کد خبر : 1481478 | 26 آذر 1396 ساعت 11:23 | 43K بازدید | 0 دیدگاه

منظمی: خارجی‌ها از سطح مسابقات شگفت‌زده شده بودند

روایتی از نخستین تجربه سرشاخ شدن زنان کشتی‌گیر

اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور کشتی کلاسیک بانوان برگزار شد تا به زودی برای نخستین بار تیم ملی این رشته هم تشکیل شود.

روایتی از نخستین تجربه سرشاخ شدن زنان کشتی‌گیر

به گزارش "ورزش سه"، سال گذشته بود که فدراسیون کشتی با طراحی پوشش مناسب تاییدیه آغاز کار بانوان در این رشته را گرفت. اتحادیه جهانی و نهادهای داخلی پوشش طراحی شده را تصویب کردند و فدراسیون هم با تعیین نایب رییس بانوان اقدامات لازم را برای راه اندازی کشتی زنان را انجام داد.


در ماههای اخیر کلاس های آموزشی زیادی در سراسر کشور برای مربیان و داوران کشتی کلاسیک زنان برگزار شد و چند قهرمان نامدار خارجی هم به دعوت فدراسیون کشتی برای آموزش کشتی گیران زن به ایران سفر کردند.

 

1260487

 

1260489

 

1260488

 

1260491


فدراسیون کشتی در نهایت روز جمعه اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور در رشته کشتی کلاسیک بانوان را برگزار کرد تا به زودی اردوهای تیم ملی با حضور نفرات برتر تشکیل شود.


مریم منظمی، نایب رییس بخش بانوان فدراسیون کشتی در گفت و گو با "ورزش سه" درباره اولین تجربه زنان کشتی گیر صحبت هایی را مطرح کرده که در ادامه می خوانید.

 

 

  • ۱۳۰ کشتی گیر روی تشک رفتند


برگزاری مسابقات کشتی کلاسیک بانوان اتفاق مهم و بزرگی بود. در کشتی زنان هیچ عقبه ای نداشتیم و اولین دوره مسابقاتی بود که به شکل رسمی برگزار می شد. از اواسط تابستان امسال به صورت رسمی در استان ها فعالیت کشتی گیران در این رشته آغاز شد. استقبال خوبی هم از مسابقات قهرمانی کشور شد. در مجموع ۱۵۶ شرکت کننده به عنوان ورزشکار، مربی و سرپرست داشتیم که ۱۳۰ نفر از آنها ورزشکار بودند. این تعداد کشتی گیران در قالب ۲۵ تیم از ۲۴ استان بودند، چون تهرانی ها در قالب ۲ تیم تهران و توابع تهران شرکت داشتند.

 

 

  • استفاده از داوران خارجی برای اطمینان بیشتر بود


ما برای نخستین بار این مسابقات را برگزار می کردیم و به همین خاطر از ۸ داور خارجی و بین المللی استفاده کردیم. می خواستیم قضاوت ها با اطمینان بیشتر و بدون حرف و حدیث باشد. البته ۱۳ داور داخلی هم در کنار این داوران خارجی به قضاوت پرداختند تا برای آینده آماده تر شوند.

 

 

  • در اولین دوره نمره قبولی گرفتیم


یکی از داوران المپیکی که سرپرست فنی مسابقات بود، اعتقاد داشت که نظم و انضباط فوق العاده ای بر مسابقات حاکم است. همچنین سیاوشی، نماینده مجلس هم مهمان ما بود که در مصاحبه های خود اعلام کرده با وجود برگزاری اولین دوره، نظم رقابت ها در حد بین المللی بوده است.

 

 

  • داور ترکیه ای شگفت زده شده بود


داوران خارجی حاضر در این رقابت ها نیز شگفت زده شده بودند. آنها اطلاع داشتند که ما فقط چند ماه است فعالیت خود را در حیطه بانوان آغاز کردیم. حتی یکی از داوران ترکیه ای به من گفت وقتی در سال ۱۹۹۹ کار خود را در کشتی بانوان آغاز کرده بودند، سطح رقابت هایشان خیلی پایین تر از این بوده است. در این رقابت ها به جز ۱۰ نفر که در رشته های آلیش و کراپلینگ قبلا فعالیت داشتند، بقیه تازه کار بودند. آنها هم شاید در رشته های دیگر فعالیت داشتند؛ اما رشته مورد علاقه شان کشتی بوده است.

 

 

  • گوش بندها را باید اصلاح کنیم


در این مسابقات به توصیه سرپرست فنی رقابت ها از گوش بندهای طراحی شده، استفاده نکردیم. به هر حال مسابقات داخلی خودمان بود و این گوش بندها نیز بیشتر نقش محافظ را دارد. این پیشنهاد شد که چون اولین دوره برگزاری مسابقات است، اجازه دهیم کشتی گیران کمی راحت تر باشند و از این گوش بندها استفاده نکنیم. یکی، ۲ گوش بند اسفنجی را هم به سرپرست فنی رقابت ها نشان دادیم که چون دکمه داشت، اعلام کردند ممکن است صورت حریف را زخمی کند. این گوش بندها اجباری نیست و پوشش بانوان مصوب شده است. با این حال شاید در آینده این گوش بندها را برای استفاده اصلاح کنیم.

 

 

  • با مربی اوکراینی تیم ملی تشکیل می شود


نفرات اول تا سوم این رقابت ها به زودی در اردوی تیم ملی حاضر می شوند. انا واسلینکو، مربی اوکراینی این رقابت ها را زیر نظر داشت و به احتمال فراوان سرمربیگری تیم ملی را هم برعهده بگیرد. باید جلسه تخصصی برگزار شود و با حضور این مربی اوکراینی برنامه ریزی لازم را انجام دهیم. ما سال آینده مسابقات جهانی را در پیش داریم.

 

 

  • نیازی به حضور عکاس نبود!


این دوره از رقابت ها اولین تجربه ما بود و حالت آزمون و خطا هم داشت. تصمیم گرفته شد که عکاس ها در این مسابقات حضور نداشته باشند. به هر حال خبرنگاران خانم در مسابقات حاضر بودند و پوشش خبری صورت گرفت. پوشش تصویری نیز از طریق سایت فدراسیون انجام شد. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا در آینده عکاس های خانم هم بتوانند در مسابقات حضور داشته باشند.

دیدگاه‌ها