کد خبر : 1498569 | 28 دی 1396 ساعت 14:43 | 36.8K بازدید | 0 دیدگاه

مرگ یک اسطوره

پایان عصر کتاب مقدس ورزش؛ برایم گریه کن آرژانتین

انتشار ال گرافیکو، مجله ملقب به کتاب مقدس ورزش آرژانتین، پس از نزدیک به 100 سال متوقف شد.

پایان عصر کتاب مقدس ورزش؛ برایم گریه کن آرژانتین

به گزارش "ورزش سه"، خبر کوتاه بود و با بیانیه ای از سوی کمپانی تورنئوس، مالک مجله، به اطلاع مردم آرژانتین رسید.

ال گرافیکو سال 1919 به عنوان مجله ای که طیف مختلفی از علایق را پوشش می داد، کارش را شروع کرد؛ ولی خیلی زود به صورت انحصاری به ورزش پرداخت.

در دورانی که عصر مجلات و روزنامه های کاغذی رو به اتمام است و رسانه های ارتباط جمعی اینترنتی جای آنها را اشغال کرده اند، امید بسیاری از مردم، به ادامه حیات ال گرفیکو بود؛ مجله ای که تبدیل به یک برند در آرژانتین و کشورهای لاتین شد.

 

 

1276901

 

 

در بیانیه تعطیلی انتشار نسخه کاغذی ال گرافیکو آمده است:« تورنئوس در سال های اخیر تلاش زیادی کرد تا با گرفتن آگهی های تجاری و روش های گوناگون دیگر بتواند از لحاظ اقتصادی ال گرافیکو را زنده و سرپا نگاه دارد؛ ولی در نهایت مجبور به اتخاذ تصمیمی غم انگیز شدیم.

با این حال در جستجوی راهکاری برای ادامه فعالیت ال گرافیکو، خارج از سنت همیشگی اش هستیم. هرچند انتشار مجله برای همیشه متوقف خواهد شد؛ ولی نسخه های آرشیوی، عکس ها و اطلاعات مهم تاریخی همچنان در دسترس علاقمندان خواهد بود.»

 

شماره قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 1978، هفتصدهزار نسخه در آمریکای جنوبی فروخت. رکورد روی جلد ال گرافیکو با 134 بار به دیگو مارادونا اختصاص دارد و جالب است بدانید که ال گرافیکو تا سال 2002 به صورت هفته نامه منتشر می شد؛ ولی با تغییر رویه، به یک ماهنامه بدل شد. 

 

کتاب مقدس ورزش نه تنها در آرژانتین که در اسپانیا و دیگر کشورهای لاتین نیز طرفداران بسیاری داشت.

خوان کاسترو از نشریه مارکا در سوگ ال گرافیکو می نویسد:« ال گرافیکو رفت. تکه ای بزرگ از تاریخ ورزش آرژانتین نیز با رفتن ال گرافیکو محو شد. چه غم انگیز. ماه می 2019 ال گرافیکو می توانست 100 سالگی خود را جشن بگیرد. فقط چند ماه باقیمانده بود و زمان چقدر سریع می گذرد و هیچکس را گریزی از آن نیست. برایم گریه کن آرژانتین!

 

لحظاتی غم انگیز برای همه آنهایی که عاشقانه هر ماه منتظر انتشار مجله بودند. من آرشیوی تقریبا کامل از ال گرفیکو را در اختیار دارم و اینجا در اسپانیا می شناسم افرادی که تمام نسخه های ال گرفایکو از سال 2019 را نیز در گنجینه خود دارند. به شخصه منتظر این بودم که حداقل برای چند ماه بیشتر و تا جام جهانی شاهد ادامه انتشار ال گرافیکو باشیم. 

از 2002 هفته نامه به مجله تبدیل شد. هرچند که جذابیت گذشته را از دست داده بود ولی همچنان با همان عشق و علاقه قبلی تعقیبش می کردیم. ال گرافیکو از 60 سردبیر در بهترین دورانش به 5 سردبیر رسید ولی زنده ماند.

 

دوست خوبم کارلوس سالگادو،  خبرنگاری که از نظر من درک فوتبالی او در بالاترین رتبه قرار دارد، روزی به من گفت که مجله، 5 سپتامبر 1993 و پس از شکست خانگی 5-0 آرژانتین از کلمبیا، برای بسیاری از آرژانتینی ها مرد. ال گرافیکو پس از آن شکست سنگین، با جلدی سیاه و تیتر زردرنگ "شرم آور"، با ذکر نتیجه بازی منتشر شد و بسیاری از مردم نتوانستند با آن کنار بیایند در حالی که آن تیتر تحقیرآمیز کاملا شایسته آلبی سلسته بود. پس از آن باخت، آرژانتین در 33 بازی متوالی بی شکست ماند و فاتح آخرین کوپا آمریکای خود نیز شد.

ال گرافیکوی کاغذی و رمانتیک مرد و حالا باید منتظر وبسایت ال گرافیکو باشیم که بی شک دیگر رنگ و بوی همیشگی را نخواهد داشت.

 

اولین نسخه ال گرافیکو: 

 

1276885

دیدگاه‌ها