کد خبر : 1482147 | 29 آذر 1396 ساعت 13:04 | 13.2K بازدید | 0 دیدگاه

بولت تنها دونده پاک در میان ۶ مرد سریع جهان

دونده جامائیکایی در میان ۶ مرد سریع جهان تاکنون به دوپینگ متهم نشده است.

بولت تنها دونده پاک در میان ۶ مرد سریع جهان

به‌ گزارش "ورزش سه" ‌ ‌و ‌به نقل از ایسنا، رنکینگ جهانی ۱۰۰ متر در زمانهای مختلف نشان می‌دهد که سریع‌ترین مردان جهان اغلب مشکل دوپینگ داشتند. از ۶ دونده سریع جهان تنها یوسین بولت (سریع‌ترین مرد جهان با رکورد ۹.۵۸ ثانیه) از هر گونه اتهامی در رابطه با دوپینگ به دور بوده است.

 

دونده جامائیکایی در ۱۰ سال اخیر در بهترین سطح قرار داشت و توانست هشت مدال طلای المپیک کسب کند. اگر تست دوپینگ نستا کارتر مثبت اعلام نمی‌شد، او می‌توانست مدال طلای  ۴ در ۱۰۰ متر  المپیک را هم داشته باشد. کارتر ششمین مرد سریع جهان (۹.۷۸ ثانیه) در این سال متهم به دوپینگ شد.

 

تایسون گای (۹.۶۹) پس از این که آزمایشش مثبت اعلام شد به این موضوع اعتراف کرد و دو سال از حضور در میادین محروم شد. در این سال آسافا پاول (۹.۷۲ ثانیه) به مصرف مواد غیر مجاز متهم شد و برای ۱۸ ماه نتوانست در مسابقات شرکت کند. پاول هیچ گاه قبول نکرد که مواد غیر مجاز مصرف کرده است.

 

سپس نوبت به پنجمین مرد سریع جهان یعنی جاستین گاتلین رسید. او دو محرومیت داشت و در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ مواد غیر مجاز مصرف کرد که ابتدا او را هشت سال محروم کردند اما سپس آن را به چهار سال کاهش دادند.

 

یوهان بلیک هم تیمی بولت در تمرینات نیز با این مساله روبرو شد و تنها سه ماه از حضور در میادین محروم شد. ‌استیومولینگ (۹.۹۸) نیز به خاطر دوپینگ ممکن بود برای همیشه از حضور در مسابقات محروم شود.

 

به جز بولت در میان ۱۰ دونده برتر جهان مائوریس گرین (۹.۷۹ ثانیه) ، ریچارد تامپسون (۹.۸۲ ثانیه) و کریستین کلمن (۹.۸۲ ثانیه) به دوپینگ متهم نشدند. کلمن دونده ۲۱ ساله آینده داری است که در سال ۲۰۱۷ نامش در میان ۱۰ دونده سریع جهان قرار گرفت. او توانست در مسابقات جهانی لندن جلوتر از بولت و پشت سر گاتلین مدال نقره را به دست آورد.

 

دیدگاه‌ها