کد خبر : 1499965 | 04 بهمن 1396 ساعت 11:20 | 236.3K بازدید | 0 دیدگاه

بررسی بند بند آیین نامه انضباطی در پرونده طارمی؛

ماده ۷۴ جام را از پرسپولیس می گیرد؟

بررسی آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال نشان می دهد نتایج دیدارهای پرسپولیس قابل تغییر نیست.

ماده ۷۴ جام را از پرسپولیس می گیرد؟

به گزارش "ورزش سه"، وقتی مسوولان باشگاه پرسپولیس در بیست و چهارمین سالروز تولد مهدی طارمی خبر بازگشت این بازیکن از ریزه اسپور و حضور مجدد او در جمع سرخ پوشان را منتشر کردند، قطعا از عواقبِ "خرد جمعی" خود با خبر بودند؛ ولی هرگز انتظار نداشتند پرده ها را بازیگر نقش اول کنار بزند!


هنوز برنامه نود تمام نشده بود که کارآگاهان صفحات مجازی شروع به صدور رای کردند و جام قهرمانی را از سرخ ها گرفتند، محاسبه کردند که در جدول تراکتورسازی با 61 امتیاز بالاتر از استقلال 59 امتیازی قهرمان لیگ شانزدهم است اما علامت سوال مهم این است که قانون درباره این اتفاق چه می گوید و جریمه این تخلف چیست؟


سوال اول این است که چرا فیفا که این پرونده را به طور کامل بررسی کرده، رای بر تغییر نتیجه بازیهایی نداده که پرسپولیس از بازیکن مورد نظر منتفع شده است؟


پاسخ به این سوال کار سختی نیست، مطابق با قوانین فیفا که مشابه آن در آیین نامه انضباطی فدراسیون در بند 3 ماده 74 آمده:" با اثبات جعلی بودن مدارک، در صورتی که جعل و تحریف قبل از انتقال به باشگاه و بر عدم اطلاع باشگاه باشد، فقط فرد ذینفع مقصر بوده و در نتیجه مسابقه تغییری حاصل نمی شود؛ ولی فرد خاطی حداقل شش مسابقه و حداکثر سه ماه از همراهی تیم محروم  و تا یکصد میلیون ریال جریمه نقدی می شود"مهدی طارمی را با محرومیت 4 ماهه مواجه کرد و پرسپولیس را به خاطر آنچه تحریک بازیکن موردنظر در ترک باشگاه ترکیه ای نامیده، از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم و به پرداخت جریمه مالی محکوم کرد این رای، یعنی فیفا مسوولان پرسپولیس را "واقف به تخلف و جعل طارمی" تشخیص نداده که اگر این طور بود یحتمل، رای دیگری صادر میکرد.

 

اما برخی عقیده دارند که این پرونده ذیل بند 4 ماده 74 آیین نامه انضباطی فدراسیون تفسیر می شود. در این بند قید شده :" با اثبات جعلی بودن مدارک، در صورتی که جعل با اطلاع مسئولین باشگاه یا توسط آنان صورت گرفته باشد، بازیکن مورد نظر مطابق بند 3 تنبیه می گردد و مقام رسمی پشتیبانی کننده موضوع در باشگاه  نیز حداقل شش ماه  و حداکثر  یک سال محروم می شود و اگر شرکت بازیکن در مسابقات به اعتبار جعل مدرک صورت گرفته باشد، کمیته انضباطی می تواند نتیجه مسابقه را با رعایت ماده 22 به نفع حریف تغییر داده و بازیکن متخلف را نیز تا یکصد و پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی نماید."


تا اینجای کار حق با آنهایی است که عقیده دارند باید نتایج تغییر کند؛ اما پیچ و خم این ماجرا به همین دو بند ختم نمی شود.


ابتدای نیم فصل دوم لیگ شانزدهم بود که سازمان لیگ تراکتورسازی را حسب رای فیفا از داشتن بازیکنانی چون عالیشاه و بیک زاده و شهباززاده محروم کرد؛ ولی با استناد به بند اول ماده 74 آیین نامه انضباطی که به صراحت قید کرده:" جعل مدارک به مفهوم این است که مدارک مورد نظر از منشا قانونی آن صادر نشده باشد؛ اما اگر مدارکی را مرجع و منشا اصلی صادر کرده ولی بعدا همان مرجع گواهی جدید و مغایر با گواهی قبلی خود صادر نماید، گواهی اولیه جعلی به حساب نمی آید؛ ولی به محض ارایه گواهی جدید، ادامه کار بر مبنای گواهی اخیر خواهد بود"  تغییری در نتایج قبلی این تیم ایجاد نکرد؛ چرا که مرجع صدور کارت بازی این بازیکنان، خود سازمان لیگ بود!

 

1278348


حالا باشگاه پرسپولیس استناد می کند به اتفاقی که بعد از هفته چهارم فصل شانزدهم افتاد، جایی که باشگاه ریزه اسپور در اقدامی عجیب به تمامی باشگاه های لیگ برتری نامه ای ارسال کرد مبنی بر "محفوظ بودن حق شکایت آنها از پرسپولیس در صورت استفاده از طارمی". همین تکاپوی ریزه اسپور لازم بود تا مدیرعامل پرسپولیس که از تمام زیر و بم ماجرا مطلع بود، خود را به سازمان لیگ برساند و در این مورد نظر فدراسیون را جویا شود و البته دست پر از خیابان شیخ بهایی خارج شد؛ چرا که سازمان لیگ در قرارداد این بازیکن منع قانونی ای نمی دید! با این حساب موضوع طارمی مشمول بند اول ماده 74 می شود که مرجع قانونی یعنی سازمان لیگ کارت بازی این بازیکن را صادر کرده و البته بعدا گواهی جدیدی صادر نکرده تا کارت بازی طارمی اعتبار خودش را از دست نداده باشد. مشابه این اتفاق برای پئیچ بازیکن استقلال در لیگ پانزدهم افتاد و با وجود شائباتی پیرامون اشتباه در صدور کارت بازی این بازیکن به دلیل ثبت و فسخ قرارداد بعد از زمان قانونی، سازمان لیگ کارت بازی مهاجم کروات استقلال را صادر کرد و به همین واسطه جایی برای شکایتِ حریفانی که پئیچ برابر آنها بازی کرده نگذاشت.


نکته دیگری که وجود دارد آن است که فرصت زمانی شکایت بر روی نتیجه بازی 24 ساعت بعد از سوت پایان است و بعد از آن هیچ شکایتی روی نتیجه بازی صلاحیت رسیدگی را ندارد.
بعد از مرور اتفاقات پیش آمده و مطالعه قوانین، ابهاماتی پیش می آید؛ نظیر اینکه اگر فیفا به مصاحبه طارمی با نود استناد کند و مسوولان وقت باشگاه پرسپولیس را مطلع از تخلف تشخیص دهد، آیا رای جدیدی صادر می کند؟ سازمان لیگ به عنوان مرجع قانونی تا چه اندازه در این بی نظمی و بی قانونی مقصر است؟ مدیران پرسپولیس در محاکم فوتبالی و غیرفوتبالی به خاطر این تخلف سیستماتیک مورد دادرسی قرار می گیرند؟ آیا ضرر مهدی طارمی برای پرسپولیس در محرومیت دو پنجره ای  این تیم از نقل و انتقالات خلاصه می شود؟


به هرحال پرسپولیس در زمین فوتبال قهرمان لیگ برتر شده و بر اساس قوانین و آیین نامه انضباطی نیز نتایج این تیم قابل تغییر نیست و عملا گرفتن این عنوان از این تیم، امری غیرممکن به نظر می رسد که اگر اینطور نبود، نماینده های ایران در لیگ قهرمانان و تیم های سقوط کننده به لیگ یک دستخوش تغییرات خواهند شد که طبیعتا دور از ذهن و نشدنی است. هیچ قاضی و محکمه ای نمی تواند از این تخلف بگذرد. مهم تر از آنکه کدام تیم شایستگی و استحقاق قهرمانی را داشته، پیدا کردن یک راه حل برای جلوگیری از تکرار این بی قانونی هاست، راهی که دست یافتن به آن نه فقط از زمین فوتبال و دولت که  از خانواده و مدرسه و دانشگاه می گذرد.

 

امیر حسام رنگچیان

دیدگاه‌ها