کد خبر : 1481576 | 26 آذر 1396 ساعت 17:11 | 3.4K بازدید | 0 دیدگاه

خداحافظی ورزشکار دوپینگی مانع از مجازات نمی شود

توضیح مهم رییس کمیته کنترل دوپینگ فدراسیون

کارشناسان معتقدند در صورت اثبات دوپینگ هر ورزشکاری اعمال تنبیه حتمی بوده و خداحافظی ورزشکار مانع از اجرای قانون نمی شود.

توضیح مهم رییس کمیته کنترل دوپینگ فدراسیون

به گزارش "ورزش سه"، رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری مدعی شده فدراسیون پزشکی ورزشی اسامی چند ورزشکار مطرح کشور را که دوپینگ کرده ‌اند، اعلام نکرده است. خسرو قمری گفت: در آیین نامه کمیته ستاد مبارزه با دوپینگ بندی وجود دارد که اگر ورزشکاری دوپینگی ضمن ارائه تعهد و خداحافظی از آن رشته ورزشی کمیته ضد دوپینگ می‌تواند نامش را اعلام نکند. کما اینکه در چند سال گذشته این اتفاق در خصوص ورزشکاران مطرح و نامی سایر فدراسیون‌ها نیز افتاد و روسای آن زمان فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد دوپینگ هم به رسم امانت و این بند موجود، نام این ورزشکاران را رسانه‌ای نکردند.


به همین بهانه با دکتر محمدرضا شریف، رییس سابق کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال و دکتر توحید سیف رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفتگویی داشتیم و نظرات آنها در خصوص ادعای رئیس فدراسیون دوچرخه سواری جویا شدیم.


شریف: باید اصل تناسب جرم و مجازات رعایت شود
دکتر محمدرضا شریف رییس سابق کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال با اعلام اینکه در همه شرایط باید اصل تناسب جرم و مجازات رعایت شود، گفت: افشای هویتی ورزشکار متخلف تابع بندها و تبصره های مختلفی است. در صورتی که دوپینگ ورزشکاری مثبت اعلام شده و موضوع اثبات شود، می بایست حتما به صدور رای منتج شود. وی افزود: این نیست که ورزشکاری مرتکب تخلف شده و بدون در نظر گرفتن تنبیه خاصی با او مماشات شود. در واقع مدیریت نتایج ایجاب می کند که فرآیند صدور حکم از ابتدا تا ابلاغ به فرد متخلف باید عملیاتی شود اما در هر صورت امانتداری در طول این فرآیند الزامی است.


شریف ادامه داد: شاید مجموعه متولی در اعلام نام فرد بنا بر ارائه ادله و توجیهات محکمه پسند بتواند از رسانه ای کردن نام فرد بعد از صدور حکم قطعی امتناع کند اما اعمال مجازت حتمی است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد ولو ورزشکار از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده باشد.


دکتر توحید سیف رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال نیز در این باره گفت: از نقطه شروع تا صدور حکم امانت داری در اطلاعات هویتی افراد یک اصل بوده و بعد از صدور حکم قطعی توسط استیناف، نام فرد خاطی به فدراسیون متبوع اعلام می گردد. وی افزود: بعد از ابلاغ استیناف فدراسیون مربوطه موظف است حکم را رسانه ای کند و اگر از اعلام آن پرهیز کند، مرتکب تخلف شده است. این بدان معناست که بعد از صدور حکم قطعی باید تنبیه متناسب با جرم اعمال شود و توجیهی مثل خداحافظی ورزشکار نمی تواند مانع از اجرای قانون باشد.


سیف تصریح کرد: شاید شخص ورزشکار نخواهد بعد از اثبات جرمش به فعالیت حرفه ای ادامه دهد اما اعمال مجازات حتمی بوده و نمی توان به هر دلیلی ملغی کرد.

دیدگاه‌ها