کد خبر : 1515999 | 19 فروردين 1397 ساعت 11:14 | 10.8K بازدید | 0 دیدگاه

دورتموند به روزهای آفتابی برمی گردد؟

یک هفته پس از شکست شش بر صفر مقابل بایرن مونیخ، همچنان کام طرفداران دورتموند تلخ است. این برد بیش از آنکه به معنای پیروزی بایرن باشد به معنای باخت دورتموند بوده است.

دورتموند به روزهای آفتابی برمی گردد؟

به گزارش "ورزش سه"، برای سیاه و زردها عجیب نبود که نتوانستند برنامه تاکتیکی خود را به اجرا بگذارند، چرا که آنها در یک سال گذشته سه مربی داشته‌اند: توماس توخل، پیتر بوش و پیتر اشتوگر که روش‌های هر سه با هم متفاوت بوده است. اما مساله فقط این نبود که آنها از نظر تاکتیکی پایین‌تر از بایرن بودند، بلکه مهم‌تر این بود که دورتموند آن روح لازم را نداشت.


طرفداران دورتموند اگر حس کنند که بازیکنان تمام تلاش خود را کرده‌اند، عملکرد ضعیف آنها را می‌بخشند. اما این تیم فعلی چنین حسی را به آنها نمی‌دهد و به این دلیل تماشاگران از تیمشان ناراضی هستند.


دورتموند سه‌شنبه تمریناتش را از سر گرفت. آنها مانند تیمی نبودند که می‌خواهد پس از یک شکست تحقیرآمیز، به اوضاع خوب برگردد. بازیکنان به همان روند بازی با بایرن ادامه دادند. آنها بی‌حس ‌و حال بودند، خیلی فیزیکی و درگیرانه بازی نکردند و برای از پیش رو برداشتن بازیکنان دیگر به تکنیکی روی آوردند که همیشه هم موفق نبود. نوری شاهین و رومن وایدنفلر، دو بازیکن کهنه‌کار که در مسابقات نقش پررنگی دارند، تنها بازیکنانی بودند که در زمین بلند با دیگران صحبت می‌کردند و سایر بازیکنان عملا خاموش بودند.

 

 

1294385


اشتوگر در کنار زمین ایستاده بود و جلسه تمرینی بی‌روح تیمش را تماشا می‌کرد، بدون اینکه در کار بازیکنان دخالت و عملکرد آنها را تصحیح کند. این تصویری سیاه از تیمی است که مدت‌هاست تیم نبوده است.


طرفداران دورتموند به این فکر می‌کردند که یورگن کلوپ، مربی سابقشان توانست با لیورپول، منچسترسیتی را در لیگ قهرمانان سه بر صفر شکست دهد. لیورپول انرژی و اراده فوق‌العاده‌ای داشت، چیزی که زمانی نماد دورتموند بود.


آنها اشتوگر را سرزنش می‌کنند که نتوانسته اتحاد را در دورتموند برقرار کند. اما دو مربی قبلی هم نتوانسته بودند این کار را بکنند. همچنین اوضاع روانی بازیکنان خراب است. دوازده ماه پیش به اتوبوس آنها با بمب حمله شد و آنها ماه گذشته در دادگاه گفتند که هنوز نتوانسته‌اند با این اتفاق کنار بیایند. اما تردیدی نیست که باشگاه باید تغییراتی به خود ببیند تا به سطحی برسد که همین چند سال پیش داشت.


اولین گام‌ها در این راه برداشته شده است. هانس یواخیم واتسکه مدیر باشگاه و میشاییل زورک مدیر ورزشی، به این نتیجه رسیده‌اند که باشگاه باید ایده‌های جدیدی داشته باشد. آنها در فصل‌های اخیر تصمیمات زیادی گرفتند که به نتیجه نرسید. اما در هفته گذشته بود که خبر رسید ماتیاس سامر قرار است نقش مشاور باشگاه را ایفا کند. او هر دو هفته در دورتموند خواهد بود و زمانی هم که نباشد، تجربه‌اش را از طریق کنفرانس تلفنی اعلام خواهد کرد.

 

1294386


سامر 50ساله بی‌تردید یکی از خوشفکرترین افراد در فوتبال آلمان است و سابقه قابل توجهی هم در دورتموند دارد. او در سال‌های 1993 تا 1998 که موفق‌ترین دوران باشگاه بود، در این تیم حضور داشت و با آنها دو قهرمانی لیگ و یک قهرمانی لیگ قهرمانان را کسب کرد. سامرکه اهل آلمان شرقی است، در سال‌های 2000 تا 2004 نقش کمک‌مربی و سپس مربی را داشت و در سال 2002 با دورتموند یک قهرمانی دیگر کسب کرد. او در فصلی که بایرن مونیخ سه‌گانه را کسب کرد هم مدیر فنی این تیم بود و از او تقدیر فراوانی شد. سامر در نهایت به دلیل مشکل قلبی در سال 2016 از سمت خود کناره‌گیری کرد.


سباستین کل هم قرار است در سال 2021 جای زورک را بگیرد. این کاپیتان سابق دورتموند دوره مدیریت یوفا را گذرانده و مدرک مربیگری را هم گرفته است.


باید دید که آیا آمدن این دو شخصیت قدرتمند می‌تواند دورتموند را به روال خوب گذشته برگرداند یا نه، اما در هر حال اینها سیگنال‌های مهمی هستند که نشان می‌دهند مدیران دورتموند آرامش و اعتماد به نفس لازم را دارند.


اما برای رسیدن به موفقیت بلندمدت، باید موفقیت کوتاه‌مدت هم داشت. دورتموند سرسختانه به دنبال کسب سهمیه لیگ قهرمانان 19-2018 است. آنها بازی‌های دشواری پیش رو دارند و به این ترتیب باید در بازی یکشنبه برابر اشتوتگارت، تیم رده هشتم جدول، پیروز شوند. آنها با پیروزی در این بازی می‌توانند باز هم تماشاگران را همراه خود کنند؛ به‌ویژه که هفته بعد، قرار است دربی رویر مقابل شالکه برگزار شود.

 

ایران ورزشی


منبع: سایت ESPN

دیدگاه‌ها