کد خبر : 1499514 | 02 بهمن 1396 ساعت 10:22 | 42K بازدید | 2 دیدگاه

چرا استقلال و پدیده هر دو حق دارند

رکورد خورشیدی؛ سه اشتباه بزرگ در یک دقیقه

با گذشت چند روز از بازی پرحاشیه مشهد هنوز قصه سوت جنجالی داور این بازی در دقایق پایانی ادامه دارد و رفته رفته به جاهای جالب تری می رسد.

به گزارش "ورزش سه"، اشکان خورشیدی در دقیقه 85 بازی پدیده با استقلال صحنه رخ داده در محوطه جریمه روی امید نورافکن را پنالتی تشخیص داد تا همین سوت داور مازندرانی به جنجالی بزرگ در ثامن و هفته بیستم لیگ برتر تبدیل شود چون سوای از صحت و سقم این پنالتی با دیدن تصاویر تلویزیونی در صحنه نواختن پنالتی داور باید قانونا این پنالتی را تکرار می داد.


حتی در این بین فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران هم با تاکید بر این که تکرار نشدن این پنالتی از دست رفته استقلالی ها بزرگ ترین اشتباه داور بود ضراحتا اعلام کرد اشکان خورشیدی با استناد به هجون گسترده بازیکنان پدیده قبل از زدن ضربه توسط امید ابراهیمی باید پنالتی را تکرار می داد که زیر بار این تصمیم نرفت تا اشتباه بزرگی را مرتکب شود.


علی خسروی کارشناس داوری فوتبال ایران پیرامون اعتراف رئیس کمیته داوران گفت:« من همان دقایق بعد از بازی با صراحت گفتم این صحنه پنالتی نبود و برای این حرف خود نیز دلایل محکمی داشتم ضمن این که اعتقادم این بود حالا که داور به هر نحوی پنالتی گرفته باید در صحنه زدن ضربه رای به تکرار می داد. نکته ای که مسئولان کمیته داوران بعد از سه روز آنالیز و بازبینی به آن رسیده اند».


اشتباه اول؛ پنالتی نادرست


اشکان خورشیدی داور مازندرانی در این بازی با ثبت سه اشتباه بزرگ در یک دقیقه رکورد عجیبی از خود خلق کرد. خسروی اولین اشتباه را این گونه توصیف کرد:«اولین اشتباه گرفتن یک پنالتی نادرست بود چون حتی اگر برخوردی میان دو بازیکن اتفاق می افتاد دست مدافع پدیده باید نقش قدرت جاذبه را بازی می کرد نه قدرت دافعه چون در این صحنه که ما دیدیم نه تنها برخورد دست مدافع پدیده پای نورافکن را به سمت خود نکشید بلکه باعث شد پای او در جهت مخالفت بچرخد و این یعنی نورافکن از داور با زیرکی پنالتی گرفت نه از مدافع حریف».

 

1277371


اشتباه دوم؛ عدم تکرار پنالتی


این کارشناس اشتباه دوم را در عدم تکرار پنالتی داد و گفت:«دومین اشتباه تکرار نشدن پنالتی طبق قانون بود. شنیدم برخی دوستان گفتند هیچ داوری در دنیا این پنالتی را تکرار نمی داد! سئوال من این است مگر ما اینجا می خواهیم قدرت جگرداشتن داوران در گرفتن تصمیمات را تست کنیم که این گونه حرف می زنیم؟ بله شاید اگر من هم بودم در آن شرایط و جو رای به تکرار پنالتی نمی دادم اما باید به افکار فوتبالدوستان مخاطبان احترام بگذاریم و واقعیت را بگوییم نه این که توجیه کنیم».

 

1277397


اشتباه سوم؛ تغییر مالکیت توپ


خسروی آخرین قسمت از سریال اشتباهات داور را در مالکیت توپ بعد از پنالتی دانست که ابهامات زیادی رقم زد.«اشکان خورشیدی سومین اشتباه را لحظه ای مرتکب شد که مالکیت توپ بعد از صحنه دفع پنالتی را تغییر داد چون این توپ بعد از این که مدافعان پدیده دفع کردند باید به نفع استقلالی ها اوت دستی اعلام می شد اما داور تصمیم گرفت بازیکنان پدیده آغازگر بازی باشند که خودش بهتر از هر کسی می تواند جوابگوی این اشتباه باشد».

 

1277329

 

1277932


کارشناس داوری در پایان پیرامون نتیجه گیری از این اتفاقات گفت:«نداشتن تمرکز از همه مهم تر تداشتن زاویه دید مناسب از سوی داور همگی دست به دست هم داد تا این اشتباهات رقم بخورد. داور پشت محوطه جریمه به صورت موازی دو بازیکن را در یک خط می دید در حالی که جایگیری مناسب باید به نحوی رقم می خورد که داور به درستی توپ میان دو نفر را مشاهده می کرد. باز هم می گویم اگر دست مدافع پدیده پای بازیکن استقلال را می گرفت باید شاهد قدرت جاذبه می شدیم نه قدرت دافعه که این نکته را کمتر کسی مورد توجه قرار داد».

 

1277919

دیدگاه‌ها