کد خبر : 1499910 | 03 بهمن 1396 ساعت 23:45 | 38.9K بازدید | 0 دیدگاه

از دست خدا تا دست آنری

10 جنجال جام جهانی که با ویدئو چک رخ نمی داد

همین یکی دو روز گذشته بود که فدراسیون جهانی فوتبال، اعلام کرد که در جام جهانی 2018 روسیه، اقدام به استفاده از تکنولوژی VAR( ویدیوچک) خواهد کرد و از کمک داور ویدیویی بهره خواهد برد.

10 جنجال جام جهانی که با ویدئو چک رخ نمی داد

به گزارش "ورزش سه"، به همین بهانه، به اتفاقاتی پرداختیم که اگر در آن دوره، این تکنولوژی وجود داشت، در تاریخ جام جهانی رخ نمی‌داد. از دست خدا تا دیدار به یاد ماندنی آرژانتین و انگلستان در جام جهانی 1998!

 

دست خدا:

دیگو آرماندو مارادونا، بی‌تردید بهترین بازی‌های خود را برای آرژانتین، در جام جهانی 1986 انجام داد. او در مرحله حذفی این رقابت‌ها، در مقابل انگلستان، طوری بازی کرد که تا مدت‌ها، این خاطره از یاد هواداران فوتبال و به خصوص انگلیسی‌ها، نخواهد رفت. او یکی از دو گل خود مقابل انگلستان را که منجر به صعود آلبی‌سلسته به مرحله بعد شد را با دریبل‌زدن تعداد بسیار زیادی از بازیکنان انگلستان به ثبت رساند، اما گل ماندگارتر او، ضربه‌ای بود که با دست به توپ زد، تا یکی از جنجالی‌ترین گل‌های تاریخ جام جهانی را وارد دروازه پیتر شیلتون بکند. مارادونا سپس به دلیل اختلافات سیاسی آرژانتین و انگلستان، این گل را دست خدا نامید.

 

 

1278297

 

فکرش را بکنید اگر در آن دوره، VAR وجود داشت، چه اتفاقی می‌افتاد! در همان هنگامی که مدافعان و دروازه‌بان انگلستان بر سر داور، فریاد می‌زدند، کمک داور ویدیویی به داور گوشزد می‌کرد که می‌تواند از ویدیوچک استفاده کند. سپس، دیگو مارادونا، از زمین بازی اخراج می‌شد و شاید، انگلستان حذف نمی‌شد!

 

گل اشتباه در فینال جام جهانی:

در سال 1996، 30 سال پس از فینال جاودانه انگلستان و آلمان غربی در جام جهانی 1966، محققان دانشگاه آکسفورد با همکاری دیگر محققان، دریافتند که گل سوم انگلستان که در وقت‌های اضافی بازی توسط جف هرست به ثمر رسید، از خط دروازه آلمان غربی عبور نکرده است.

 

 

1278298

 

انگلستان در جام جهانی 1966 که با میزبانی خودش انجام می‌شد، پس از گل تساوی دقایق پایانی آلمان غربی توسط ولفگانک وبر در دقیقه 89، در وقت‌های اضافه، عرصه را بر آلمان غربی تنگ‌تر کرد و با فشار‌های متوالی خود توانست در دقیقه 102 و 120، دو مرتبه توسط جف هرست به گل برسد. جف هرست در بازی مقابل آلمان غربی، هتریک کرد و نقش موثری در قهرمانی تیمش داشت، اما اگر گل دوم او و گل سوم انگلستان، مردود اعلام می‌شد، شاید جریان بازی در وقت‌های اضافه، عوض می‌شد و جای قهرمان و نایب قهرمان عوض می‌شد!

 

حمایت داوران از میزبان:

علت حمایت برخی دوستداران و کارشناسان فوتبال از کمک داور ویدیویی، این است که این تکنولوژی می‌تواند سبب کاهش شدید اشتباهات فردی داور شود و از تاثیرات هواداران تیم میزبان بر داور، بکاهد تا داور با خیالی آسوده‌تر در برابر هواداران تیم میزبان بازی، قضاوت درستی انجام دهد. یکی از نمونه‌های بارز اشتباهات داور به دلیل فشار تیم میزبان، به جام جهانی 2002 باز می‌گردد.

در جام جهانی سال 2002 که با میزبانی مشترک کره جنوبی و ژاپن انجام می‌شد، یک سری اشتباهات داوری به سود کره‌جنوبی میزبان در مقابل ایتالیا و اسپانیا، این تیم را در کمال ناباوری به نیمه‌نهایی جام جهانی 2002 رساند. بایرون مورنو، داور منفور اکوادوری در طی دیدار ایتالیا و کره‌جنوبی، سلسله‌ای از اشتباهات را مرتکب شد.

 

1278299

 

 

مورنو در جریان دیدار کره جنوبی مقابل ایتالیا که با حذف ایتالیا نیز پایان یافت، یکی از گلهای صحیح ایتالیا را نادیده گرفت (که این گل، گل طلایی دامیانو  ‏توماسی  بود که می توانست موجبات صعود آتزوری به دور بعد را فراهم آورد ). دیگر اشتباه عجیب مورنو در آن دیدار این بود که او توتی را به خاطر شیرجه رفتن از زمین مسابقه اخراج کرد؛ اما با تماشای صحنه آهسته مشخص شد که تصمیم داور اشتباه بوده. داور اکوادوری، خطاهای متعددی از بازیکنان کره ای را نادیده می گرفت تا این گونه، موجبات حذف ایتالیا را با گل طلایی کره‌ای‌ها فراهم آورد. مورنو، به سادگی یکی از بهترین نسل‌های فوتبال آتزوری را نابود کرد و اگر VAR بود، هرگز این اتفاق رخ نمی‌داد!

 

 

باز هم فینال، باز هم اشتباه

این بار فینال جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی و قضاوت داور کم نقض انگلیسی یعنی هاوارد وب. کسی فکر هیچ‌گونه اشتباهی را نمی‌کرد؛ اما ضربه سنگین و کاراته‌ای نایجل دی‌یانگ به ژابی آلونسو در فینال که از دید وب دور ماند، شاید یکی از بزرگترین اشتباهات این داور انگلیسی باشد.

 

1278300

 

ضربه دی‌یانگ به قدری سنگین بود که هر بیننده‌ای و هر خبرنگاری آن را مشاهده کرد، جز همان کسی که باید می‌دید. اگر تکنولوژی VAR در جام جهانی 2010 وجود داشت، با اخراج دی‌یانگ، کار هلند از آنی که بود، سخت‌تر می‌شد. البته یکی از اتفاقاتی که سبب کمرنگ شدن این اشتباه بزرگ شد، تاثیرگذار نبودن در نتیجه بازی بود. در آن دوره، ماتادور‌ها با گل دقایق پایانی آندرس اینیستا، 1-0 هلند را شکست دادند و قهرمان جهان شدند!

 

دیدار جنجالی دیگری برای آرژانتین و انگلیس در جام جهانی 98:

بیایید به 30 ژوئن 1998 بازگردیم. دو تیم آرژانتین و انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 1998 فرانسه به مصاف هم رفتند. این بازی یکی از عجیب ترین و جذاب ترین بازی های تاریخ جام های جهانی شد. چه با گل زیبای  اوون و چه با اخراج بحث برانگیز دیوید بکام. داور این بازی بحث برانگیز نیز میلتون نیلسون از دانمارک بود.

 

در 10 دقیقه اول بازی داور دو پنالتی گرفت و باتیستوتا و شیرر هر دو پنالتی را برای دو تیم گل کردند. بعد از این گل‌ها، اوون روی پاس زیبای بکام، یکی از زیباترین گل‌های تاریخ جام جهانی را به ثمر رساند، اما جنجالی ترین اتفاق آن بازی در دقیقه 47 رخ داد.

 

1278301

 

روی یک درگیری بین سیمئونه و بکام، بکام زمین می خورد. وقتی سیمئونه در حال رد شدن از کنار او بود به نظر بکام یک شیطنتی می کند و به او پشت پا می زند و سیمئونه خود را به زمین می اندازد. داور به سیمئونه کارت می دهد و چشم های خیره دیوید بکام به خودش را به کارت قرمزش جلب می کند. بکام می چرخد لباسش را درست می کند و بدون هیچ حرکتی فقط به بیرون می رود. گویی هنوز نمی داند چه شده است. هنوز هم در مورد آن صحنه بحث زیادی است.  در دقایق پایانی بازی نیز گل سول کمپبل، به شکل عجیبی مردود اعلام شد تا انگلستان، از برتری در 120 دقیقه نیز باز بماند. در نهایت انگلیس در ضربات پنالتی به آرژانتین باخت و حذف شد!

 

اخراج شوماخر

این بار در جام جهانی 1982، یک اشتباه داوری بسیار بد صورت گرفت. در دیدار نیمه نهایی جام جهانی 1982، تونی شوماخر سنگربان آلمان در صحنه ای خارج از محوطه جریمه خطای سنگینی را بر روی پاتریک باتیستون مهاجم تیم ملی فرانسه مرتکب شد.

 

1278302

 

به طوری که این بازیکن فرانسوی علاوه بر از دست دادن چندین دندان برای چند دقیقه هوش خود را نیز از دست داده بود. چارلز کورور هلندی داور این دیدار، نه تنها بعد از این خطای آشکار شوماخر را از زمین اخراج نکرد، بلکه ضربه آزادی نیز به نفع آلمان ها اعلام نمود.

صحنه آهسته این حرکت، نشان داد که تصمیم عجیب داور هلندی این بازی، کاملا غلط بوده است تا این نشان دهد که خطای فردی در بالاترین سطوح فوتبال نیز وجود دارد!

 

شیرجه دیدنی مایکل اوون برای گرفتن پنالتی

در جام جهانی 1998، مایکل اوون توانست با بازی درخشان خود و به هم ریختن خط دفاعی آرژانتین، گل زیبایی را به ثبت برساند؛ اما وی در جام جهانی 2002، گونه دیگری از مهارت‌های خود را به معرض نمایش گذاشت.

 

 

1278303

 

شیرجه عجیب مایکل اوون در طی یک برخورد ساده با مائوریسیو پوچتینو، انجام شد و برای سه‌شیر‌ها پنالتی گرفت، همان پنالتی که بکام به شکل جالبی آن را به ثمر رساند تا سه‌شیر‌ها در مرحله گروهی، پیروز میدان شوند. در این قسمت نیز بازهم انگلستانی‌ها، نقش موثری در اشتباهات داوری داشتند.

 

به اسکوربورد نگاه کن، آقای داور

یکی از عجیب‌ترین اشتباهات داوری در دو دوره اخیر جام جهانی فوتبال، اشتباه عجیب روبرتو روزتی، داور ایتالیایی دیدار آرژانتین و مکزیک در درست اعلام کردن گل آفساید کارلوس توز بود. آفساید بودن توز در این صحنه، کاملا مشخص بود. کمک داور بازی، استفانو آیرولدی، این صحنه را به اشتباه صحیح اعلام کرد، اما اسکوربورد ورزشگاه به روشنی نشان می‌داد که ضربه توز در موقعیت آفساید به ثمر رسیده است.

 

1278304

 

بازیکنان تیم ملی مکزیک، به شدت به داور و کمک داور اعتراض کردند و اسکوربورد را نشان می‌دادند، اما این اعتراض‌ها فایده‌ای نداشت و گل آرژانتین، علی‌رغم آفساید بودن صحیح اعلام شد تا بازی در نهایت با نتیجه 3-1 به سود آرژانتین به اتمام برسد.

 

اشتباه داور روی گل صحیح لمپارد

 44 سال بعد از گل ومبلی و در دیدار یک هشتم نهایی جام جهانی 2010 بار دیگر آلمان به مصاف انگلیس رفت. در این دیدار برخلاف فینال ومبلی، ضربه فرانک لمپارد به طور آشکارا از خط دروازه مانوئل نویر عبور کرد، اما خورخه لاریوندا، داور اروگوئه ای این دیدار، صحت گل را تشخیص نداد. البته یکی از مزایای این اتفاق، اصلی‌ترین عامل به وجود آوردن بحث تکنولوژی ویدیوچک در فوتبال است.

 

1278305

 

در این دیدار، ژرمن‌ها با دو گل پیش افتادند. سپس در دقیقه 37، متئو آپسون توانست یکی از گل‌های خورده را جبران کند و تنها دو دقیقه بعد، بهترین فرصت برای تساوی بازی فراهم شد و ضربه فرانک لمپارد به درون دروازه مانوئل نویر، راه یافت؛ اما این گل، به اشتباه مردود اعلام شد. شاید اگر این گل صحیح اعلام می‌شد، انگلیسی‌ها بازی را می‌بردند؛ اما حقیقت این بود که ژرمن‌ها، نمایش بهتری داشتند.

 

دست آنری

تیم ملی فوتبال ایرلند فاصله‌ای تا صعود به جام‌جهانی سال 2010 آفریقای جنوبی نداشت؛ اما این کشور، با یک اشتباه داوری فاحش در مرحله مقدماتی روبرو شد. این​بار دیگر خبری از مارادونا نبود، حالا پای تیری آنری در میان بود که پس از این بازی بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داد.

 

1278306

 

در شرایطی که در دیدار فرانسه و ایرلند همه چیز به نفع ایرلندی‌ها پیش می‌رفت و این تیم یک بر صفر جلو بود، یک ضربه آزاد همه چیز را به هم ریخت. پس از این‌که ضربه آزاد به طرف دروازه سفید و سبزپوشان میدان نواخته شد، آنری عجیب‌ترین  پاس گل تاریخ فوتبال را داد.

 

این مهاجم سابق تیم ملی فوتبال فرانسه برای این‌که توپ را به هم‌تیمی‌ خود ویلیام گالاس پاس بدهد، دو بار توپ را با دست کنترل کرد تا ویلیام گالاس با توپی که با دست به او پاس داده شده بود، با ضربه سر گل تساوی فرانسه را بزند. آنری پس از این دیدار ابتدا سرسختی وقیحانه‌ای از خود نشان داد و اظهار کرد​ مقصر نبوده تا خشم ایرلندی‌ها را بیشتر کند، اما سرانجام اعتراف کرد ​ اشتباه کرده، ولی مقصر اصلی داور است که خطای او را نادیده گرفته است! به هر حال پس از این دیدار روزنامه سان انگلیس تیتر زد: "دست شیطان باز هم کارساز شد!"

منبع: فورفورتو

ترجمه: محمد مهدی موسی‌پور

دیدگاه‌ها