کد خبر : 1505495 | 27 بهمن 1396 ساعت 15:53 | 5.2K بازدید | 0 دیدگاه

ریشه یابی ناکامی سایپا در لیگ برتر والیبال

تیم خاتم اردکان با کسب دومین پیروزی متوالی خود برابر سایپا به مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر صعود کرد تا شگفتی‌سازی خود را تکمیل کند.

ریشه یابی ناکامی سایپا در لیگ برتر والیبال

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس، ناکامی سایپا در فصل جاری رقابت های لیگ برتر والیبال، یکی از شگفتی های بزرگ این مسابقات بود. آنچه با بررسی عملکرد و شرایط این تیم ریشه دار و قدیمی ثابت می کند که استراتژی غلط و تصمیمات نادرست تا چه اندازه می تواند سرنوشت یک تیم را تغییر دهد.

 

نارنجی‌پوشان سایپا برای حضور در لیگ برتر سال جاری کار را با میروسلاو ژپکوی بلغاری شروع کردند، اما عمر حضور او در ایران بسیار کمتر از آن چیزی بود که همگان تصور می‌کردند. او به همراه دستیارانش خیلی زود ایران را ترک کرد تا تیم ریشه‌دار سایپا با هدایت محمدصادق شعبان خمسه یک بار دیگر به روزهای خوب خود بازگردد. نتایج امیدوار کننده شاگردان شعبان‌خمسه به نحوی بود که خیلی‌ها این تیم را یک پای فینال و حریف بانک سرمایه می‌دانستند. روند رو به رشد سایپایی‌ها ادامه پیدا کرد تا جایی که آنها برای حضور در مرحله پلی‌‌آف عنوان دوم را کسب کردند و حریف خاتم اردکان شدند.

 

اردکانی‌ها که در پایان دور مقدماتی عنوان هفتم را کسب کرده بودند گویا برای مرحله پلی‌آف تحولی عظیم داشتند؛ تیم خاتم اردکان در بازی اول و در شرایطی که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد توانست دست به کار بزرگی بزند و سایپا را در تهران شکست دهد تا برای بازی دوم امید فراوانی داشته باشد.

 

اردکان در دومین مسابقه در سالن آیت الله خاتمی در حالی میزبان نارنجی پوشان سایپا بود که دیدار دور رفت را در خانه والیبال تهران 3 بر صفر به سود خود خاتمه داده بود و در دیدار خانگی به دنبال کسب دومین برد خود برابر حریف بود تا به جمع چهار تیم برتر این رقابت‌ها صعود کند.

 

خاتمی‌ها در این مسابقه نیز 3 بر صفر و با امتیازهای 25 بر 20، 27 بر 25 و 28 بر 26 به پیروزی رسیدند و به عنوان دومین تیم مرحله نیمه نهایی لیگ برتر معرفی شدند. سایپا با 16 برد و 47 امتیاز و کسب رتبه دوم جدول دور مقدماتی راهی مرحله پلی‌آف شده بود و خاتم اردکان که با 11 برد، 30 امتیاز و کسب جایگاه هفتم، حریف سایپا شده بودند، نتیجه ای کسب کرد که به دور از انتظار بود.

 

حسن صنوبر، اکبر ولایی، محمد رضی، حسین امیری، جواد حسین آبادی و محمد طاهر وادی بازیکنان شروع کننده تیم خاتم در این مسابقه بودند. در آنسوی میدان نیز نارنجی پوشان سایپا با ترکیب مجتبی شبان، فرهاد سال‌افزون، مهرداد بابایی، مجتبی قلی‌زاده، رحمان تقی زاده و امیر غفور این مسابقه را شروع کردند.

 

نارنجی‌پوشان در حالی این فصل نتوانستند به جمع 4 تیم برتر راه پیدا کنند که فصل گذشته با هدایت مسعود آرمات عنوان چهارمی مسابقات را به خود اختصاص دادند. اینکه چه اتفاقاتی رخ داد تا گزینه‌ای همچون مسعود آرمات که عنوان پنجمی جهان با تیم ملی جوانان و عنوان قهرمانی جهان با تیم دانشجویان ایران را کسب کرده بود، از سمت خود برکنار شده و یک مربی بلغاری ناموفق جایگزین وی می‌شود، سوالی است که قطعاً مسئولان باشگاه سایپا بهتر می‌توانند به آن پاسخ دهند.

 

در این بین تشکر بهمن جهاندیده، بازیکن تیم والیبال خاتم اردکان از مسعود آرمات بابت پیروزی تیمش برابر سایپا نکته‌ای است که شاید هزاران حرف در دل خود نهفته باشد! گویا عباسعلی میرحسینی، سرمربی تیم والیبال خاتم اردکان برای غلبه بر سایپا دست روی خوب گزینه‌ای گذاشته و به سراغ مسعود آرمات رفته که دامادش یعنی سعید شیرود هم در تیم خاتم حضور دارد.

 

هیچکسی نمی‌تواند منکر اقدامات خوب محمدصادق شعبان خمسه در تیم والیبال سایپا باشد، اما متاسفانه مدیران باشگاه‌های ما عادت کرده‌اند با گرفتن مشاوره‌های غلط و صرف هزینه‌های زیادی از مربیان خارجی درجه چندم در لیگ والیبال استفاده کنند که گاهاً همچون ژیکو غیر از ایجاد اختلاف در تیم و هزینه‌تراشی هیچ تاثیر دیگری ندارند. همه توقع دارند تیم ریشه‌داری همچون سایپا برای تیمداری در لیگ والیبال دقت نظر بیشتری داشته باشد، چون بارها به روش مختلف اعلام شده که مربیان درجه یک ایرانی به مراتب بهتر از مربیان درجه چندم خارجی هستند.

 

مرحله نخست پلی آف لیگ برتر والیبال مردان ایران با صعود تیم های بانک سرمایه، پیکان، خاتم اردکان و شهرداری تبریز به پایان رسید و مرحله نیمه نهایی این رقابت ها از چهارشنبه دوم اسفندماه آغاز می شود. در مرحله نیمه‌نهایی تیم‌های بانک سرمایه و پیکان به مصاف یکدیگر می‌روند و تیم شهرداری تبریز نیز با خاتم اردکان روبرو خواهد شد. تیم‌های برنده این مرحله که به صورت 2 برد از 3 مسابقه برگزار می‌شود، به دیدار نهایی لیگ برتر راه می‌یابند و تیم‌های بازنده راهی دیدار رده‌بندی خواهند شد.

دیدگاه‌ها