کد خبر : 1512893 | 02 فروردين 1397 ساعت 14:30 | 117.3K بازدید | 0 دیدگاه

خرداد۹۷ زمانی برای اثبات تیم ملی

گاردین: همه چیز مطابق میل کی روش است

نشریه گاردین در مطلبی ویژه، به تمجید از کارلوس کی روش و دستاوردهای او با تیم ملی ایران پرداخته است.

گاردین: همه چیز مطابق میل کی روش است

به گزارش "ورزش سه"، تنها مربی که در بین فهرست 12 نفره مربیان برتر سال 2017 فیفا،  در اروپا فعالیت نداشت، تیته سرمربی برزیل بود که تیمش به عنوان تیم اول به جام جهانی رسید. ایران دومین تیمی بود که راهی جام جهانی شد ولی این موضوع هم کافی نبود تا کی روش در بین بهترین ها قرار بگیرد. او که سه تیم متفاوت را 4 بار راهی جام جهانی کرده، باید افتخار بزرگتری بیافریند تا در چنین فهرستی قرار بگیرد.

 

 

1291282

 


این یعنی به پایان رساندن کار بالاتر از پرتغال، اسپانیا و مراکش در روسیه تا تیم ملی ایران به دور حذفی رقابت ها صعود کند. اگر یک تیم آسیایی باشد که بتواند چنین کاری انجام دهد، ایران است. برای 4 سال، تیم ملی بهترین تیم آسیا باقی مانده و برای مدت زمان کوتاه تری، بهترین در زمین بوده اند.
4 سال پیش در برزیل، کارلوس کی روش که 6 سال نفر دوم منچستریونایتد بود و یک فصل نیز هدایت رئال مادرید را برعهده داشت، تیم بسیار سازمان یافته ای را مقابل نیجریه، بوسنی و آرژانتین به میدان فرستاد. تنها ضربه جادویی مسی در دقایق پایانی توانست رویای ایران برای حضور در دور دوم رقابت ها را به باد دهد. حالا این تیم در خط دفاع به همان قدرت است ولی خط حمله ای با گزینه های بیشتر، جوان تر و با تجربه بیشتر دارد.


9 نفر از 23 نفری که به برزیل سفر کردند، بازیکنانی بودند که در خارج از ایران فوتبال بازی می‌کردند ولی بیشتر در خاورمیانه و لیگ‌های دسته پایین اروپا. این بار اوضاع برای ایران بهتر است و تیمی قدرتمند تر و اماده تر دارد.

 

 

1291283

 


علیرضا جهان بخش می‌تواند ستاره این تیم باشد. او شانس بالایی دارد که عنوان بهترین بازیکن این فصل لیگ هلند را از آن خود کند. باشگاه‌هایی مثل برنلی، واتفورد، بورنموث و از همه بالاتر، ناپولی به دنبال جذب ستاره جوان ایرانی هستند. رضا قوچان نژاد نیز فصل گذشته 19 گل برای هیرنفین به ثمر رساند و کریم انصاری فرد نیز تقریبا در هر بازی برای المپیاکوس گلزنی می‌کند.

 

سردار آزمون، یکی از بزرگترین ستاره های آسیا، در چمپیونزلیگ مقابل بایرن مونیخ و اتلتیکومادرید گلزنی کرد و لیورپول نیز در پی خرید او بود. سعید عزت اللهی نیز در روسیه توپ می‌زند و سامان قدوس نیز با حضور در لیگ سوئد و درخشش در رقابت‌های اروپایی امسال، به دنبال حضور در یک تیم بزرگ است.

 

تمام این تیم در این مدت پیشرفت چشم گیری داشته اند. صعود ایران به برزیل تا لحظه آخر بازی پایانی مشخص نبود. این بار اما خبری از این موضوعات نبود و ایران خیلی زودتر از بازی پایانی، صعودش به جام جهانی را قطعی کرده بود.

 

 

1291281

 

 

به علاوه ایران شکستی در مقدماتی جام جهانی نداشت و تا بازی دهم نیز گلی دریافت نکرد. سرمربی 65 ساله ایران، اوضاع را دقیقا همانطور که دوست دارد پیش می‌برد، چه داخل زمین و چه خارج زمین.

 

چه این موضوع روش خود کی روش باشد یا سیستم پرورشی فرگوسن یا ترکیبی از آنها، کی روش دوست دارد همه را با ایجاد تنش آماده نگه دارد. در مقدماتی 2014، او درگیری بسیاری با مربیان تیم های رقیب ایجاد کرد ولی امسال تمرکز او روی ایجاد درگیری در خانه است. او با برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق ایران در جام جهانی 2006 و سرمربی فعلی تیم پرسپولیس، قهرمان ایران، دچار درگیری لفظی شد و فدراسیون ایران را متهم کرد که آنطور که باید از او حمایت نشده است.  

 

مسئولین فدراسیون ایران از این بابت کمی گیج بوده اند ولی این کی روش بود که موفقیت را برای تیم به دست آورد. به علاوه زمانی که نوبت به اردوهای تدارکاتی می‌رسد، بار دیگر صدای کی روش بلند می‌شود.  پیش از حضور در جام جهانی برزیل، اردوهای ایران تاثیر بسیاری در موفقیت این تیم داشت. آنها اردویی در خارج از کشور فراهم کردند و توانستند خوب کار کنند. حالا نیز ایران به مصاف تیم‌هایی مثل توو، پاناما، ونزوئلا، سوریه، ترکیه و تونس خواهد رفت ولی نمی‌توان آنها را با تیم‌هایی مثل بلژیک، ایتالیا، آلمان و کلمبیا مقایسه کرد که رقبای آسیایی ایران یعنی کره جنوبی، ژاپن، عربستان سعودی و استرالیا به مصافشان خواهند رفت. عجیب نیست که کی روش می‌گوید این غول‌های آسیایی از کارت اعتباری جام جهانی استفاده می‌کنند که دسترسی اتوماتیک به همه چیز به آنها می‌دهد.


با وجود این قرعه دشوار، ایران به دنبال این است که در خرداد ماه نشان دهد چه تیم قدرتمندی است. اگر همه چیز خوب پیش برود، بازیکنان با استعدادی از ایران می‌توانند به تیم ها و لیگ های بزرگتر بروند. آنها همگی جوان، با انگیزه و  با استعداد هستند و شاید کی روش هم بلاخره آنطور که شایسته اش است مورد توجه قرار بگیرد.''

 

منبع: گاردین

مترجم: روزبه مهری

دیدگاه‌ها