کد خبر : 1512862 | 02 فروردين 1397 ساعت 12:01 | 12.7K بازدید | 0 دیدگاه

تعیین تکلیف تیم‌ملی پومسه؛ لزوم برندسازی بومی

در حالیکه مسابقات انتخابی تیم ملی پومسه مردان در روز ۱۳ اسفند برگزار و ۲۴ ورزشکار به اردوی آماده سازی دعوت شدند، اما با گذشت بیش از ۲۰ روز هنوز نه کادر فنی معرفی شده و نه اردوهای آماده سازی آغاز گردیده است.

تعیین تکلیف تیم‌ملی پومسه؛ لزوم برندسازی بومی

به گزارش "ورزش سه" از سایت هواداران تکواندو؛ در نگاه اول این موضوع نقدی است بر فدراسیون تکواندو، اما اگر دقیقتر بنگریم ممکن است دلایلی منطقی در این اقدام فدراسیون وجود داشته باشد.

 

اولین موضوع نامشخص بودن شیوه برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا است. در آخرین نسخه قوانین پومسه ۲۰۱۷، سه رده سنی ۵۱ تا ۶۰، ۶۱ تا ۶۵ و بالای ۶۵ ادغام و به یک رده سنی(بالای ۵۰ سال) تبدیل شده است. موضوعی که ۳ مدال مسلم ایران را به یک مدال کاهش خواهد داد. اما تا به این لحظه نحوه برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا نامشخص است و همین امر کشورها را در بلاتکلیفی قرار داده است.

 

موضوع بعدی، جایگاه واقعی نیوپومسه در مسابقات سال جدید است. بعد از اینکه با پیشنهاد ایران پومسه وارد بازیهای آسیایی شد. نیوپومسه به عنوان آیتم مسابقاتی این رویداد پیشنهاد و در طی۲ سال اخیر، مدام در حال تکامل بوده است. اما هنوز چند و چون این بخش از پومسه پنهان و حتی قوانین داوری آن نامشخص است. البته در این باب و در آخرین روزهای سال ۹۶، تیمی ۱۲ نفره(۴ داور، ۶ ورزشکار و ۲ مربی) جهت شرکت در اردوی فنی نیوپومسه عازم کره جنوبی شدند تا بیشتر با نیوپومسه آشنایی پیدا کنند. امید است دستاورد این تیم از سفر به موجو برای تکواندو کشور مثمر ثمر باشد.

با توجه به مسائل مطرح شده و در راستای مدیریت منابع مالی شاید منطقی باشد که هنوز اردوی آماده سازی تیم ملی پومسه مردان آغاز نشده، اما عدم معرفی کادر فنی موضوعی است که ذهن ها را به خود معطوف کرده است.

 

نگاهی به عملکرد تیم ملی پومسه کشورمان از سال ۲۰۰۶ نمایانگر یک برندسازی منطقی در این بخش بوده است. شین چال کانگ در نزدیک به ۶ سال همراهی تیم ملی پومسه به یک چهره جهانی در پومسه تبدیل و صرفا حضور ایشان بر روی صندلی کوچ باعث اثرگذاری بر داوران، افزایش اعتماد به نفس ورزشکاران و به دنبال آن کسب مدال های رنگارنگ در پومسه شده بود. اما پس از قطع همکاری کانگ با تیم ملی که بهرحال بایستی یک روز اتفاق می افتاد، صندلی مربیگری پومسه مردان مدام دچار تغییر و تحول گردید و این بی ثباتی نتایج خوبی به دنبال نداشت.

 

موضوعی که در حال حاضر و با توجه به آینده فرضی پومسه بایستی مورد توجه قرار گیرد، لزوم "برندسازی" از مربیان داخلی در این بخش است. همه میدانیم که کوچ تاثیر بسزایی بر داوران پومسه دارد و در این باب انتخاب و فرصت دادن چند ساله به یک مربی ایرانی متعهد ضرورتی است که در سالهای آینده نتیجه بخش خواهد بود. موضوعی که در بخش بانوان اتفاق افتاده و منجر به رشد مستمر پومسه بانوان در سطح ملی شده است.

شاید بد نباشد مجددا مروری داشته باشیم بر حضور ۳۰ ساله شین چال کانگ در ایران، جدای از تخصص و تبحر کانگ در تکواندو، آیا می توان نقش تکواندو ایران در چهره شدن ایشان را نادیده گرفت؟ آیا حضور ایشان در کنار تیم ملی دومین قدرت تکواندو جهان، امتیازی مثبت و تاثیر گذار در پیشرفت شخصی ایشان نبوده است؟ آیا پتانسیل و تخصص و استعداد در مربیان ایرانی وجود ندارد؟ اگر وجود دارد، آیا بهتر نیست این فرصت به یک مربی ایرانی نیز داده شود تا فرصتی برای "برندسازی بومی در پومسه جهان" برای کشورمان فراهم شود؟ 

دیدگاه‌ها