کد خبر : 1505884 | 29 بهمن 1396 ساعت 10:40 | 83.6K بازدید | 0 دیدگاه

سه، دو، یک؛ اکشن

لحظه‌شماری برای دیدار با بهترین هافبک تاریخ

السد قطر بعد از ناکامی بزرگ در فصل گذشته لیگ قهرمانان برابر استقلال، در فصل جدید توانسته در مرحله گروهی حاضر شود و اکنون رقابت اصلی برای صعود را مقابل پرسپولیس پیش رو دارد.

لحظه‌شماری برای دیدار با بهترین هافبک تاریخ

به گزارش "ورزش سه"، ستاره‌های السد قطر در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا در مرحله پلی آف به سد محکم استقلال برخورد کردند و بعد از ماراتن 120 دقیقه‌ای در وقت‌های عادی و تساوی بدون گل، در ضربات پنالتی مغلوب شدند تا بزرگترین ناکامی فصل را علیرضا منصوریان و شاگردانش در کارنامه‌ی این تیم ثبت کند. آنها اینبار با حضور در مرحله گروهی و در گروه سوم با پرسپولیس همگروه هستند و بعد از پیروزی در بازی اول برای الوصل امارات، اکنون جدال با مدعی اصلی صعود را پیش رو دارند. پرسپولیس و تیمی که اینبار با سودای حضور دوباره در مراحل بالاتر به دنبال این است تا خاطرات فصل گذشته و شکست ناباورانه مقابل الهلال را در نیمه نهایی پاک کند و در این راه ژاوی هرناندز و ستاره‌های السد نیز مدعی جدید این گروه محسوب می‌شود.


ژاوی، ستاره اسپانیایی السد که سابقه حضوری 24 ساله در بارسلونا را در کارنامه دارد، 3 فصل قبل راهی قطر شد تا یکی از بزرگترین انتقال های خاورمیانه را به نام خود کند. یکی از پرافتخارترین بازیکنان فعلی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا که در کارنامه‌اش دو قهرمانی یورو و یک قهرمانی جام جهانی نیز دیده می‌شود و با سه عنوان سومی در کسب بهترین بازیکن جهان کیفیت بالای خود را در زمان حضور در اروپا به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته است. آمار و مشخصاتی که السد قطر را مجبور کرد برای جذب این ستاره بی‌بدیل که بهترین بازیساز فوتبال اروپا و جهان محسوب می‌شد در روزهای بازنشستگی‌اش 108 میلیارد هزینه کند و او را به دوحه بکشاند.

 

1284170


هافبک‌ها و خط دفاعی پرسپولیس در بازی روز سه شنبه خود بزرگترین بازی خود را در پیش خواهند داشت و یک لحظه غفلت از این بازیکن که بازیسازی را به بهترین شکل به اجرا می‌گذارد، می‌تواند موقعیت خطرناکی روی دروازه سرخپوشان شکل گیرد و آنها را در یک قدمی شکست قرار دهد.


ژاوی اکنون در 38 سالگی و در فصلی که گفته می‌شود آخرین فصل حضور در میادین فوتبال خواهد بود نیز همچنان ستاره است و با شماره 6 السد در میانه میدان این تیم می‌درخشد. نگاهی به آخرین بازی او برابر نماینده ایران نشان از توانایی بالای او علیرغم سن بالا می‌دهد. ژاوی در جدال مقابل استقلال و در استادیوم آزادی در فصل گذشته ستاره برتر میدان بود که با حرکات خود باعث خلق موقعیت‌های خوبی برای تیمش شد و نکته جالب اینکه 120 دقیقه فرصت بازی یافت تا نشان دهد علیرغم سن بالا و تقابل با ستاره‌های جوان استقلال مشکلی از نظر بدنی ندارد. با این حال او در همان بازی نیز نشان داد هر زمان صاحب فرصتی شود قادر خواهد بود شرایط را به سود تیمش تغییر دهد و چندین موقعیت ایده آل را خلق کرد که جدی‌ترین آن توسط مهدی رحمتی و با خروجی مناسب دفع شد.


علیرضا منصوریان در آن بازی یارگیری نفر به نفر با این بازیکن و با تغییر یار درگیر با این بازیکن بین امید ابراهیمی و امید نورافکن را در نظر داشت که این دو بازیکن در بیشتر اوقات بازی برابر او موفق بودند. با این حال نورافکن به عنوان مامور اصلی مهار این بازیکن در نهایت بهترین عملکرد را از خود به جا گذاشت تا روز متفاوتی را تجربه کند و در پایان بازی نیز نمره قبولی دریافت کرد. ستاره جوان استقلال با سود بردن از قدرت بدنی و فیزیکی خود سایه به سایه این بازیکن اسپانیایی در حرکت بود و سعی در ممانعت از ایجاد حرکات فنی و فردی و پاس‌های خطرساز او برای دیگر بازیکنان می‌شد تا استقلال در نهایت یک پیروزی بزرگ را در آزادی جشن بگیرد.

 

1284171


اکنون برانکو ایوانکوویچ و شاگردانش برابر السد قطر و ستاره اسپانیایی این تیم قرار خواهند گرفت. دیداری که بار دیگر نقش ژاوی در آن پررنگ‌تر از همه خواهد بود. باید دید برانکو نیز همانند منصوریان به دنبال این خواهد بود تا با یارگیری فشرده با این بازیکن و ماموریت مهار او به یکی از بازیکنانش قلب السد را از کار بیندازد یا راهکار متفاوتی را در ذهن خواهد داشت.

در ترکیب پرسپولیس و خصوصا خط میانی و ترکیب اصلی چند وقت اخیر این تیم بازیکنی با خصوصیات امید ابراهیمی و امید نورافکن دیده نمی‌شود و سرمربی کروات با سود بردن از حسین ماهینی و محسن ربیع خواه شرایط تازه‌ای را شکل داده است. زوجی که این روزها توانسته‌اند هافبک‌های صاحبنام این تیم مثل کمال کامیابی نیا و البته احمد نوراللهی را نیمکت نشین کنند و باید دید در جدال مقابل السد نیز این ماموریت بزرگ به کدامیک از آنها محول خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به خصوصیات فیزیکی و دوندگی بالای محسن ربیع خواه، شماره 18 سرخپوشان بزرگترین ماموریت دوران فوتبالی خود را در پیش داشته باشد و این بازیکن مامور مهار ژاوی هرناندز کروز لقب گیرد. هافبکی که با پاس‌های پیاپی خود و درصد صحیح بالای این پاس‌ها در زمین فوتبال اعجاز می‌کند و هر غفلتی از او می‌تواند دردسر بزرگی برای پرسپولیس تلقی شود. بازیکنی که رکوردار پاس صحیح در یورو 2012 لقب گرفت و در یک بازی 136 پاس ارسال کرد و 94 درصد پاس صحیح را از این تعداد از آن خود کرد. این تعداد پاس را کافی است در کنار تعداد کل پاس‌های بازیکنان پرسپولیس در بازی قبلی مقابل نسف قارشی (463 پاس) بگذارید که تنها 77 درصد آن صحیح بود. مساله‌ای که نشان دهنده این است که ژاوی به تنهایی قادر به ارسال یک سوم پاس‌های بازیکنان پرسپولیس است. این آمار هر چند متعلق به روزهای اوج این ستاره اسپانیایی در 6 سال قبل می‌باشد اما این بازیکن در دیدار قبلی تیمش مقابل الوصل امارات نیز با ارسال 57 پاس که از این تعداد 52 تای آن صحیح بود نشان می‌دهد همچنان مغز متفکر فوتبال در میانه میدان السد قطر محسوب می‌شود. این بازیکن در جدال مقابل الوصل به عنوان اولین حریف آسیایی خود 29.8 درصد پاس‌هایش را به قصد تصاحب مهاجمان تیمش، 28.1 درصد آن را به سمت راست میانی، 29.8 درصد آن را به سمت چپ میانی و تنها 12.3 را رو به عقب ارسال کرد و در نهایت یک پاس گل نیز به نام خود در این بازی ثبت کرد. ژاوی در 38 سالگی علاقه‌ای به دریبل ندارد و همین مساله باعث شده تا در جدال برابر الوصل تنها یک دریبل در کارنامه‌اش ثبت شود که آن یکی هم موفق بوده و تنها ضربه‌اش به سمت دروازه نیز با دقت صد درصدی همراه بوده است. بازیکنی که از سوی سایت گل در مقطعی به عنوان برترین هافبک بازیساز جهان لقب گرفت و به حق می‌توان به او لقب رهبر ارکستر فوتبال داد.

 

1284172


کارلو گارگانزه نویسنده سایت گل در توصیف ژاوی اینطور می‌گوید: هرچند او تا 28 سالگی نتوانست به اوج برسد اما این هافبک ریزنقش با بازی‌هایی که در این 5 سال انجام داد، خود را به عنوان بهترین هافبک دنیا معرفی کرد. شاید هیچ بازیکنی نتوانسته باشد مانند ژاوی، نبض یک بازی را در دست بگیرد و ضرب آهنگ آن را تعیین کند و با رهبری او بود که بارسلونا و اسپانیا، در دیدارهایی یک طرفه، 70-60 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند. درصد پاس های صحیح او معمولا از 90 درصد بیشتر می‌شد و حتی آمار 100 درصد پاس صحیح هم از او در دیدارهایی ثبت شد. او در تشخیص الگوی بازی در زمین و پیش بینی بازی در دو- سه پاس آینده، یک نابغه بود. تصمیمات او همیشه بهترین بود؛ زمانی ترجیح می‌داد توپ را نگه دارد یا پاس کوتاه بدهد اما وقتی که هیچ روزنه‌ای در خط دفاعی حریف دیده نمی‌شد، او با یک پاس دقیق و میلی‌متری، کار حریف را یکسره می‌کرد. برای اینکه هافبک میانی بهتری باشید، باید دائما، مانند یک روبات برنامه ریزی شده، بدوید، بدوید و بدوید. و چقدر جذاب است که بازیکنی مانند ژاوی می تواند این رویه را تغییر بدهد.


خط دفاعی پرسپولیس که در دیدار مقابل نسف قارشی چند موقعیت خطرناک به مهاجمان تیم ازبک داد، در صورتی که این فضا را برای ژاوی و هم‌تیمی‌هایش مهیا کند به چالش دردسرسازی دچار خواهد شد که شانس کسب امتیاز از دوحه را به کمترین حد ممکن خواهد رساند. موضوعی که هافبک دفاعی سرخپوشان و مدافعان میانی این تیم را با مسوولیت بزرگی در این بازی حساس همراه خواهد کرد و باید دید ربیع خواه و شجاع خلیل زاده به عنوان هافبک فیزیکی و مدافع سرعتی این تیم به موفقیت خواهند رسید یا خیر.

 

دیدگاه‌ها