کد خبر : 1480061 | 20 آذر 1396 ساعت 08:25 | 4.2K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش ویژه: ماه سرنوشت ساز ورزش ایران

به نظر می‌رسد ورزش ایران، یک‌ماه بسیار سرنوشت‌ساز را پیش‌رو خواهد داشت؛ بازه زمانی که قرار است تکلیف ١٤ فدراسیون ورزشی و اصلی‌ترین نهاد بین‌المللی ورزش کشور مشخص شود.

گزارش ویژه: ماه سرنوشت ساز ورزش ایران

به گزارش "ورزش سه"، وزارت ورزش برای این‌که ورزش ایران در فاصله چند ماه مانده تا بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ با آرامش بیشتری به کار خود ادامه دهد، این‌بار تعلل را کنار گذاشته و قصد دارد در کمترین زمان ممکن تکلیف تمام فدراسیون‌های بلاتکلیف را مشخص کند. البته این اتفاق یک دلیل خاص هم دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.


آغاز یک پروژه سنگین از امروز


با برگزاری انتخابات فدراسیون کوهنوردی پروژه سنگین وزارت ورزش در برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها آغاز می‌شود. بعد از اتفاقات تلخی که در روزهای اخیر در اشترانکوه لرستان رخ داد، امروز زارعی رئیس فعلی فدراسیون کوهنوردی با رقبای خود برای رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون در ٤‌سال آینده رقابت می‌کند. انتخابات فدراسیون نجات غریق در غیاب میرسلیم که بازنشسته شده، فردا و انتخابات فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی هم ٢٢ آذرماه برگزار خواهد شد.


تعیین تکلیف کشتی در پاییز


به جز انتخابات ٣ فدراسیون که در ٣روز پیش‌رو انجام می‌شود، ٣ فدراسیون دیگر هم تا پایان آذرماه رئیس خود را می‌شناسند. ٢٥ آذرماه انتخابات فدراسیون کبدی انجام می‌شود که محمدرضا مقصودلو، رئیس باسابقه این فدراسیون انصراف خود را اعلام کرده و حاشیه‌های زیادی هم به خاطر ماجرای روسری سرکردن مربی تایلندی به وجود آمده است. همچنین فدراسیون سه‌گانه ٢٧ آذرماه رئیس خود را خواهد شناخت که محمدعلی صبور با وجود بازنشستگی به خاطر سابقه ایثارگری توانسته مجوز حضور در انتخابات را بگیرد و احتمالا بار دیگر با اعتماد مجمع روبه‌رو می‌شود. آخرین فدراسیونی که در فصل پاییز تعیین تکلیف می‌شود، کشتی است. ٢٨ آذرماه انتخابات فدراسیون کشتی برگزار می‌شود که رسول خادم شانس بسیار بالایی برای ادامه کار دارد؛ اما عباس جدیدی هم می‌تواند تنور انتخابات را داغ کند.


اعلام تاریخ انتخاب جانشین داورزنی


روز گذشته تاریخ انتخابات فدراسیون والیبال هم اعلام شد. با اعلام وزارت ورزش ٧دی‌ماه مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال برگزار می‌شود تا بعد از یک‌سال سرپرستی محمدرضا داورزنی که معاونت قهرمانی وزارت ورزش را برعهده دارد، جانشین او مشخص شود. همچنین فدراسیون تکواندو که پولادگر انتقادات زیادی را نسبت به گذشته علیه خودش می‌بیند، ٢دی‌ماه انتخابات جذابی را به خود خواهد دید. ٥ دی‌ماه نیز جانشین احمد ناطق‌نوری بعد از ٢٨‌سال حضور در فدراسیون بوکس مشخص می‌شود تا دومین رئیس فدراسیون تاریخ بوکس بعد از انقلاب را بشناسیم. ٦ دی‌ماه نیز احتمالا پایان کار بهرام شفیع در فدراسیون ‌هاکی خواهد بود. این مجری تلویزیونی که بازنشسته است، احتمالا باید مثل محمود مشحون از سمتش کنار برود. البته او امیدوار است در آخرین روزها مجوز دوباره‌ای از دولت بگیرد و بتواند به کارش ادامه دهد؛ اما بعید است با شرایط فعلی چنین اتفاقی امکان‌پذیر باشد. ٩ دی‌ماه نیز مجمع فدراسیون شنا رئیس جدید خود را معرفی می‌کند که محسن رضوانی می‌تواند کار خود را در رأس فدراسیونی که ٣ رشته شنا، شیرجه و واترپلو را زیرمجموعه خودش دارد، ادامه دهد.


بسکتبال، بدنسازی و چوگان در انتظار


ثبت‌نام از کاندیداهای فدراسیون‌های پرورش‌اندام و چوگان در هفته‌های اخیر به پایان رسیده و بعد از اعلام نتیجه تأیید صلاحیت‌ها تاریخ انتخابات این ٢ فدراسیون هم مشخص می‌شود. از سوی دیگر در چند روز آینده مهلت ثبت‌نام از کاندیداهای فدراسیون بسکتبال هم به پایان می‌رسد و طبق اعلام سرپرست این فدراسیون، خیلی زود انتخابات بسکتبال هم انجام می‌شود. به گفته مسئولان وزارت ورزش انتخابات این ٣ فدراسیون هم به احتمال فراوان تا قبل از ٢٠ دی‌ماه برپا خواهد شد تا قبل از انتخابات کمیته ملی المپیک همه فدراسیون‌ها دارای رئیس شوند.


تعیین تکلیف ١٤ فدراسیون در یک‌ماه


با توجه به تاریخ‌های اعلام‌شده از سوی وزارت ورزش، ١١ فدراسیون تا ٢٠ روز آینده و احتمالا ١٤ فدراسیون در یک‌ماه آینده روسای خود را می‌شناسند. این فدراسیون‌ها در ماه‌های اخیر یا دوره ٤ساله ریاستشان به پایان رسیده یا روسای آنها به دلایل مختلف کنار رفته‌اند. این اتفاق بی‌سابقه در یک‌ماه آینده رخ می‌دهد تا به نوعی تکلیف ورزش ایران از نظر مدیریتی روشن شود و همه فدراسیون‌ها در آرامش تمام به راه خود در فاصله چندماه مانده تا بازی‌های آسیایی ادامه دهند.


دلیل تعجیل وزارتخانه چیست؟


با این‌که در ماه‌های اخیر شایعات زیادی پیرامون تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک شنیده می‌شد، وزیر ورزش در مصاحبه‌ای قاطعانه اعلام کرد که مجمع انتخاباتی این کمیته باید سر موعد برگزار و رئیس جدید انتخاب شود. هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک چندی پیش ٢٥ دی‌ماه را به‌عنوان تاریخ انتخابات این کمیته اعلام کرد؛ اما اخبار پشت پرده حکایت از این داشت که مسئولان فعلی کمیته ملی المپیک به دنبال تعویق انتخابات هستند. وزارت ورزش هم برای این‌که بهانه‌ای دست هیأت اجرایی کمیته المپیک ندهد، با برنامه‌ریزی دقیق می‌خواهد نزدیک به یک‌سوم فدراسیون‌های تحت‌نظر خود را در یک‌ماه تعیین تکلیف کند. درحالی ‌که پیش از این، برای برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها تعلل صورت می‌گرفت و حتی دوره سرپرستی ٦ماهه بیشتر به طول می‌انجامید، این‌بار وزارت ورزش به خاطر بهانه‌ندادن دست مدیران کمیته ملی المپیک تمرکز خود را روی برگزاری مجامع انتخاباتی گذاشته است. طبق قانون سرپرست‌های فدراسیون‌ها حق رأی در انتخابات کمیته ملی المپیک ندارند.


تعلل عجیب هیأت اجرایی


با این‌که تمام زمینه‌های لازم برای برگزاری به موقع انتخابات کمیته ملی المپیک فراهم شده، همچنان شاهد تعلل عجیبی از سوی هیأت اجرایی این کمیته هستیم. در فاصله ٣٥روز تا برگزاری مجمع انتخاباتی هنوز زمان ثبت‌نام کاندیداهای ریاست، دبیرکلی، نایب‌رئیسی و هیأت اجرایی مشخص نشده است. تنها اقدام مثبت کمیته ملی المپیک برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران بود که در روزهای اخیر با تشکیلات جلسات مداوم ٦ نماینده خود برای حضور در رأی‌گیری را مشخص کرده است. حمید سوریان، کیانوش رستمی،‌ هادی ساعی، یوسف کرمی،‌ زهرا نعمتی و الهه احمدی نفراتی هستند که ٢٥ دی‌ماه قرار است در انتخابات شرکت کنند. طبق تصمیم اعضای کمیسیون ورزشکاران، ‌هادی ساعی به صورت مستقیم به هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک در دوره بعدی راه یافت. باید دید در جلسه امروز هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک بالاخره زمان ثبت‌نام از کاندیداها و آیین‌نامه انتخاباتی اعلام خواهد شد یا همچنان قرار است شاهد تعلل عجیب کیومرث‌ هاشمی و همکارانش در زمینه برگزاری انتخابات باشیم.


رقابت پنهان وزارت و کمیته


با این‌که برخلاف دوره وزارت افرادی چون محمد عباسی و محمود گودرزی، در دوره وزارت مسعود سلطانی‌فر اختلاف علنی و رسانه‌ای میان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را شاهد نبودیم اما در آستانه برگزاری انتخابات کمیته، رقابت پنهانی بین ٢ نهاد اصلی ورزش ایران به وجود آمده است. کیومرث‌ هاشمی که می‌داند نظر وزارت ورزش روی او برای ادامه کارش در پست ریاست کمیته ملی المپیک مثبت نیست، به دنبال راهکارهایی برای انتخابات دوباره خودش است. از سوی دیگر، گفته می‌شود وزارت ورزش هم گزینه‌هایی برای انتخابات کمیته ملی المپیک دارد که می‌خواهد از پتانسیل قانونی خود برای ورود آنها به انتخابات استفاده کند. باید دید درنهایت در یک‌ماه پیش‌رو که می‌توان آن را «ماه سرنوشت ورزش ایران» نامید، چه اتفاقاتی پیرامون صندلی‌های مدیریت رخ می‌دهد.

دیدگاه‌ها