کد خبر : 1478519 | 13 آذر 1396 ساعت 10:10 | 36.2K بازدید | 2 دیدگاه

شاگردان برانکو در آستانه رکوردی تازه

قهرمانی نیم فصل پرسپولیس ضامن قهرمانی پایان فصل

پرسپولیس در لیگ شانزدهم در حالی قهرمان نیم فصل شد که در پایان هفته پانزدهم 32 امتیاز به دست آورده بود این تیم اما امسال تا هفته سیزدهم 30 امتیاز کسب کرده است.

قهرمانی نیم فصل پرسپولیس ضامن قهرمانی پایان فصل

به گزارش"ورزش سه" پرسپولیس دو بازی دیگر تا پایان نیم فصل پیش رو دارد. این تیم ابتدا باید با سپیدرود از هفته پانزدهم لیگ بازی کند و سپس برای انجام بازی عقب افتاده اش با صنعت نفت آبادان باید به میدان برود. بازی اول این تیم برابر سپیدرود در رشت و بازی برابر صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی برگزار می شود و پرسپولیس برای شکستن رکورد امتیازات خودش در نیم فصل باید بیش از دو امتیاز به دست بیاورد.


نگاهی به 5 دوره اخیر لیگ


در پنج دوره اخیر لیگ بهترین آمار در پایان نیم فصل مربوط به پرسپولیس در لیگ شانزدهم است. این تیم در پایان نیم فصل با 32 امتیاز صدرنشین شد و در پایان فصل نیز با 66 امتیاز به مقام قهرمانی رسید. اما بعد از پرسپولیس لیگ شانزدهم ، استقلال در لیگ دوازدهم و در پایان نیم فصل با 31 امتیاز صدرنشین شد و در نهایت هم با کسب 67 امتیاز به مقام قهرمانی رسید. رکورد استقلال لیگ دوازدهم هرچند یک امتیاز کمتر از پرسپولیس لیگ شانزدهم است؛ اما امتیازات این تیم در پایان فصل بیشتر است و در واقع رکورد امتیاز قهرمانی در پایان فصل در 5 دوره اخیر لیگ در اختیار استقلال است. در لیگ سیزدهم اما پرسپولیس و استقلال در پایان نیم فصل اول با امتیازات برابر 27 به ترتیب اول و دوم شدند. البته هردو تیم 28 امتیاز گرفته بودند که یک امتیاز از آن ها کسر شد. در پایان این فصل اما فولاد که در نیم فصل اول 27 امتیاز گرفته و به خاطر تفاضل گل سوم شده بود با 57 امتیاز قهرمان شد.


لیگ چهاردهم نیز در نیم فصل اول با قهرمانی تراکتور به پایان رسید و این تیم در پایان هفته پانزدهم با 28 امتیاز صدرنشین شد. در پایان این فصل سپاهان با 59 امتیاز به مقام قهرمانی رسید. در پانزدهمین دوره از رقابت های لیگ برتر استقلال خوزستان در پایان نیم فصل با 32 امتیاز صدرنشین شد و در پایان فصل هم با 57 امتیاز به مقام قهرمانی رسید. در دوره گذشته لیگ برتر هم همانطور که گفته شد پرسپولیس در نیم فصل 32 امتیاز گرفت و صدرنشین شد و در پایان فصل هم با 66 امتیاز به مقام قهرمانی رسید.


قهرمان های نیم فصل دوم


روند امتیازگیری تیم ها در دوره های اخیر لیگ برتر نشان می دهد که اصولا تیم هایی که قهرمان شده اند در نیم فصل دوم امتیازات بیشتری جمع کرده اند. پرسپولیس در لیگ شانزدهم در نیم فصل 32 امتیاز گرفت؛ اما در نیم فصل دوم 34 امتیاز به دست آورد. تنها در لیگ پانزدهم بود که قهرمان در نیم فصل دوم امتیازات کمتری نسبت به نیم فصل اول به دست آورد. استقلال خوزستان در نیم فصل اول 32 و در نیم فصل دوم 25 امتیاز گرفت و در نهایت قهرمان هم شد. اما در دیگر دوره های اخیر روند به گونه ای بوده که امتیازگیری در نیم فصل دوم بهتر انجام شده است. در لیگ چهاردهم تراکتور در نیم فصل اول 28 امتیاز و در نیم فصل دوم 31 امتیاز، در لیگ سیزدهم فولاد در نیم فصل اول 27 و در نیم فصل دوم 30 امتیاز و در لیگ دوازدهم استقلال در نیم فصل اول 31 و در نیم فصل دوم 37 امتیاز به دست آوردند.

 

1257426


قهرمان نیم فصل و قهرمان پایان فصل


در سه دوره از 5 دوره اخیر لیگ برتر تیم هایی که در نیم فصل قهرمان شدند در نهایت در پایان فصل هم به مقام قهرمانی رسیدند. حتی اگر بخواهیم فولاد را که در لیگ سیزدهم تنها به خاطر تفاضل گل پایین تر از پرسپولیس و استقلال قرار گرفت به نوعی یکی از قهرمانان نیم فصل بدانیم آن وقت با قهرمانی این تیم در پایان لیگ سیزدهم می توان گفت که در 4 دوره از 5 دوره قهرمان های نیم فصل در پایان فصل هم قهرمان شده اند. استقلال در لیگ دوازدهم در کنار سپاهان در صدرجدول قرار گرفت هرچند این تیم هم تفاضل گل کمتری داشت؛ اما در نهایت قهرمان شد. در لیگ سیزدهم هم همانطور که گفته شد سه تیم پرسپولیس و استقلال و فولاد با 27 امتیاز و به خاطر تفاضل گل در رده های اول تا سوم قرار گرفتند و درنهایت فولاد قهرمان شد. در لیگ های پانزدهم و شانزدهم هم استقلال خوزستان و پرسپولیس هم قهرمان نیم فصل و هم قهرمان قطعی مسابقات شدند. تنها در لیگ چهاردهم بود که تراکتورسازی در نیم فصل قهرمان شد؛ اما در پایان فصل این عنوان به سپاهان رسید.


پرسپولیس و قهرمانی در نیم فصل


پرسپولیس در حال حاضر 30 امتیاز به دست آورده و با یک بازی کمتر 4 امتیاز بیشتر از پارس جنوبی تیم دوم جدول دارد. این تیم حتی اگر در دو بازی آینده بازنده هم بشود و پارس تنها بازی اش را ببرد قهرمان قطعی نیم فصل رقابت های امسال است. اما آنچه برای پرسپولیسی ها می تواند اهمیت داشته باشد کسب امتیازات این دو بازی و رسیدن به یک رکورد جالب است. پرسپولیس از 6 امتیازی که پیش رو دارد با کسب یک برد و سه امتیاز می تواند رکوردی را که خودش در فصل قبل در کسب امتیاز در نیم فصل به دست آورده بود را بشکند. اما در صورتی که پرسپولیس بیش از سه امتیاز بگیرد یعنی 4 یا 6 امتیاز از دو بازی پیش رو آن وقت می توان گفت این تیم در رسیدن به رکورد امتیازات در نیم فصل بی رقیب شده و شاید گام بزرگی را برای قهرمانی در پایان فصل برداشته باشد.


نیم فصل پل قهرمانی


نگاهی به جداول سال های اخیر لیگ برتر نشان می دهد قهرمان های نیم فصل در پایان فصل قهرمان می شوند و اگر موردی هم بوده که یک تیم در نیم فصل قهرمان نشده اما در پایان فصل به مقام قهرمانی رسیده اختلاف امتیازاتش با قهرمانی نیم فصل بیشتر از یک امتیاز نبوده است. مثلا سپاهان در لیگ چهاردهم در نیم فصل 27 امتیاز و تنها یک امتیاز کمتر از تراکتور به دست آورده بود و در نهایت هم قهرمان شد. اما پرسپولیس اکنون 4 امتیاز بیشتر از پارس جنوبی دارد و تنها در صورتی اختلاف امتیازش با این تیم به یک می رسد که پرسپولیس هر دوبازی اش را ببازد و پارس جنوبی هم مشکی پوشان را مغلوب کند. اتفاقی که هرچند احتمال وقوعش هست اما با توجه به آمادگی پرسپولیس و روند امتیازگیری این تیم بعید است که از دو بازی باقیمانده هیچ امتیازی به دست نیاورد.

دیدگاه‌ها