کد خبر : 1511030 | 20 اسفند 1396 ساعت 19:04 | 55.1K بازدید | 0 دیدگاه

در انتظار 3 امتیاز برای پایان خوش سال

گل بزن، گل بزن، یالله مرتضی!

ذوب‌آهن برای اینکه بتواند به دور حذفی صعود کند، امید زیادی به گلزنی مهاجمی مثل تبریزی دارد، مهاجمی که آمار ای‌اف‌سی همه چیز را درباره توانایی‌های فنی او مشخص می‌کند.

گل بزن، گل بزن، یالله مرتضی!

به گزارش "ورزش سه"، وقتی حرف از خط حمله ذوب‌آهن بشود و بخواهیم آمار مهاجمان این تیم را بررسی کنیم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت مرتضی تبریزی می‌رود؛ مهاجمی که در چند سال گذشته امید اول گلزنی ذوب‌آهن محسوب شده و همواره عملکرد خوبی در ترکیب این تیم داشته است. تبریزی به واسطه این نمایش‌های خوب توانسته پیراهن تیم‌ملی را هم برتن کند و شاید اگر مسائلی میان قلعه‌نویی و کی‌روش پیش نمی‌آمد تبریزی همچنان در ریکاوری های تیم ملی حضور داشت. با این حال او همچنان امیدوار است که بتواند پیراهن تیم را برتن کند.
مساله مهم‌تری که تبریزی اکنون به آن می‌اندیشد، دیدار فردای ذوب‌آهن با الوحده امارات است. سبزپوشان فوتبال اصفهان که تاکنون 6 امتیاز از 3 بازی گذشته به دست آورده‌اند، خوب می‌دانند با یک پیروزی دیگر در بازی برگشت با الوحده راه صعودشان به مرحله حذفی هموار می‌شود. 

 


از این رو آنها برای باز کردن دروازه الوحده در کشور امارات چشم به ساق‌های مهاجمان خود از جمله مرتضی تبریزی دوخته اند. امیر قلعه‌نویی بی‌تردید برای بازی فردا حساب ویژه‌ای روی تبریزی باز کرده و امیدوار است این مهاجم بتواند با گلزنی دوباره نه تنها خودش را در جمع بهترین گلزنان لیگ قهرمانان آسیا قرار دهد که ذوب‌آهن را به دور حذفی برساند.

 

1289380


تبریزی در هر3 بازی گذشته ذوب‌آهن در لیگ قهرمانان به عنوان یار ثابت به میدان رفته و 256 دقیقه در ترکیب تیمش بازی کرده است. او در دو مسابقه از زمین بیرون رفته اما اثرگذاری مناسبی داشته است. 
وقتی به آمار تبریزی در مجموع دقایقی که برای ذوب‌آهن به میدان رفته، نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم او در این 3 مسابقه به عنوان مهاجم 7 شوت به سمت دروازه داشته که 5 شوت داخل چارچوب بوده و در این بین 3 شوت به گل تبدیل شده است. به عبارت بهتر تبریزی به طور میانگین هر 85.3 دقیقه یک گل برای ذوب‌آهن به ثمر رسانده است.  این آمار اما یک نکته تاریک هم دارد؛ اینکه او حتی نیمی از موقعیت‌هایی که نصیبش شده را نیز به گل تبدیل نکرده است. 

 

1289384

 


تبریزی با توجه به قد و قامت بلندی که دارد، طبیعی است شگردش روی توپ‌های هوایی باشد. وقتی به این نگاه می‌کنیم که یک گل تبریزی با پای راست و دوگل او با سر به ثمر رسیده مشخص می‌شود او در این امر موفق‌تر است. جالب اینکه تبریزی در دقایق حضورش در زمین فقط دو دوئل هوایی با بازیکنان حریف داشته که هردو را به سود خود پایان داده است. 


یکی دیگر از نکات مهمی که در بازی تبریزی به چشم می‌آید تعداد زیاد پاس‌های درست این مهاجم است. تبریزی در 3 مسابقه ای که برای ذوب‌آهن در آسیا بازی کرده، 63 پاس درست داده و فقط 11 پاس نادرست در کارنامه‌اش ثبت شده است. یعنی 87.5 درصد پاس‌های تبریزی درست بوده و به طور میانگین در هر بازی 25.3 پاس درست برای هم تیمی هایش روی زمین ارسال کرده است. او اما در ارسال‌های هوایی فقط 3 پاس بلند ارسال کرده که یکی از آن ها موفق بوده است. 

 

1289382

 


هر قدر تبریزی روی هوا موفق است، او بازیکن تکنیکی به حساب نمی‌آید و آمار نشان می‌دهد که در دوئل‌های زمینی چندان پرقدرت ظاهر نمی‌شود. مهاجم ذوب‌آهن 10 دوئل زمینی موفق داشته و در 14 دوئل روی زمین توپ را از دست داده است تا آمار 41 درصد دوئل های موفق روی زمین برای او ثبت شود. 

 

 

1288347

 


وقتی به درصد حضور تبریزی در مناطق مختلف زمین نگاه کنیم، می‌بینیم او در ترکیب ذوب‌آهن علاوه بر اینکه 26 درصد در یک سوم دفاعی حریف حضور دارد، بیشتر تمایلش در ترکیب ذوب‌آهن به جناح راست است. تبریزی در 36.1 درصد دقایق بازی‌اش در جناح راست زمین حضور داشته است. این یعنی تبریزی خیلی کم در سمت چپ زمین حضور دارد.
مساله مهم‌تری که اینجا به چشم می‌آید، حضور 30 درصد از دقایق بازی در یک سوم دفاعی خودی برای دفاع کردن است. این آمار نشان می‌دهد تبریزی در امور دفاعی نیز بسیار موثر است و برای موفقیت تیمش تلاش می‌کند.

 

1289381

 

چیزی که از سبک بازی مهاجم گلزن ذوب‌آهن به چشم می‌آید توانایی او در امور تهاجمی و ارسال پاس‌های دقیق قبل از ایجاد موقعیت گل است. او اگرچه شم گلزنی خوبی دارد اما موقعیت هم زیاد خراب می‌کند و این برای یک مهاجم مدعی در یک تیم مدعی چندان جالب نیست.

 

با همه مسائل مطرح شده، تبریزی امید اول گلزنی ذوب‌آهن در بازی فردا با الوحده است. مهاجم بلندقامت ذوبی‌ها تاکنون 3 گل زده در کارنامه‌اش دارد و در صورتی که فردا مقابل الوحده نیز گل بزند، نه تنها می‌تواند تعداد گل‌هایش را برای رقابت با بهترین گلزنان لیگ قهرمانان بالا ببرد که شانس ذوب‌آهن را برای صعود از گروه آسیایی افزایش می‌دهد. ذوب‌آهن 6 امتیاز اندوخته و اگر فردا مقابل الوحده پیروز و 9 امتیازی شود، در یک قدمی صعود به دور دوم لیگ قهرمانان قرار می‌گیرد.

 

1289383

دیدگاه‌ها