کد خبر : 1511786 | 23 اسفند 1396 ساعت 18:05 | 51.3K بازدید | 0 دیدگاه

جزئیاتی در مورد فینال عجیب والیبال؛

بانک سرمایه فاتح جام؛ خاتم اردکان فاتح قلب ها

شاگردان مصطفی کارخانه برای سومین سال پی در پی قهرمان لیگ برتر والیبال شدند اما امروز این رشته فینالی متفاوت را تجربه کرد.

بانک سرمایه فاتح جام؛ خاتم اردکان فاتح قلب ها

به گزارش "ورزش سه"، امروز والیبال ایران یکی از متفاوت ترین فینالهای خود را تجربه کرد؛ دقیقا متفاوت ترین چرا که هیچ گاه این مسابقات مهمانی ناخوانده در بازی پایانی را نداشته است و همچنان تیم هایی که پیش بینی می شد برای قهرمانی می جنگیدند. حالا خاتم اردکان این سنت 23 ساله را شکست و در لیگ 23 ساله ایران بالاخره به عنوان یک تیم کم نام و نشان با کمترین ستاره پا به بازی نهایی گذاشت. بانک سرمایه در نهایت موفق شد با نتیجه 3 بر یک و امتیازات 25 بر 21، 25 بر 13، 22 بر 25 و 25 بر 20 .... برنده بازی شود تا برای سومین سال پی در پی قهرمان لیگ شود. اما مهمترین نکته این فینال حضور خاتم اردکان در این دیدار بود؛ اما چه شد تیمی که در جریان لیگ حتی شانس حضور در پلی آف را نداشت حالا در فینال تبدیل به مدعی قهرمانی می شود؟ 


روزهای نزدیک به سقوط
خاتم اردکان در نیم فصل اول جز تیم های پر شکست و ته جدولی بود به طوریکه 7 بازی از 11 بازی خود را باخته بود و در جمع تیم های قعر جدولی قرار داشت. با پایان نیم فصل اول مسئولان این تیم 2 بازیکن جدید را به نام های جواد حسین آبادی و محمدطاهر وادی را به جمع بازیکنان خود اضافه کردند. با این حال اوج به یک باره خاتم در نیم فصل دوم فراتر از تاثیر 2 بازیکن بود به طوریکه بر خلاف دور رفت آنها 7 برد را از 11 بازی به دست آوردند و با قرار گرفتن در جایگاه هفتم در جمع 8 تیم پایانی پلی آف قرار گرفتند.

 

شروع شگفتی ها از تهران
مصطفی کارخانه سرمربی تیم پرستاره و مدعی بانک سرمایه پیش از شروع رقابت های پلی آف اعلام کرده بود:« در بین تیم های حاضر فکر می کنم سایپا بیشترین شانس را برای بازی مقابل ما در فینال داشته باشد.» سایپا در اولین بازی پلی آف با نتیجه 3 بر صفر مغلوب اردکان شد تا شگفتی های پسران کویر از همین بازی آغاز شود. در بازی برگشت هم این نتیجه تکرار شد تا خاتم یکی از 4 تیم برتر لیگ والیبال باشد. شهرداری تبریز هم در سیلاب انگیزه و دگرگونی تیم خاتم اردکان گیر افتاد به طوریکه در 2 بازی رفت و برگشت تنها موفق به پیروزی در یک ست شد تا در نهایت خاتم اردکان تبدیل به اولین تیم شگفتی ساز در تاریخ لیگ والیبال تبدیل شود که پا به فینال می گذارد.

 

یک دهم شهر هر هفته در ورزشگاه
شهر کوچک و 75 هزار نفری اردکان حالا یک تیم حاضر در فینال لیگ برتر والیبال دارد. سالن آیت الله خاتمی این شهر که پذیرای بازی های خانگی خاتم است، روی کاغذ گنجایش 3 هزار تماشاگر را دارد اما با احتساب راه پله ها، راهروها، روی میله های جدا کننده و قرنیز پنجره ها نزدیک به 6 هزار نفر در هر بازی تیم محبوب خود را تشویق می کنند. شاید این حضور در فینال لیگ برتر والیبال مهم ترین اتفاق ورزشی این شهر و حتی استان باشد و به همین واسطه پس از هر بازی جشن های بزرگی در کف سالن با حضور تماشاگران و بازیکنان برپا می شود. تماشاگرانی که بسیار پرشور و معمولا با سازهای کوبه ای تیم خود را تشویق می کنند و پا به پای بازیکنان به سایر شهرها سفر می کنند تا از نزدیک ستاره های خود را حمایت کنند.

 

اسپانسری پیچیده و منحصر به فرد
از سال 1386 یزد در لیگ والیبال نماینده داشته است و با تیم هایی مثل تربیت بدنی، سنگ و آهن، پیشگامان کویر، آرمان و خاتم اردکان در مسابقات شرکت می کرد اما این تیم اردکان بسیار منسجم و ریشه دار است. آنها از زیر گروه شروع کردند و مرحله به مرحله قهرمان شدند و پا به لیگ برتر گذاشتند. تماشاگران این شهر از همان سال های اول حضور این تیم در مسابقات والیبال بدون توجه به جایگاه تیم و سطح مسابقات با تمام توان خود بازیکنان تیم شهرشان را تشویق می کردند. تیمی که معمولا از بازیکنان بومی استفاده می کند و هزینه ای متوسط را برای تیم داری در نظر می گیرد. پس از پیشگامان، این استان حامی مالی مستقیمی نداشت به طوریکه افراد با نفوذ و دولتمردان این شهر با جمع آوری کمک های سرمایه داران شهر در یک صندوق کلی، از این سرمایه برای ورزش استان هزینه می کنند. خاتم اردکان حاصل این صندوق است که ذره ذره از حمایت اسپانسرهای بومی تشکیل شده بود. اردکان یک تیم والیبال دیگر با هدایت محمدرضا دامغانی، ستاره سال های دور والیبال ایران در دسته یک دارد و فوتبال ساحلی دیگر نماینده ورزشی آنها در لیگ است. با حمایت منحصر به فرد مالی از ورزشکاران اردکان حالا این شهر 3 تیم پر تماشاگر در لیگ های والیبال و فوتبال ساحلی دارد.

 

اخلاق روی سکوهای فنی و غیر فنی
بر خلاف سایر شهرها که معمولا مربیان بومی تنش های جدی برای سرمربیگری تیم شهر خود دارند، استان یزد مجموعا 3 مربی مطرح دارد که هر سال آنها با سمت های مختلف با هم همکاری مثال زدنی و بدون حاشیه ای دارند. هر سال یکی از آنها سرمربی تیم می شود و 2 مربی دیگر به او کمک می کنند و این چرخه بدون هیچ تنشی ادامه پیدا می کند. این اخلاق و ادب روی سکوهای تماشاگران هم این آرامش و ادب را دارند. سکوهایی بدون فحاشی و با تشویق هایی که معمولا با ساز همراه است یکی از بهترین میزبانی های لیگ والیبال را به خود اختصاص داده اند. معمولا بازی های پایانی لیگ به خصوص فینال های با بدترین صحنه ها همراه می شد. پیکان در سال های گذشته حریف بانک سرمایه برای قهرمانی بودند که اتفاقات بین بازیکنان و کادر فنی دو تیم تا سال ها از اذهان پاک نخواهد شد و نیازی به توضیح مجدد ندارد اما کوچکترین مشکل لفظی در بازی های خاتم چه در زمین چه روی سکوها به وجود نیامده است.

 

قراردادهای نا برابر
بازی امروز خاتم اردکان و بانک سرمایه فینالی کاملا نا موزون از نظر مالی است. بانک سرمایه روی نیمکت ذخیره خود بازیکنانی با ارزش نزدیک به یک میلیارد تومان دارد و رقم قراردادهای برخی بازیکنان این تیم از یک و نیم میلیارد تومان تجاوز کرده است در حالیکه میانگین قرارداد بازیکنان خاتم اردکان شاید به 130 میلیون تومان هم نرسد. این فینال قطعا از نظر فنی بازی بسیار نزدیکی است، این مساله در دیدار رفت هم اثبات شداما از نظر مالی هیچگاه این دو به هم نزدیک هم نخواهند شد.

 

وداع با شکوه در خانه
با این حال خاتم اردکان با نمایش خوبی که در دیدار رفت فینال که به میزبانی بانک سرمایه بود نمایشی فوق العاده را نشان داد اما بازیکنان با تجربه این تیم اجازه پیروزی را به آنها ندادند. خاتم اردکان در تهران 3 بر 2 شکست خورد و دقایقی پیش مقابل چشمان تماشاگران خودی نمایش خوبی را به اجرا گذاشت اما در نهایت 3 بر یک شکست خورد و اولین عنوان نایب قهرمانی خود در لیگ را به دست آورد.

دیدگاه‌ها