کد خبر : 1480053 | 20 آذر 1396 ساعت 07:56 | 17.5K بازدید | 0 دیدگاه

کشف رازهای تاکتیکی پپ در فتح جزیره

شکار خاص در تئاتر سیتی‌زن‌ها

دربی شهر منچستر هم به سود من سیتی به پایان رسید تا بعد از سال ها شاگردان پپ به رکورد 14 برد متوالی آرسنال رویایی ونگر برسند.

شکار خاص در تئاتر سیتی‌زن‌ها

به گزارش "ورزش سه"، بعد از برتری 2-1 من سیتی برابر رقیب همشهری خود در ورزشگاه اولدترافورد محمد تقوی کارشناس فوتبال ایران که ساکن انگلیس است در تحلیلی فنی از این جدال سراسر هیجان و دیدنی در بارش برف منچستر به بررسی نکات جال توجه بازی پرداخت و از رازهای تاکتیکی پپ گواردیولا و شاگردانش برای شکار اقای خاص و شیاطین زیر بارش برف پرده برداشت.


مدیر فنی سابق پدیده در ابتدای مطلب خود آورده است:«منچستر سیتى با پپ گواردیولا همچنان دست نیافتنى است. براى مورینیو و منچستر یونایتد این بازى بهترین فرصت بود تا فاصله ٨ امتیازى خود را با سیتى کمتر کنند  اما شاگردان گواردیولا با نمایشى دلپذیر پیروز دربى شدند تا با ١١ امتیاز اختلاف صدرنشین بى رقیب لیگ برتر انگلستان باشند.


ترکیب و آرایش دو تیم


گواردیولا نسبت به فصل گذشته  آرایش تیمى خود راکمتر تغییر مى دهد. نوع بازى تیم هاى تحت مدیریت گواردیولا که ترکیبى از بازى منطقه اى و حفظ توپ است به EXPANSIVE FOOTBALL شهرت دارد و به نظر مى رسد امسال این نوع فوتبال در سیتى به تکامل رسیده است. آرایش تیمى مناسب در چنین استراتژى ٣-٣-٤ است اما نکته قابل توجه تغییر این سیستم در جریان بازى است. در تفکرات تاکتیکى گواردیولا بازى همواره در زمین حریف دنبال مى شود در این صورت دو مدافع کنارى( فابین دلف و کایل واکر) با پیشروى به زمین حریف در راستاى فرناندینیو قرار مى گیرند. وینسنت کمپانى و اوتامندى مدافعین مرکزى باجایگیرى در مرکز زمین نه تنها موج دوم حمله سیتى را حمایت مى کردند بلکه با برترى عددى لوکاکو تک مهاجم یونایتد را از دروازه دور نگه مى داشتند. در ادامه نیز دو هافبک تهاجمى مایل به مرکز زمین( داوید سیلوا و کوین دى بروین) پشت سه مهاجم( سانه، استرلینگ ، ژسوس) به کانال هاى خط دفاعى حریف حمله ور مى شدند. با این جابه جایى ها سیستم ٣-٣-٤ سیتى عملا به ٣-٢-٣-٢ تغییر مى کرد.


ژوزه مورینیو با آرایش مورد علاقه ١-٣-٢-٤ یونایتد را روانه میدان کرد. غیبت پل پوگبا موجب شد تا آندره هررا در کنار ماتیچ دو هافبک دفاعى این تیم را شکل دهند. راشفورد، مارسیال، لینگراد سه مهاجم سرعتى یونایتد بودند که قرار بود در ضد حملات تک مهاجم این تیم( لوکاکو) را همواره حمایت کنند.در سیستم مورد نظر مورینیو بازگشت راشفورد و مارسیال و قرارگرفتن در کنار دو هافبک دفاعى موجب شکل گیرى خط دفاعى چهار نفره ابتدایى مى شد که در جلوی خط دفاعى( اسمالیگ ، روخو، والنسیا، یانگ) دو خط دفاعى را تشکیل مى دادند و سیستم یونایتد به ٢-٤-٤ تغییر مى کرد. لینگراد در زمان هایى نیز پشت لوکاکو قرار مى کرفت و بسته به نوع جابه جایى هافبک هاى سیتى در زمان هایى نیز  آرایش یونایتد به ١-١-٤-٤ تبدیل مى شد. جایگیرى همیشگى سانه و خسوس در زمان هایى استرلینگ در کناره هاى زمین موجب مى شد تا اشلى یانگ و آنتونیو والنسیا مدافعین کنارى یونایتد به هیچ عنوان نتوانند در حملات حضور موثر داشته باشند.

 

1259190


سیستم تهاجمى سیتى


در سیستم تهاجمى سیتى هیچ فوروارد هدفى وجود نداشت. در این نوع سیستم که درواقع  شکلى تغییر یافته ازتاکتیک False number 9 است یکى از هافبک ها و یا مهاجمین کنارى بسته به شرایط بازى در خط حمله قرار مى گرفتند. جابه جایى ژسوس و استرلینگ در این سیستم نسبت به سانه به مراتب بیشتر بود و سانه در اکثر زمان هاى بازى تنها در کناره هاى خط صاحب توپ مى شد.مهمترین موضوع در این جابه جایى ها نوع حرکت دى بروین و سیلوا بود که به خوبى و با حمله به کانال هاى بین مدافعین کنارى و مرکزى یونایتد عملا موجب برترى عددى در یک سوم حمله مى شدند و مدافعین یونایتد را کاملا سردرگم مى کردند.یونایتد قصد داشت با عقب نشینى به زمین خودى و در ضد حملات و با استفاده از سرعت راشفورد و مارسیال به دروازه سیتى نزدیک شود اما حفظ توپ دیدنى و جاگیرى مناسب خط دفاعى به همراه هوشیارى مدافعین مرکزى سیتى کاملا این سیستم را خنثى کرد. بازیکنان سیتى به محض از دست دادن توپ با پرس سنگین اجازه نمى دانند تا بازیکنان یونایتد با استفاده از توپ هاى بلند به ضد حمله بروند و بازگشت سریع سانه و استرلینگ نیز استراتژى مورینیو را تا حدود زیادى بى اثر کرد.

 

1259188


تغییر تاکتیک


سیتى به رغم حفظ توپ بیشتر در میدان نمى توانست دفاع منظم یونایتد را باز کند اما گواردیولا نسبت به سال گذشته در لیگ برتر جزیره به مراتب باتجربه تر شده است.سیتى هر دو گل خود را با استفاده از ضربات ایستگاهى به ثمررساند، همین موضوع نشان از ارزش فراوان این تاکتیک در فوتبال روز دنیا است.اشتباه آشکار فابین دلف و هوشیارى راشفورد پیش از پایان نیمه اول بازى را به تساوى کشاند اما اوج کار گواردیولا در نیمه دوم بود.با اضافه شدن گوندوگان به خط هافبک فرناندینیو جایگزین کمپانى در خط دفاع شد. گوندوگان بازیکنى است که در اصطلاح فوتبال به باکس تو باکس میدفیلدر معروف است و به رغم توان دفاعى مناسب با حضور خوب خود در محوطه جریمه گل هاى زیادى نیز به ثمر مى رساند. گواردیولا با اضافه کردن گوندوگان نشان داد تنها به دنبال پیروزى در این بازى خارج از خانه است. سیتى در همان ابتداى نیمه دوم و یک باردیگر از روى ضربات ایستگاهى به گل دوم رسید و گواردیولا سریعا دست بکار شد.جایگزین کردن مانگالا بجاى ژسوس و بازگشت فرناندینیو به خط میانى نشان مى داد سیتى به دنبال حفظ توپ بیشتر و کنترل جریان بازى است.با این تغییر سیلوا کاملا در خط حمله بازى مى کرد و به عنوان تک مهاجم سیتى انجام وظیفه مى کرد.یونایتد پس از گل دوم سیتى ابراهیموویچ و ماتا را به میدان آورد. ابراهیموویچ در کنار لوکاکو دو مهاجم بلند قامت یونایتد بودند که قصد داشند  با استفاده از بازى مستقیم  به دروازه سیتى نزدیک شوند.حضور مانگالا و قدرت سرزنى اوتامندى و حضور موفق فرناندینیو و گوندوگان در دریافت توپ هاى دوم موحب شد تغییر تاکتیک مورینیو نیز نتواند جریان بازى راتغییر دهد. اوج کار حرفه اى گرى بازیکنان سیتى در کنترل جریان بازى در پنج دقیقه پایانى و وقت هاى اضافه بود. بردن بازى به یک سوم حمله و کشتن بازى در کناره ها  با حفظ توپ و ندادن توپ به یونایتد موجب شد تا عملا و در شرایطى که یونایتد سراپا حمله بود جریان بازى کاملا به نفع سیتى کنترل شود. بازیکنان سیتى با زدن توپ به پاهاى مدافعین یونایتد چندین و چند بار صاحب اوت دستى و حتى کرنر شدند و با تکرار چندین باره آن عملا جریان بازى را به نفع خود کنترل کردند.

 

1259187


کلید موفقیت گواردیولا


سیتى به تیمى شکست ناپذیر تبدیل شده که هیچ حریفى توان مبارزه با آنان راندارد. درک مناسب و متقابل بازیکنان از تفکرات گواردیولا یکى از دلایل اصلى موفقیت سیتى نسبت به فصل گذشته است.در فلسفه مربیگرى گواردیولا بازى منطقه اى ابزارى براى ایجاد برترى عددى در تمامى نقاط زمین است. در چنین تفکرى دروازه بان نقش بسیار حیاتى دارد. مشکل اصلى سیتى در فصل گذشته درون دروازه بود اما با اضافه شدن ادرسون  دروازه بان برزیلى سیتى که تکنیک قابل توجه ایى نیز دارد یکى از مشکلات اصلى سیتى نسبت به سال گذشته برطرف شده و این تیم بدون تردید مدعى اصلى قهرمانى در لیک برتر این فصل  به شمار مى آید. در نوع بازى مورد نظر گواردیولا بازیسازى از خط دفاعى اهمیت حیاتى دارد و با حضور ادرسون و مهارت عالى او در بازى با توپ  تیم ها  دیگر نمى توانند به راحتى خط دفاعى سیتى را تحت فشار قرار دهند. با وجود ادرسون که موجب برترى عددى در این قسمت زمین مى شود توپ به راحتى به خط میانى منتقل مى شود و با جابه جایى عالى هافبک ها و حضور دائمى مدافعین کنارى این برترى عددى تا یک سوم دفاعى حریف نیز ادامه پیدا مى کند و سیتى تمامى حریفان را تحت فشار قرار مى دهد.همین برگ برنده باعث شد تا پپ در شب برفی اولدترافورد بتواند آقای خاص و شاگردان پرآوازه و گران قیمتش را از شکست داده و در آستانه بازی های پرفشار لیگ جزیره در ژانویه نفسی به راحتی بکشد چون دیگر کسی توان رقابت با این تیم در راه قهرمانی را ندارد.

 

نویسنده؛ محمد تقوی

دیدگاه‌ها