کد خبر : 1512773 | 01 فروردين 1397 ساعت 11:09 | 48.3K بازدید | 0 دیدگاه

تحلیلی بر لیگ های پومسه فدراسیون تکواندو

عدم رعایت برنامه زمانبندی دیدارها، غیر فعال بودن تعدادی از زمین ها در ساعاتی از روز و به دنبال آن ادامه دار شدن مسابقات تا پاسی از شب از مهمترین گلایه های شنیده شده از مربیان و سرپرستان تیم های شرکت کننده در لیگ های پومسه است.‌

تحلیلی بر لیگ های پومسه فدراسیون تکواندو

به گزارش "ورزش سه" از سایت هواداران تکواندو، لیگ های فعال فدراسیون تکواندو همواره جزو افتخارات این فدراسیون بوده است. با ورود پومسه به بازیهای رسمی فدراسیون جهانی، سازمان لیگ فدراسیون تکواندو نیز برگزاری مسابقات لیگ پومسه را در دستور کار خود قرار داده است. در سال ۹۶ دوازدهمین دوره لیگ دسته یک(جام نشاط)و پنجمین دوره لیگ برتر(جام ستارگان) برگزار و تیم های هیات تکواندو اصفهان و راهیان تهران فاتح هریک گردیدند.



اگر منصفانه بنگریم، لیگ های پومسه نقاط قوت و دستاوردهای بسیاری داشته است. پویا و فعال نگه داشتن ورزشکاران، بستر سازی در جهت ظهور پدیده های مستعد و از همه مهمتر مهیا گردن شرایط حضور تیم های شهرستانی از استان های محروم از نقطه قوت های لیگ پومسه است که کمک شایانی حتی به تیم ملی داشته است. اما همه می دانیم که املای نانوشته، غلط ندارد. حال که املای لیگ پومسه نوشته شده است بر آنیم غلطهای آن را بازشماریم، باشد که مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

شاید بزرگترین نقطه ضعف لیگ های پومسه ضعف برنامه ریزی و برگزاری نامنظم این لیگ ها باشد. تغییر پی در پی روزهای برگزاری مسابقات، عدم رعایت برنامه زمانبندی دیدارها، غیر فعال بودن تعدادی از زمین ها در ساعاتی از روز و به دنبال آن ادامه دار شدن مسابقات تا پاسی از شب از مهمترین گلایه های شنیده شده از مربیان و سرپرستان تیم های شرکت کننده در لیگ های پومسه است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، بر کمیت و کیفیت لیگ پومسه اثر سوء خواهد داشت.‌ در این خصوص پیشنهاد میشود سازمان لیگ برنامه هفته های لیگ را در ابتدای فصل مشخص و اعلام نماید و در هیچ شرایطی آن را تغییر ندهد.



موضوع دیگر شفاف نبودن آیین نامه برگزاری لیگ پومسه در مواردی نظیر دیدارهای معوقه و اعطای میزبانی است. بارها شاهد بوده ایم که ورزشکاری تنها به دلیل اینکه چند فرم معوقه خود را در یک روز اجرا کرده است، به ناگاه از جایگاه پنجم یا بالاتر به جایگاه نخست صعود کرده و یا به یکباره میزبانی هفته های پایانی به استانی که در کورس قهرمانی بوده واگذار شده و از قضا تیم آن استان قهرمان شده است. این ابهامات و سایر موارد مشابه همه از فقدان یک آیین نامه اجرایی جامع و شفاف نشات می گیرد که بایستی برای سال ۹۷ مورد توجه قرار بگیرد.

موضوع دیگر برگزاری لیگ دسته یک از ۵ سال گذشته است. موضوعی که با توجه به شرایط خاص نمره دهی به ورزشکاران پومسه، باعث ایجاد انگیزه و ظهور استعدادهای نو در این بخش شده است. اما به نظر میرسد همین نقطه قوت فرصتی است برای توسعه پومسه در تمامی استانها و فراگیر ساختن پومسه در کشور.در این خصوص شاید بتوان نیم نگاهی به فعال کردن لیگ های منطقه ای پومسه و جایگزین کردن آن به جای لیگ دسته یک داشت.


نکته آخر درباره لیگ های پومسه، لزوم انطباق سالیانه آن با سیاست های فدراسیون جهانی و اتحادیه تکواندو آسیا است. از اینرو ضروریست نگاهی منطقی و نه احساسی به پومسه ابداعی و نیو پومسه شود. نگاهی تخصصی و آینده نگر در چارچوب تمامی قوانین و شرایط برگزاری مسابقات بین المللی و در راستای کیفیت بخشی به لیگ پومسه و نه صرفا افزایش تعداد شرکت کنندگان در این مسابقات.

در پایان و با توجه به اینکه لیگ پومسه برای بقا نیاز به حرفه ای شدن است و هم اکنون تا آن بسیار فاصله دارد و اکثر قراردادهای پومسه روها بدون مبلغ ثبت می گردد، ضروریست استراتژی ها و برنامه هایی برای ورود حامیان به پومسه صورت پذیرد. در همین راستا ورود پومسه به مسابقات جام فجر می تواند کمک کننده باشد. این امر علاوه بر حفظ قهرمانان فعلی پومسه کشور در لیگ، باعث انگیزه پیدا کردن جوانترها و توسعه پومسه خواهد شد.

دیدگاه‌ها