کد خبر : 1482917 | 03 دی 1396 ساعت 09:29 | 17.4K بازدید | 0 دیدگاه

عدم اعتماد به نفس و ترس از مبارزه در رزمی‌کاران

هنرهای رزمی در ظریفترین شکل خود بیش از رقابت جسمی بین دو حریف ، وسیله ای برای تحمیل قدرت اراده فرد بر حریف یا وارد آوردن ضربه فیزیکی بر او می باشد.

عدم اعتماد به نفس و ترس از مبارزه در رزمی‌کاران

به گزارش "ورزش سه"، هنرهای رزمی راهی برای رسیدن به آرامش روحی و روانی و استراحت فکری و دستیابی به عمیق ترین نوع اعتماد به نفس است.


هدف فعالیت و ورزش در هنرهای رزمی این است که به مثابه ابزاری برای تعالی روحی و رشد عقلانی شخص به کار رود.


به منظور درک بهتر رابطه ی اخلاق و اصول تمرینات رزمی نکات مهمی را بایستی مورد توجه قرار گیرد که در واقع این هنر دیرینه سطح و مرحله ای برای رزمی کار به دست آید که کاملاً بر اخلاق و رفتار اجتماعی تاثیر میگذارد.


یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت در مبارزات رزمی ، رویارویی فرد با ترس ها و استرس هایی ست که در مواردی برای هنرجویان و رزمی کاران بوجود می آید.


برخی اوقات پیش آمده که مبتدیان و یا حتی رزمی کاران حرفه ای  نیز بنا به دلایل گوناگون استرس و یا به عبارتی ترس از رویارویی با حریف و در واقع ترس از مبارزه کردن را دارند.


این ترس قبل از مسابقه  یکی از شایعترین حالت‌هایی ست که بارها در رزمی کاران دیده شده است.


این ترسها محدود به سن و یا درجه کمربند و یا حرفه ای بودن یا آماتور بودن افراد نمی باشد و ممکن است اگر از هرکدام آنها سوال شود که دلیل ترس و استرس چیست هر کدام علتی را بازگو می کنند.
ترس از آسیب دیدگی ، ترس از شکست ، ترس از ضربه خوردن ، ترس از ناک اوت شدن به مراتب این ترس ها در مبارزان حرفه ای تر شکل و صورت دیگری دارد و به نوعی بیشتر این ترس‌ها ذهن رزمی کار را درگیر میکند؛ مانند ترس از عملکرد بد در مسابقات بزرگی همچون المپیک ، ترس از برنده نشدن و شکست خوردن  و اینگونه استرس ها و ترس ها و عدم کنترل بر وضع روانی رزمی کاران را بارها و بارها در میادین بزرگی همچون المپیک مشاهده کرده ایم.


اما راه حل این نوع ترس ها و استرس ها در ابتدای امر بر میگردد به افکار و ذهن مبارزان چرا که در موارد بسیاری عملکرد ذهن و کنترل فکر به مراتب بسیار موثرتر و بیشتر از عملکرد جسم کارایی داشته است و کنترل عوامل ترس و استرس در بیشتر موارد در دست خود شخص است و تنها کسی که میتواند به شخص رزمی کار کمک کند خود او می باشد


متاسفانه دلیل بیشتر بی انگیزگی ها و دلزدگی ها و غیبتهای ناگهانی هنرجویان و به عبارتی فرار از هنرهای رزمی ،  ریشه در ترس و استرس های فردی دارد.


مهمترین نکته در قدم اول ریشه یابی ترس و استرس می باشد یعنی دقیقا ریشه ترس مشخص شود و در قدم دوم با کنترل و تمرکز ذهن و روبرو شدن با عوامل ترس و تصویر سازی ذهنی با قدرت ذهنی درصدد رفع ترس و استرس  و تلاش بر ترس خود مسلط شده و پیروز گردد.


اما در موارد حرفه ای تر در مسابقات رسمی و بزرگی همچون المپیک لازمه برطرف شدن استرس و ترس در ورزشکاران روانشناسان با تجربه ورزشی می باشد که با توضیحات مفید و دور کردن عوامل استرس زا ، ورزشکاران را آماده مبارزات و مسابقات بزرگ می کنند.


اما در مواردی هم ممکن است ریشه ترس ها و استرس های رزمی کاران عدم اعتماد به نفس باشد. در این مورد رزمی کار توانایی ها و داشته ها و تلاشهای خود را دست کم می‌گیرد و سطح خود را پایین تر و ضعیفتر از رقیبان می بیند.


در این حالت تنها خود رزمی کار میتواند به خود کمک کند  ، خودباوری و اعتماد به نفس و روحیه قوی در انجام مرتب تمرینات و روحیه جنگندگی در انجام صحیح ضربات و تکنیکهای رزمی رفته رفته به وجود می آید و در قدم بعدی بهتر است مربیان رزمی نیز روحیه خودباوری و اعتماد به نفس را در کنار تمرینات رزمی در برنامه های تمرینی هنرجویان خود بگنجانند و همیشه به آنها یاد آور شوند که غیرممکنی وجود ندارد و هر شخصی در هر شرایطی با تمرینات درست ، تغذیه مناسب و استراحت کافی می تواند فیزیک قدرتمندی ساخته و به خوبی تکنیک‌ها را اجرا و در مسابقات بازدهی قابل توجهی داشته باشد.


در پایان و جمع بندی مطالب فوق میتوان گفت :روحیه مبارزه و جنگندگی و باور پیروزی در مبارزان رزمی کار اصول کلی در مقابله با حریفان و مبارزات می باشند اما کد اخلاق و پایه های مکارم اخلاقی در اعمال روزانه هنرجو و اخلاق رزمی بایستی نهادینه شود که این اخلاقیات دارای پنج صفت مشخص است،


۱-تواضع و تقوا و فروتنی
۲-احترام
۳-امانتداری و پارسایی
۴-وفاداری
۵-صداقت


همچنین اخلاق یک رزمی کار در اندیشه و ذهن خود نیز شامل پنج صفت بارز می باشد که عبارتند از:


۱-اراده
۲-تحمل
۳-پشتکار
۴_صبر
۵-شکیبایی


که در نهایت اگر این کدها و باورهای اخلاقی مکمل تمرینات مستمر رزمی کاران شود مطمئناً در بازدهی و راندمان رزمی کاران اثر مثبتی را در پی خواهد داشت و باعث کسب موفقیت ورزشکاران خواهد شد.

 

سارا استادآقا

دیدگاه‌ها