کد خبر : 1517424 | 25 فروردين 1397 ساعت 19:04 | 28K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه قرعه‌کشی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا!

لیگ قهرمانان؛ سایه روشن های 4 مدعی

دیروز چهار تیم آاس‌رم، رئال‌مادرید، بایرن‌مونیخ و لیورپول رقبای خود را در راه رسیدن به رویای بزرگ خود در راه کسب عنوان قهرمانی، شناختند.

لیگ قهرمانان؛ سایه روشن های 4 مدعی

 

به گزارش "ورزش سه"، قهرمان 12 دوره لیگ قهرمانان اروپا، میبایست به مصاف بایرن‌مونیخی برود که در تاریخ این رقابت‌ها 5 قهرمانی دارد و آاس‌رم و لیورپول، برای حضور در کیف و بازی فینال و در نبردی حساس و جذاب، به مصاف هم خواهند رفت.


هر چهار تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی، نقاط قوت و ضعف خود را در طول این فصل به نمایش گذاشته‌اند و می‌توان در حال حاضر به بررسی آن‌ها پرداخت. اما حالا و پس از قرعه‌کشی این مرحله، بزرگ‌ترین نقاط قوت و ضعف هریک از چهارتیم حاضر چیست و رقبا چگونه می‌توانند از آن، استفاده کنند؟!

 

1- بایرن‌مونیخ:
بزرگترین نقطه قوت: حمله از جناحین


تک نماینده فوتبال آلمان در این مرحله، صف طویلی از بازیکنان بزرگ و آماده را در خط حمله خود در اختیار دارد و فرقی هم ندارد که این موضوع در چه پستی، مطرح می‌شود! آن‌ها در نوک خط حمله، ساندرو واگنر و رابرت لواندوفسکی را در اختیار دارند و در جناحین و حتی پشت مهاجم نیز بازیکنان قدرتمندی همانند کینگزلی کومان، فرانک ریبری، خامس رودریگز، توماس مولر و آرین‌روبن را در اختیار دارد. مربی این تیم یعنی یوپ‌هاینکس دوست‌داشتنی،  باید از میان نام‌های بزرگ فوق، تنها چند بازیکن را در پست مهاجم انتخاب کند و از سوی دیگر برای فهمیدن حجم قدرت بایرن‌مونیخ در کناره‌ها، می‌توان به نام دو مدافع کناری این تیم رسید که در حملات، شرکت فعال دارند؛ جاشواکیمیچ و داوید آلابا!

 

1293407


در نتیجه این قدرت در جناحین، بایرن‌مونیخ تا این لحظه، بیشترین سانتر را در میان تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان اروپا با 297 سانتر دراختیار دارد و از سوی دیگر با 74 سانتر موفق، بیشترین تعداد سانتر موفق را نیز تا این لحظه در دست دارند. بایرن‌مونیخ تا بدینجای کار، بیشترین گل‌زده با ضربه سر را نیز به ثبت رسانده است. مهاجمان بایرن 6 گل را تا این‌لحظه با ضربه سر به ثمر رسانده‌اند.

 

بزرگترین نقطه ضعف: نظم و انضباط


باواریایی‌ها در این فصل، تیم فوق‌العاده عجیبی بوده‌اند. آن‌ها یک شروع بد را در بوندسلیگا و لیگ قهرمانان اروپا تجربه کردند اما درادامه با آمدن یوپ‌هاینکس و اخراج کارلو آنچلوتی، آن‌ها در بوندسلیگا به مانند سال‌های گذشته قهرمان شدند و در لیگ قهرمانان اروپا نیز تا بدینجای کار، عملکرد مناسبی را ارائه‌کرده‌اند.


پس از آمدن هاینکس، آن‌ها موفقیت‌های بزرگی را به دست آوردند و نقاط ضعف بسیاری را حل کردند اما هنوز مشکل بزرگ باقیست. تنها یوونتوس با 26 کارت‌زرد تاکنون، تعداد کارت‌زرد بیشتری را نسبت به بایرن‌مونیخ داشته است و بایرن‌مونیخ با 121 خطا، خشن‌ترین تیم در میان چهار تیم حاضر در لیگ قهرمانان اروپاست. این خبر، می‌تواند خبر خوبی برای کهکشانی‌ها باشد که بایرن‌مونیخ، تیم پرخطایی در این رقابت‌ها محسوب می‌شود!

 

حریف چگونه می‌تواند به مقابله بپردازد؟


قطعا زیدان و رئال‌مادرید، هیچ علاقه‌ای به برخورد با بایرن‌مونیخ در این مرحله نداشتند اما حالا که قرعه‌کشی انجام شده و این کار صورت گرفته است، زیزو باید به دنبال مقابله با مردان یوپ‌هاینکس باشد. یکی از کار‌هایی که قو‌های‌سپید شهر مادرید می‌توانند انجام دهند، انتقال بازی به میانه زمین است تا وینگرهای آماده بایرن‌مونیخ، خلع سلاح شوند. رئالی‌ها با بردن بازی به میانه میدان می‌توانند از قدرت فوق‌العاده کروس، یار سابق بایرنی‌ها و مودریچ در میانه میدان استفاده کنند و حریف را دچار یک مشکل جدی کنند. از سوی دیگر، بازگشت سرخیو راموس (تا این لحظه!) بعد از محرومیت، می‌تواند خبر خوبی برای زیزو باشد تا استحکام خط‌‌‌دفاع تیمش، بیشتر از پیش شود.

 


2-لیورپول:
بزرگترین نقطه قوت: مثلث هجومی


مثلث خط آتش قرمز‌های آنفیلد تابدینجای کار، 79 گل را در تمامی رقابت‌ها به ثمر رسانده است. ضلع‌های این مثلث متشکل از روبرتوفرمینو، سادیومانه و محمد صلاح است که هر سه در فصل جاری، فوق‌العاده کار کرده‌اند. این مثلث هجومی که سرعت، قدرت و تکنیک بالایی‌دارند برای هر تیمی دردسر ساز هستند و تنها تعداد بسیار کمی از تیم‌ها، می‌توانند به مقابله با این مثلث خطرناک بپردازند.


مثلث خط آتش تنها نماینده انگلستان تاکنون، 23 گل از 33 گل این تیم در لیگ قهرمانان اروپای امسال را به ثمر رسانده‌اند که از این تعداد، محمد صلاح و روبرتو فرمینو، هرکدام 8 گل و سادیومانه، 7 گل را به ثمر رسانده‌اند. محمد صلاح و روبرتو فرمینو با این تعداد گل، پس از رونالدو 15 گله در رتبه دوم آقای‌گلی این رقابت‌ها قرار گرفته اند. مردان کلوپ، بیشترین گل‌زده از روی ضدحملات را با 3 گل زده در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا در اختیار دارند که این آمار، نشان می‌دهد که آن‌ها وقتی که مالکیت توپ را ندارند هم بسیار خطرناک هستند!

 

1295194


بزرگترین نقطه ضعف: دفاع


درست است که لیورپول با 7 گل خورده در میان 4 تیم باقی‌مانده، بهترین خط دفاع را داراست اما خط دفاع متزلزل نیمه قرمز بندر لیورپول، بارها و بارها نشان داده‌اند که اگر فشار به درستی بر روی آن‌ها وارد شود؛ می‌توانند اشتباهات بدی را مرتکب شوند. از سوی دیگر، 3 گل از این 7 گل دریافتی از روی ضربات ایستگاهی به ثمر رسیده است که این آمار، بدترین آمار از این نظر در میان تیم‌های باقی‌مانده است.


همانطور که بازی برگشت این تیم مقابل منچسترسیتی در مرحله قبل و همچنین جدال مقابل سویا در رامون سانچز پیزخوان که با وجود پیروزی 3-0 لیورپول در نیمه اول، در نهایت با نتیجه 3-3 تساوی به اتمام رسید؛ به ما نشان داد، مدافعان لیورپول می‌توانند به راحتی اشتباهات مرگباری را مرتکب شوند. لیورپول با تنها 33 درصد تکل موفق، بدترین تیم رقابت‌ها از این نظر است و 112 خطا را تابدینجای کار مرتکب شده است که یکی از خشن‌ترین تیم‌های این مسابقات نیز لقب گرفته است.


حریف چگونه می‌تواند به مقابله بپردازد؟


محمد صلاح، ستاره سابق گرگ‌های پایتخت‌نشین قرار است که دوباره به مصاف آاس‌رم برود و شاید رم در مقابل دیگر تیم‌ها، تیم ضعیف‌تری به نظر بیاید و کار صلاح، آسان‌تر!


اما آاس‌رم با یک خط دفاع فوق‌العاده مقتدر در خانه، منتظر مثلث خط حمله توانمند لیورپول باشد اما رمی‌ها در خارج از خانه، چندان از نظر دفاعی تیم قدرتمندی نیستند و این می‌تواند یک خبر خوب برای قرمز‌های آنفیلد باشد. اما شاید بزرگ‌ترین مشکل قرمز‌ها در مقابل رم، ادین ژکو باشد؛ ستاره بوسنیایی رم که در مقابل بارسلونا هم عملکرد بسیار خوبی داشت، حالا می‌تواند خود را برای آزاردادن دو مدافع وسط لیورپول آماده کند.
اگر او بتواند لورن را درگیر خود کند( همانند کاری که لوکاکو با لورن کرد)، آنموقع است که شاید حتی نیمه قرمز پایتخت ایتالیا برای اولین بار راهی فینال لیگ قهرمانان اروپا شود!

 

3- رئال‌مادرید:
بزرگترین نقطه قوت: کریستیانو رونالدو


فوق‌ ستاره پرتغالی کهکشانی‌ها، یک فصل فوق‌العاده دیگر را در لیگ قهرمانان اروپا سپری می‌کند و در حال حاضر، با 15 گل، با اقتدار و فاصله‌ای قابل‌توجه آقای‌گل این رقابت‌هاست. یک آمار خارق‌العاده دیگر، رونالدو را بیشتر به شما معرفی می‌کند؛ وی از مرحله 4/1 نهایی پارسال تاکنون، در تمامی بازی‌هایش در لیگ قهرمانان اروپا، به جز یک بازی، گلزنی کرده است!


رونالدو برای باری‌دیگر، باعث صعود کهکشانی‌ها به نیمه نهایی شد. کریستیانو با عملکردی فوق‌العاده در مقابل بانوی‌پیر، چه در تورین و چه در مادرید، موجبات صعود تیمش را به مرحله نیمه‌نهایی فراهم کرد. رونالدو در حال حاضر، به دنبال کسب سومین قهرمانی متوالی خود در لیگ قهرمانان اروپا و به تبع آن، کسب ششمین توپ طلای خود باشد تا از لیونل‌مسی، دیگر فوق‌ستاره فعلی فوتبال پیشی گیرد.

 

 

1295586

 

بزرگترین نقطه ضعف: ضدحملات


رئال‌مادرید، با حضور مارسلو و کریستیانو رونالدو در فاز تهاجمی، فضای کافی را برای ضدحمله زدن از سمت چپ خط دفاعی خود به تیم حریف می‌دهد و مشکل بزرگ کهکشانی‌ها این است که فضای پشت مدافع چپ برزیلی، غالبا پوشش داده نمی‌شود. یوونتوس نیز از همین مهم، برای به زانو درآوردن کهکشانی‌ها استفاده کرد که اتفاقا موفق هم بود اما در نهایت، رئال‌مادرید با توجه به پیروزی قاطع بازی رفت، راهی مرحله بعد شد. برای پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، حضور فوق‌ستاره پرتغالی، مایه بسی مباهات است و او، رئال‌مادرید را تا به اینجا بالا آورده است!

 


حریف چگونه می‌تواند به مقابله بپردازد؟


شاید تنها راه باواریایی‌ها برای رسیدن به فینال و گذر از سد تیم قدرتمند رئال‌مادرید، قطع کردن ارتباط کریستیانو رونالدو با سایر بازیکنان تیم است. همانطور که یوونتوس ثابت کرد، رئال‌مادرید بدون توپ، چندان هم خطرناک نیست و فشار زیاد روی دروازه کهکشانی‌ها، مانع از دستیابی زیاد رونالدو به توپ می‌شود. از سوی دیگر، بایرنی‌ها می‌توانند از نقطه قوت خود در جناحین برای ضدحمله زدن به رئال استفاده کنند که در هنگام مالکیت توپ، مارسلو را روانه خط آتش تیم می‌کند و این می‌تواند به ضرر قوهای‌سپید تمام شود.


مانوئل‌نویر، به احتمال بسیار فراوان می‌تواند به بازی مقابل رئال‌مادرید برسد و این یک خبر خوش برای تک نماینده ژرمن‌هاست. در حقیقت، نویر در بازی فصل گذشته مقابل رئال‌مادرید، با 10 سیو، بیشترین تعداد سیو از خود را در یک بازی لیگ قهرمانان اروپا به نمایش گذاشت؛ هرچند که در نهایت، کهکشانی‌ها با درخشش رونالدو و مارسلو، راهی مرحله بعد شدند. از سوی دیگر، جاشواکیمیچ، مدافع راست آماده بایرنی‌ها که با 20 خلق موقعیت تاکنون، خلاق‌ترین بازیکن بایرن در لیگ قهرمانان اروپا فصل جاری بوده است، می‌تواند یک بازیکن خطرناک باشد که در ضدحملات و یا در جریان عادی بازی، می‌تواند مدافعین رئال و به خصوص مارسلو را اذیت کند.

 

4-آاس‌رم:
بزرگترین نقطه قوت: نبرد‌‌های هوایی


گرگ‌‌های پایتخت‌نشین ایتالیایی، در راه رسیدن به نیمه‌نهایی، تیم‌های عجیبی را شکار کردند. آن‌ها در کمال ناباوری و در گروهی با حضور اتلتیکومادرید، چلسی و قره‌باغ، به عنوان تیم اول راهی مرحله بعد شدند و اتلتیکو‌مادرید را به پلی‌آف فرستادند. نیمه‌قرمز شهر رم برروی زمین نیز نمایش‌های خوبی را از خود به جای گذاشته‌اند اما بزرگ‌ترین قدرت‌آن‌ها روی توپ‌های بلند و استفاده از قدرت ادین‌ژکو بر روی توپ‌های هوایی است.
تک نماینده ایتالیایی‌ها تاکنون در 59.6 درصد از نبرد‌های هوایی خود در لیگ قهرمانان اروپا موفق ظاهر شده‌اند و این آمار، آن‌ها را به بهترین تیم در میان چهار تیم باقی‌مانده از نظر نبرد‌های هوایی تبدیل کرده است. 

 

1294964

 

بزرگترین نقطه ضعف: وابستگی بیش از حد به ادین ژکو


برخلاف رئال‌مادرید که وابستگی بیش از حدش به کریستیانو رونالدو، یک نقطه قوت فوق‌العاده محسوب می‌شود؛ رمی‌ها با وابستگی بیش از اندازه به ژکو، یک نقطه ضعف را برای خود ایجاد کرده‌اند. مهاجم سابق‌منچسترسیتی در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا، از 15 گل تیم رم، 6 گل را به نام خود ثبت کرده است و آقای‌گل رمی‌ها در این رقابت‌هاست. هیچ بازیکنی جز او تاکنون برای رم بیش از دو گل در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر نرسانده است.
در ده بازی اخیر رم، ژکو تنها در دو بازی موفق به ثبت گل یا پاس‌گل نشده است که در هر دو این بازی‌ها، گرگ‌های پایتخت‌نشین نتیجه‌ای بهتر از تساوی کسب نکرده‌اند!

 

حریف چگونه می‌تواند به مقابله بپردازد؟


شاید این قرعه برای قرمز‌های آنفیلد، بهترین قرعه ممکن بود اما مدافعان لیورپول، شب سختی را در مقابل ادین‌ژکو، مهاجم آماده و بوسنیایی گرگ‌های ایتالیا سپری خواهند کرد. اما قرمز‌ها اگر بتوانند بازی همیشگی خود را ارائه دهند، می‌توانند با مالکیت توپ بالای خود، به خصوص در ورزشگاه آنفیلد، حریف را دچار دردسر کنند.


آقای معمولی همچنین می‌تواند از سرعت خط حمله تیمش در پرسینگ استفاده کند و مانع حرکات مفید قرمزپوشان پایتخت ایتالیا شود و با این حربه، بتواند نمایش ژکو در محوطه جریمه تیمش را خراب کند!

 

مترجم: محمد مهدی موسی‌پور
منبع: اسکواکا

دیدگاه‌ها