کد خبر : 1516248 | 20 فروردين 1397 ساعت 14:03 | 64.2K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی به 50 سال فوتبال باشگاهی کشور

قهرمان های ایران از سال 49 تا 97

پرسپولیس با قهرمانی در هفدهمین دوره رقابت های لیگ برتر برای یازدهمین بار در طول تاریخ حدود نیم قرنی لیگ فوتبال در ایران به این مقام دست یافت.

قهرمان های ایران از سال 49 تا 97

به گزارش" ورزش سه" رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران سه هفته مانده به پایان، قهرمان این فصل خود را شناخت. پرسپولیس در حالی برای دومین بار متوالی به مقام قهرمانی در این رقابت ها رسید که پیش از این و در تاریخ رقابت های لیگ باشگاهی در فوتبال ایران موفق شده بود ده بار دیگر به این عنوان دست یابد.


از 49 تا 97

 

فوتبال باشگاهی در ایران به طور جدی از دهه سی هجری شمسی شکل گرفت اما این مسابقات هنوز به شکل یک تورنمنت متمرکز کشوری برگزار نمی شد و به همین خاطر است که آغاز مسابقات لیگ باشگاهی در فوتبال ایران را سال 1349 می دانند. در این سال رقابت های فوتبال باشگاهی در ایران با نام «جام منطقه ای ایران» با شرکت 22 تیم در 8 منطقه کشور برگزار شد. تیم تاج یا همان استقلال موفق شد در اولین دوره رقابت های لیگ باشگاهی در فوتبال ایران به مقام قهرمانی برسد. این مسابقات تنها یک دوره دیگر و در سال 1350 برگزار شد که در این سال پرسپولیس توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.


آغاز جام تخت جمشید


از سال 1352 لیگ فوتبال باشگاهی به شکل جدی و منظم و با الگو برداری از لیگ های فوتبال اروپایی آغاز شد. این مسابقات را می توان اولین گام های فوتبال ایران در مسیر رسیدن به فوتبال حرفه ای دانست. جام تخت جمشید در 5 دوره برگزار شد و تیم های پرسپولیس و پاس هرکدام 2 بار و استقلال(تاج) نیز یک بار به مقام قهرمانی رسیدند. پرسپولیس در سال های 52 و 54 ، پاس در سال های 55 و 56 و استقلال هم در سال 53 به مقام قهرمانی رسیدند. این مسابقات در سال 1357 در حال برگزاری بود که به دلیل انقلاب اسلامی نیمه تمام ماند.


11 سال تعطیلی


بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357 و با شروع جنگ تحمیلی ، لیگ سراسری باشگاه ها در ایران 11 سال تعطیل شد هرچند از سال 64 لیگ های استانی فعالیتشان را آغاز کردند به طوری که تیم ها نماینده های استان ها بودند. این مسابقات با نام جام قدس در دو دوره برگزار شد که یک بار استان اصفهان و یک بار هم تیم استان تهران به مقام قهرمانی رسیدند. اما با پایان جنگ تحمیلی و در فصل 68-69 یک دوره مسابقات جام قدس با حضور تیم های باشگاهی برگزار شد. در این دوره که با حضور 22 تیم برگزار می شد استقلال به مقام قهرمانی رسید.


تولد لیگ آزادگان


از سال 1370 لیگ فوتبال باشگاهی با عنوان « لیگ آزادگان» متولد شد. این مسابقات ده دوره و تا سال 1380 برگزار شد و تیم های پرسپولیس 4 قهرمانی و استقلال و پاس و سایپا هرکدام دو قهرمانی به دست آوردند. این مسابقات همانطور که گفته شد تا سال 80 ادامه داشت و نکته جالب این جا است که تمام قهرمان هایش تیم های تهرانی بودند. با این وجود از این سال سرانجام لیگ فوتبال حرفه ای ایران با لیگ برتر –جام خلیج فارس آغاز به کار کرد و تا امروز هفده دوره از آن برگزار شده است.


لیگ برتر و قهرمان هایش


پرسپولیس در اولین دوره لیگ برتر به مقام قهرمانی رسید و بعد از آن در ادوار هفتم، شانزدهم و هفدهم این عنوان را تکرار کرد. اما سپاهان پرافتخارترین تیم لیگ برتر با 5 عنوان قهرمانی است. این تیم در ادوار دوم، نهم، دهم، یازدهم و چهاردهم به مقام قهرمانی رسیده است. استقلال تهران نیز در دوره های پنجم، هشتم و دوازدهم به این عنوان دست یافته است. فولاد خوزستان دو بار در ادوار چهارم و سیزدهم، سایپا دوره ششم و استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم مقام قهرمانی در لیگ برتر را به دست آورده اند.


فقط هفت تیم قهرمان شده اند


پرسپولیس با یازده قهرمانی در همه ادوار لیگ باشگاهی از سال 1349 تا 1397 بیشترین عنوان قهرمانی را به دست آورده است. استقلال با 8 قهرمانی تیم دوم این جدول است. پاس تهران و سپاهان نیز هرکدام با 5 قهرمانی دیگر تیم های پرافتخار فوتبال باشگاهی ایران هستند هرچند پاس تهران منحل شده اما سپاهان هنوز شانس دارد که تعداد قهرمانی هایش را افزایش دهد. سایپا با سه،  فولاد با دو قهرمانی و استقلال خوزستان با یک قهرمانی دیگر تیم هایی هستند که در تاریخ 50 ساله لیگ باشگاهی به مقام قهرمانی رسیده اند. نکته جالب اینجا است که تا به حال و در این حدود نیم قرن تنها 7 تیم توانسته اند قهرمان لیگ باشگاهی شوند.


بیشترین قهرمانی متوالی


سپاهان با سه قهرمانی متوالی بهترین عملکرد را از نظر قهرمانی های متوالی داشته است. اما تیم های پرسپولیس، پاس و سایپا نیز تجربه دو قهرمانی متوالی را دارند. پرسپولیس تا به حال موفق شده 4 بار در قهرمانی دبل کند. ابتدا در سال 50 و 52 که این تیم ابتدا قهرمان جام منطقه ای و سپس قهرمان جام تخت جمشید شد.  این تیم در جام آزادگان نیز در سال های 74 و 75 دو قهرمانی پیاپی به دست آورد. پرسپولیس در لیگ آزادگان و در سال های 78 و 79 نیز دوبار متوالی به مقام قهرمانی رسید. آخرین دبل پرسپولیس نیز امسال و با قهرمانی مجدد در لیگ برتر رخ داد. پاس تهران در سال های 55و 56 در جام تخت جمشید و در سال های 70 و 71 در جام آزادگان توانسته است دبل کند. سایپا نیز در جام آزادگان در سال های 72 و 73 دو بار قهرمان شده است. سپاهان نیز همانطور که گفته شد در لیگ های نهم، دهم و یازدهم سه فصل متوالی به مقام قهرمانی رسیده است.

دیدگاه‌ها