفاقی بیفتد. اما من امیدوارم قرعه سختی برای ما رقم نخورد و بتوانیم شانس صعود به مرحله دوم را به دست بیاوریم؛ چرا که لیاقت آن را داریم. ما چند سال است که تیم اول آسیا هستیم و به عنوان دومین تیم به جام جهانی صعود کردیم و امیدوارم بهترین اتفاق برای ما در جام جهانی رقم بخورد.


بعد از اینکه متوجه شدی اسپانیا و انگلیس از قرعه ایران استقبال کردند چه حسی به تو دست داد؟
من خوشحالم که آنها چنین تصوری از ما دارند اما مطمئنا در صورتی که با ما روبرو شوند سورپرایز بزرگی در انتظار آنها خواهد بود. این طرز تفکر آنها به این خاطر است که ما در سید سه قرار داریم و مطمئنا اگر ما در سید چهار بودیم هیچ کدام دوست نداشتند با ما برخورد داشته باشند. مسلم است که آنها فکر می کنند که ایران تیمی ضعیف و دست و پا بسته است؛ اما مطمئنا با طرز تفکری که کارلوس کی‌روش دارد و تاکتیک‌هایی که انتخاب می‌کند و تلاش بازیکنان شرایط کاملا متفاوت است.


اگر خودت بتوانی قرعه را انتخاب کنی دوست داری کدام تیم‌ها در قرعه ایران حاضر باشند؟
من ترجیح می‌دهم هیچ چیزی نگویم. ببینید دو حالت دارد؛ یا باید در هر سید به بهترین‌ها برخورد کنیم که تجربه این را به دست بیاوریم که در تورنمنتی به بزرگی جام جهانی برابر قدرت‌ها قرار بگیریم و محک بخوریم یا اینکه بهترین و خوش شانسی نصیب ما شود که برابر تیم‌هایی حاضر شویم که شانس صعود به عنوان تیم اول یا دوم را داشته باشیم. من به شخصه حالت دوم که صعود به مرحله بعدی است را ترجیح می‌دهم؛ اما دست من و شما نیست و چند روز دیگر همه چیز مشخص خواهد شد و هر چه پیش آید خوش آید.


در خصوص رقابت شدید بین دروازه‌بانان برای حضور در جام جهانی هم صحبت کن.
من در این خصوص نمی‌توانم حرف بزنم و به عنوان بازیکن باید تمام تلاشم را بکار بگیرم تا عملکرد خوبی داشته باشم و در ذهن کارلوس کی‌روش قرار بگیرم و در جام جهانی حاضر و بازی کنم. این هدفی است که من دارم و اینکه در این هدف موفق شوم یا نه این هدفی است که دارم و تا الان تمام سعی و تلاشم را کردم. من 4 ماه طول درمانم بود؛ اما دوماهه خودم را رساندم و این نشان می‌دهد که تمام توانم را به کار می گیرم و در نهایت تصمیم را کی‌روش می‌گیرد و من به عنوان بازیکن باید تنها تلاش داشته باشم عملکرد موفقی از خودم به جا بگذارم و اوست که تصمیم آخر را می‌گیرد. امیدوارم اینقدر خوب و مثمرثمر در تیم باشگاهی‌ام باشم که کارلوس کی‌روش را مجاب کنم که مرا در جایگاهم در دروازه تیم ملی قرار دهد.


 

1252356

 

درباره تیم ملی و تیم باشگاهی‌ات صحبت کردیم. اکنون در خصوص شایعه بازگشتت به تیم پرسپولیس حرف بزنیم.

من این مساله را گفتم و باز هم تکرار می‌کنم که پرسپولیس مثل خانه‌ام می‌ماند. من هرچه دارم و هر چه که هستم از پرسپولیس است. هر جا باشم و نباشم پرسپولیس مثل خانه‌ام می‌ماند. من 10 روز در تهران بودم و مردم خیلی در صفحات مجازی و اینستاگرام به من  لطف داشتند. اما خیلی رک و روراست باید بگویم چرا که من اهل بازی دادن نیستم و دوست ندارم با احساسات هواداران پرسپولیس بازی کنم؛ من در حال حاضر هیچ پیشنهادی از باشگاه پرسپولیس ندارم و بعد از اتمام لیگ سوئد در حال گذرندان ریکاوری هستم. باز هم تکرار می‌کنم پرسپولیس همیشه در قلبم هست و خواهد بود؛ اما وقتی هیچ پیشنهادی نبوده، نمی‌توانم درباره‌اش حرف بزنم. من برای تک تک هوادارانی که مرا پسر پرسپولیس می‌خوانند و لطف دارند احترام قائل هستم و خودم را جزیی از آنها می‌دانم و هنوز برای بردهای این تیم دعا می‌کنم و در شکست‌ها غمگین می‌شوم. بهترین‌ها را برای پرسپولیس و هوادارانش آرزو می‌کنم؛ اما این را می‌گویم که خیال هواداران راحت باشد که روزی که بخواهند بدون هیچ منتی باز خواهم گشت و با تمام وجود برای آنها بازی خواهم کرد و هیچ شرط و شروطی هم ندارم.


گفت‌وگو: حمید ابراهیمی

دیدگاه‌ها