کد خبر : 1479279 | 16 آذر 1396 ساعت 10:29 | 63K بازدید | 0 دیدگاه

صدرنشینی سیتی چگونه رقم خورده است ؟

از وقت اضافی فرگی تا وقت اضافی پپ!

حمیدرضا صدر به پیروزی های دیرهنگام منچسترسیتی در لیگ پرداخته، به پدیده "وقت اضافی فرگی".

از وقت اضافی فرگی تا وقت اضافی پپ!

به گزارش "ورزش سه"، منچستر سیتی صدرنشین لیگ برتر،  این فصل را با چهار پیروزی در دقایق پایانی دنبال کرده و کسب دوازده امتیاز در آن دیدارها یکی از دلایل صدرنشینی اش بوده اند. آن چهار دیدار عبارتند از:


بورنموث - منچسترسیتی: نتیجه دیدار تا دقیقه 97 تساوی 1-1 بود که رحیم استرلینگ ضربه پیروزی بخش را نواخت و سیتی 2-1 پیروز شد.


هادرزفیلد - منچسترسیتی: نتیجه دیدار تا دقیقه 84 تساوی 1-1 بود که استرلینگ ضربه پیروزی بخش را نواخت و سیتی 2-1 پیروز شد.


منچسترسیتی - ساوتهمپتون: نتیجه دیدار تا دقیقه 95 تساوی 1-1 بود که استرلینگ دوباره ضربه پیروزی بخش را نواخت و سیتی 1-2 پیروز شد.


منچسترسیتی - وستهام: نتیجه دیدار تا دقیقه 83 تساوی 1-1 بود که داوید سیلوا ضربه پیروزی بخش را نواخت و سیتی 1-2 پیروز شد.


خط حمله سیتی با زدن 46 گل در لیگ نمایش درخشانی را به رخ کشیده، ولی آنها سه بار طی هفت روز در لیگ با سه گل به ثمر رسیده پس از دقیقه هشتاد پیروز شدند و اکنون به دو پیروزی دیرهنگام نیاز دارند تا رکورد شش پیروزی دیرهنگام منچستر یونایتد در دو فصل 09-2008 و 13-2012 را تکرار کنند.


نخستین قهرمانی سیتی در لیگ برتر هم با آن گل تاریخی دیرهنگام به چنگ آمده. با گل سرخیو آگوئرو در دقیقه 94 برابر کویینزپارک رنجرز که جام قهرمانی فصل 12-2011 را از چنگ منچستر یونایتد بیرون کشید تا طرفداران سیتی سر به آسمان بسایند. آن روز طرفداران سیتی شعار طعنه آمیزی را سر دادند "... ما لیگ رو بردیم... در وقت اضافی فرگی... "... ما لیگ رو بردیم... در وقت اضافی فرگی...".

 

1258450


آنها به اصطلاح "The Fergie time" اشاره می کردند. طی سال های حضور آلکس فرگوسن در یونایتد، بسیاری از طرفداران اعتقاد داشتند فرگوسن با حرکات و جمله ها و اداهایش داوران را چنان مرعوب می کرد که آنها زمانی بیش از زمان تلف شده را برای سرخپوش ها در نظر می گرفتند تا یونایتد سرانجام دروازه حریف را باز کند. افسانه "وقت اضافی  فرگی" به فصل 3-1992 بازمی گشت. به نبرد منچستر یونایتد - شفیلد ونزدی که عقربه ساعت دقیقه نود را پشت سر گذاشت و به نظر رسید نتیجه 1-1 پابرجا خواهد ماند، ولی داور هفت دقیقه وقت اضافی در نظر گرفت و استیو بروس دروازه شفیلد را گشود و یونایتد پس از بیست و شش سال قهرمان انگلیس شد که نخستین قهرمانی لیگ فرگوسن در اولدترافورد بود. پس از آن هر بار داوران دیدارهای یونایتد زمان بیشتری را پس از سپری شدن نود دقیقه در نظر گرفتند حریفان طعنه زن از "وقت اضافی فرگی" سخن گفتند.


یونایتد طی سیزده فصلی که قهرمان لیگ شد رکورد کسب 39 پیروزی در "وقت اضافی فرگی" را بر جای گذاشت که آخرینش گل دقیقه 87 ریو فردیناند برابر سوانسی، بیست سال پس از آن گل استیو بروس بود. با این وصف تاریخی ترین گل های دیرهنگام مردان فرگوسن در فینال لیگ قهرمانان 1999 برابر بایرن مونیخ شلیک شدند. ژرمن ها تا دقیقه 90 با یک گل در آستانه پیروزی قرار داشتند که شایسته اش بودند، ولی داور خبر از سه دقیقه وقت اضافی داد و تدی شرینگهام و اوله گونار سولشایر در دقایق 91 و 93 دو بار دروازه الیور کان را گشودند و یونایتد جام قهرمانی را از آغوش مونیخی ها بیرون کشید.

 

1258451


آمارهای لیگ برتر می گویند وقتی تیم صاحبخانه در آستانه پیروزی قرار دارد متوسط زمان اضافه شده 46 ثانیه کمتر از متوسط زمانی است که صاحبخانه در آستانه شکست قرار دارد. در چنین قابی چلسی فصل پیش را با پنج پیروزی در ده دقیقه به پایان برد که گل دیرهنگام باتشوای برابر وست بروم که قهرمانی را به ارمغان آورد شاخص تر از همه بود. گراهام پل داور انگلیسی گفته "داوران برابر لشگر طرفداران تیم صاحبخانه ناخودآگاه تحت فشار قرار می گیرند" و در عین حال اضافه کرده تعویض انجام شده در وقت تلف شده به افزوده شدن زمان بیشتری به بازی در مقایسه با تعویض انجام شده پیش از دقیقه نود دارد.


منچستر سیتی در فصل جاری 18-2017 چهار بار در ده دقیقه آخر دیدارهای لیگ پیروز شده، ولی روند "پیروزی های دیرهنگام سیتی" از دوران مانوئل پیگرینی آغاز شده و سیتی رکورد کسب یازده برد دیرهنگام طی سه فصل اخیر را از آن خود کرده. پس از سیتی، آرسنال و چلسی با هشت پیروزی قرار گرفته اند. رکورد تاتنهام هفت پیروزی بوده، منچستر یونایتد شش پیروزی و لیورپول پنج پیروزی.


بنابراین هرچند گل های دیرهنگام خبر از عزم و اراده تیم های جنگجو و "نبرد تا آخرین لحظه" می دهند، ولی آمارها نیش می زنند زمان های تلف شده و وقت های اضافی به سود تیم های بزرگ افزایش پیدا کرده اند تا کوچولوها. جایی که می توان کنار "وقت اضافی فرگی" به "وقت اضافی ونگر" و "وقت اضافی بنیتس" اشاره کرد، همین طور به "وقت اضافی مورینیو" و "وقت اضافی پپ".

 

حمیدرضا صدر

دیدگاه‌ها