کد خبر : 1499496 | 02 بهمن 1396 ساعت 09:23 | 16.2K بازدید | 4 دیدگاه

از ادسون آرانتس دو ناسیمنتو تا سرمربی ترکیه‌ای

سائلام یا ساغلام؟ مساله این نیست!

تراکتورسازی پس از برکناری یحیی گل محمدی و به روی کار آمدن ارطغرل ساغلام وارد دوران جدیدی شده است. هواداران این تیم منتظر هستند تا ببینند سرمربی ترکیه ای تیم شان آیا خواهد توانست تراکتور را به روزهای اوج بازگرداند یا خیر؟

سائلام یا ساغلام؟ مساله این نیست!

به گزارش "ورزش‌سه"، تا پایان نیم فصل اول رقابت های لیگ هفدهم با اینکه همه چیز در اردوی تراکتورسازان خوب نبود؛ اما اوضاع تقریبا آرام بود. هواداران با توجه به شرایط ویژه‌ای که باشگاه داشت در حال گذراندن آزمون صبری بودند که در نهایت هم با موفقیت پشت سر گذاشته شد. با آغاز نقل و انتقالات زمستانی و بازی های دور برگشت اوضاع به شدت در اردوی سرخ پوشان تبریزی متشنج و به قول خود تبریزی ها قاریشمیش شد! تیم یحیی هیچ تفاوتی با تیم نیم فصل اول نداشت و کماکان با برد بیگانه بود. عملکرد انتقاد برانگیز در نقل و انتقالات، شکست مقابل پرسپولیس و مصاحبه جنجالی پس از بازی و علنی شدن مشکل با مدیرعامل باشگاه باعث شد تا یحیی گل محمدی پس از کش و قوس های فراوان از سمت خود برکنار شود. پس از این اتفاق پروژه مدیریت برای یافتن جانشین یحیی با مطرح کردن نام های بزرگ آغاز شد؛ نام هایی که از همان ابتدا هم می شد حدس زد که در حد نام باقی خواهند ماند. مصطفی دنیزلی که هواداران تراکتورسازی تقریبا در این سال های اخیر به حضور نامش در میان گزینه های هدایت تیم شان عادت کرده اند چند هفته ای توجهات را به خود جلب کرد و در نهایت هم همان گونه که پیش بینی می شد این بار هم نامش در حد گزینه بودن ماند! الکساندر نوری، مربی سابق تیم وردربرمن گزینه دیگری بود که مطرح شدن نامش و سپس پاسخ منفی که از سوی این مربی داده شد کمتر از 48 ساعت طول نکشید. به این ترتیب مدیریت باشگاه تراکتورسازی موفق نشد با هیچ کدام از گزینه های پر سر و صدای خود که حسابی هواداران را به وجد آورده بود به توافق برسد.


در گیر و دار مطرح شدن گزینه های جایگزین برای دنیزلی و نوری به یک باره خبری مبنی بر توافق مسئولین باشگاه تراکتورسازی با ارطغرل ساغلام منتشر شد. سرمربی که در مقایسه با دنیزلی، نوری و حتی ارسون یانال چندان شناخته شده نبود. تنها موردی که پس از مطرح شدن نام سرمربی جدید تراکتوری ها توجه همه را جلب کرد تک قهرمانی پر حاشیه این مربی به همراه تیم بورسا اسپور بود که شباهت بسیاری به داستان جمعه تلخ تراکتوری ها داشت. به هر ترتیبی که بود ارطغرل ساغلام با سرعتی قابل توجه راهی تبریز شد و در کمتر از 24 ساعت قرارداد همکاری خود با باشگاه را امضا کرد.


پس از حتمی شدن حضور ارطغرل ساغلام در تیم تراکتورسازی مهمترین و بحث برانگیزترین موضعی که در مورد این مربی خودنمایی می کند، تلفظ نام وی بود. با توجه به  گویش و نوشتار خاص نام سرمربی ترکیه ای تراکتورسازان شاهد نگارش های متفاوت نام وی در رسانه ها و صفحات اجتماعی بوده و هستیم. این موضوع به حدی فراگیر شده که در طی روزهای اخیر جز بحث های داغ اهالی رسانه و هواداران تراکتورسازی شده است. عده ای عقیده دارند نام سرمربی تراکتورسازی بایستی به صورت "ارطوئرول سائلام" نوشته شود و عده ای دیگر با رد عقیده قبلی " ارطغرل ساغلام" را نگارش صحیح نام این مربی ترکیه ای می دانند. این تنها بخشی از نگارش های مختلف سرمربی ترک تبار تراکتوری هاست و اگر یک جست و جوی ساده در اینترنت انجام دهید با نگاره های متعدد دیگری نیز مواجه خواهید شد. اما موردی که این جا می خواهیم به آن اشاره کنیم چیز دیگری است. در حالی که رسانه های های شهر تبریز و هواداران تیم تراکتورسازی چند روزیست مشغول بحث در این مورد هستند باید به این موضوع اشاره کنیم که سرمربی ترکیه ای سرخ پوشان با مبلغی قابل توجه آمده تا تراکتورسازی را نجات دهد.


تراکتوری که مدت هاست دیگر آن تراکتور سابق نیست و حتی در خانه هم برش لازم را ندارد. ارطغرل ساغلام، ارطوئرول سائلام و یا هر چیز دیگری مهم نیست، مهم این است که سرمربی جدید تراکتوری ها ماموریتی بزرگ دارد، ماموریتی که باید آن را به درستی انجام دهد چرا که هواداران تراکتورسازی از نام هایی چون دنیزلی، نوری و یانال به حضور وی قناعت کرده اند و اینک در انتظار هستند تا ببینند سرمربی جدیدشان چند مرده حلاج است!


شکی نیست ارطغرل ساغلام برای ماندگار شدن در تاریخ باشگاهی چون تراکتورسازی به درست نوشته شدن نامش نیازی ندارد؛ ادسون آرانتس دو ناسیمنتو را شاید همه نشناسند، ولی کسی را نمی توانید پیدا کنید که پله را نشناسد! ادسون آرانتس دو ناسیمیونتو همان پله است فرقی هم نمی کند چند اسم را پشت سرهم نوشته و او را خطاب کنیم یا اینکه سه حرف «پ،ل،ه» را برای نوشتن نامش کنار هم قرار بدهیم. بازی های فراموش نشدنی، گل های بیادماندنی و قهرمانی های تکرار نشدنی این نابغه برزیلی وی را در یادها نگه داشت نه نام دراز یا کوتاه وی!

 

سعید عبدی

دیدگاه‌ها