کد خبر : 1511487 | 22 اسفند 1396 ساعت 11:48 | 35K بازدید | 0 دیدگاه

برتری العین؛ حضور عبدالرحمن بود

چراغپور: شفر بهترین ایده را مقابل العین داشت

سرمربی آلمانی استقلال با توجه به دارایی هایش بهترین طرح را برای مقابله با العین در نظر گرفته بود.

چراغپور: شفر بهترین ایده را مقابل العین داشت

به گزارش " ورزش سه" استقلال در بازی شب گذشته اش برابر العین در ورزشگاه آزادی به نتیجه مساوی یک بر یک رسید تا کماکان با شش امتیاز صدرنشین گروه D باشد. جلال چراغپور کارشناس فوتبال ایران معتقد است وینفرد شفر سرمربی استقلال برای بازی با العین با توجه به داشته هایش بهترین طرح را در نظر گرفته بود. تحلیل فنی کارشناس فوتبال ایران را در زیر می خوانید:

 


واقعیت های بازی


درباره بازی استقلال و العین، یکسری واقعیت ها وجود دارد؛ واقعیت های انکار ناپذیری که  شاید گفتنش به مذاق بعضی ها خوش نیاید. اما چون استقلال هم پاره ای از تن فوتبال ما و یکی از اجزای فوتبال ما است وقتی که یک مقوله ای یا یک موردی در آن دیده می شود، بهتر است گفته شود. هرچند می بینم که نمی گویند. البته همه 16 تیم تکه تکه مثل پازل فوتبال ایران را تشکیل می دهند اما برخی از  این تکه های پازل بزرگتر است و بعضی ها تکه های کوچکتر هستند اما با کوچکی شان نقش دارند. مثلا سیاه جامگان هم یکی از 16 قطعه پازل فوتبال ما است. وقتی چنین نگاهی  به فوتبال داشته باشیم می توانیم یکسری مسایل را بگوییم. اولین چیزی که باید قبول کنیم این است که تیم العین نسبت به تمام المان های موجود در بازی برتری کیفی داشت. اما المان های موجود در بازی چیست که العین در آن برتری داشت؟

 


پاس در فضای پرفشار


تیم العین در گرفتن و پاس دادن در نقاط تنگ و پرفشار بهتر از استقلال بود. ما وقتی فوتبال بچه های خودمان را می بینیم، به خصوص کسانی که بازی را گزارش می کنند بین توپ هایی که درمحوطه کم فشار و پرفشار رد و بدل می شود هیچ تفاوتی قائل نمی شوند (در جایی که فضا تنگ است 1:مراقب فردی نزدیک است و 2: زمان کمی برای کنترل توپ دارید... می گویند فضای پرفشار) واقعیت این است که وقتی فضا باز است، بازیکن حریف بازیکن را آزاد گذاشته و زمان کافی برای کنترل توپ وجود دارد، پاس گردانی جزو المان های ارزشمند نیست؛ اما متاسفانه  هم کارشناس ها و هم گزارشگران همه  می گویند فلان تیم  300 پاس یا  آن یکی  400 پاس داده است که این از نظر من  اوج ناپختگی آنالیز پاس است.  تیم العین در این المان ها برتری داشت و هرچقدر استقلال فشرده تر و جمع تر می شد تاثیری در شکل حمله آن ها نداشت و موقعیت را به وجود می آوردند. حتی اگر استقلال 6-7 نفره دفاع می کرد باز آن حرکات انجام می شد.

 

1289805

 


نقش کلیدی عبدالرحمن


دومین برتری که العین داشت طراح فوق العاده اش عمرعبدالرحمن بود. عبدالرحمن هیچ فضایی نبود که پاسش به درون آن نفوذ نکند. این چیزی بود که استقلال نداشت. درواقع تکنسین پاس نفوذ پذیر در فوتبال ما نیست و همه پاس عرضی به  عقب و پهلو می دهیم  اما پاس نفوذ پذیر نداریم. پاس نفوذ پذیر  یعنی پاسی که از دو لایه دفاعی عبور و به لایه سوم برسد. ما در فوتبالمان این پاس را نداریم اما العین به خاطر عبدالحمن این را داشت. همین یک برتری کیفی است. وقتی یک چیزی در مجموعه ات داری و حریف ندارد. این مدل پاس را در دنیا هم کم بازیکنانی می دهند و بازیکنانی مثل آندره پیرلو و اینیستا متخصص آن هستند. عبدالرحمن به نظر من این پاس را عالی و بسیار چشم نواز می داد. العین دیشب تیم خوبی بود و خیلی روان بازی کرد و شاید اگر حادثه منفی برای استقلال رخ می داد نتیجه فرق می کرد اما الحمدالله که این اتفاق نیفتاد.

 


طراحی شفر 


درباره استقلال اما باید بگویم آقای شفر بسیار هوشمندانه تمام این مواردی که درباره العین گفتم را می دانست. من دلیل می آورم آنالیزی که از العین هم در بازی گذشته و هم این بازی داشته به خوبی به این موارد پی برده بود. شفر برای حمله کردن زمین را به چهار بخش تقسیم  کرده بود. یک سمت جلوی دروازه استقلال است، قسمت کوارتر دفاعی یعنی  25 متر تا نیمه زمین که به آن مرحله شکل گیری  دفاعی سازمان اولیه دفاع هم می گویند. بعد مرحله دوم دفاعی که در زمین خودی و تا نیمه زمین است. کوارتر سوم از نیمه حریف آغاز و تا پشت هجده قدم است. شفر برای این قسمت از زمین برنامه زیادی داشت. کوارتر چهارم هم قسمت آخر دفاعی حریف است که شفر در آن جا به بچه ها اجازه داده بود توپ را بگیرند و دریبل بزنند. او اما از خیر پاس دادن در زمین خودی و به خصوص کوارتر دوم گذشته بود و به دروازه بانش این استراتژی را داده بود تا تمام توپ ها را بلند به کوارتر سوم زمین بفرستد. درواقع بیشترین چیزی که تماشاگران بازی دیروز دیدند ضرباتی بود که به کوارتر سوم می آمد.

 

 


آغاز بازی از توپ دوم

 

در کوارتر سوم یک مساله ای مطرح می شود به نام توپ دوم. توپ اول را دروازه بان و توپ دوم را تیام یا دفاع وسط آن ها در درگیری با سرمی زنند؛ اما آن توپی که توسط دفاع و یا تیام زده می شود توپ دوم است که اشتباها در فوتبال ایران به آن می گویند توپ سوم! استقلال برای چنین شرایطی طراحی شده بود و برای تبدیل توپ دوم به توپ اول و آغاز یک حمله برنامه داشت. به همین خاطر 80 درصد بازی این تیم چنین شرایطی داشت حتی در نیمه دوم که آن ها بازتر شدند بازهم موقعیت گل بیشتری به دست آوردند. این سناریو استراتژیک بازی بود. بازی بر اساس حذف دو قسمت از زمین خودی و پایین آوردن تعداد پاس خطرناک و بی جهت در زمین خودی ایده شفر برای این بازی بود چرا که تیم حریف هم در زمین استقلال پرس می کرد. شفر زمین خودی را از بازی حذف کرد و توپ را به 70 متری زمین می برد. این را هم باید بگویم اگر تیام در این ترکیب نبود این سیستم جواب نمی داد چرا که در این روش بازی مهاجم باید همراه مدافع سر بزند.  با این وجود استقلال به خوبی طراحی شده بود و توانستند 85 درصد توپ های دوم را جمع و تبدیل به توپ اول کنند. این ماجرای این بازی بود و جالب است که کارشناس های تلویزیون می گفتند بازی خوب نبود و حتی هافبک استقلال عذرخواهی کرد؛ درحالی که بازی فنی و حساب شده انجام شد و اگر غیر از این بود شاید نتیجه دیگری رقم می خورد. شفر با توجه به دارایی هایش بهترین ایده را برای این بازی داشت و بسیار باهوش و فنی برنامه ریزی کرده بود. او خوب می دانست که اگر در کوارتر سوم و تصاحب توپ دوم موفق عمل کند بازیکنانی دارد که می توانند از حریف عبور کرده و گل بزنند. ایده اش درست هم بود چرا که استقلال پنالتی گرفت و حتی روی یک ضربه ایستگاهی می توانست به گل برسد.

دیدگاه‌ها