کد خبر : 1519684 | 04 اردیبهشت 1397 ساعت 08:32 | 15.1K بازدید | 0 دیدگاه

اوزه بیو دی فرانسچکو، نسخه ایتالیایی کلوپ

اوزه بیو دی فرانچسکو، فاصله بین یورگن کلوپ و تیمش با فینال چمپیونزلیگ است.

اوزه بیو دی فرانسچکو، نسخه ایتالیایی کلوپ

به گزارش "ورزش سه"، سرمربی 48 ساله اولین فصل است که هدایت باشگاه ایتالیایی را برعهده دارد ولی در طول 13 سال اخیر، تجربیات فوق العاده ای به عنوان مربی کسب کرده است.آمار و عملکرد او در این دوران، همچنین شباهت‌‌های زیادی با سرمربی آلمانی لیورپول دارد، درست مثل فریم عینکشان.

 

درست مثل کلوپ، اوزه بیو نیز مربی گری را از رده های پایین شروع کرده و توانسته به دسته‌های بالاتر برسد. تیم‌های او فوتبال خوبی به نمایش می‌گذارند و هواداران نیز همواره پشت تیم هستند. همین موارد باعث شده که اوضاع برای او و کلوپ به اینجا برسد و همه انتظار دارند در دو هفته پیش رو، روزهای درخشانی را به چشم ببینند.

 

این بار تقابل دی فرانچسکو با لیورپول، تفاوت زیادی با تقابل قبلی اش با این تیم، در سال 2001 و در یوفا کاپ دارد. در آن موقع او 31 ساله بود و در دیدار رم-لیورپول، نیمکت نشین بود. این دیدار با پیروزی 1-0 رم به پایان رسید و دی فرانچسکو تمام طول مدت بازی به میدان نیامد، هر چند که در این بازی خشن، دو بازیکن رم اخراج شدند.

 

 

1297948

 

 

با دو گلی که مایکل اوون در دیدار برگشت به ثمر رساند، این لیورپول بود که به دور بعد رقابت ها صعود کرد. دی فرانچسکو در این دیدار حتی در لیست رم قرار نگرفت و در تابستان نیز این تیم را ترک کرد.

 

تاثیرگذاری

 

 پس از شروع مربی گری، این ساسولو در سری بی بود که دی فرانچسکو را مطرح کرد و شباهت‌هایش به کلوپ از همین جا آغاز شد. ساسولو تحت هدایت آلگری در سال 2008 به سری بی رسید ولی پس از جدایی آلگری به مقصد کالیاری، ساسولو در سری بی باقی ماند و مدت‌ها نتوانست راه به جایی ببرد. تحت هدایت دی فرانچسکو، آنها در سال 2013 قهرمان سری بی شدند و با 78 گل و تنها 7 شکست، توانستند راهی سری آ شوند. شروع آنها در سری آ خوب بود و در 3 بازی اول با شکست روبرو شدند و در نهایت، ژانویه 2014 دی فرانچسکو از ساسولو اخراج شد.

 

تنها پنج بازی پس از اخراج، او به هدایت تیم بازگشت و حتی گفت که چمدانش را نبسته بود و در نهایت توانست تیم را در لیگ حفظ کند؛ سپس در فصل بعد، ساسولو توانست خود را در میانه های جدول حفظ کند و مقابل تمام تیم‌های بزرگ سری آ نتیجه بگیرد. این روند خوب ادامه داشت تا در سال 2016، آنها سهمیه لیگ اروپا گرفتند و در رده ششم کار را به پایان رساندند.

 

 

1297945

 

 

دوران دی فرانچسکو در ساسولو دقیقا با دوران حضور کلوپ در ماینز مقایسه می‌شود، جایی که سرمربی آلمانی توانست تیمش را برای اولین بار در تاریخ به بوندس لیگا برساند و در سال 2005 با این تیم در یوفا کاپ شرکت کند. در نهایت نیز او راهی دورتموند شد و در ادامه تنها تاریخ سازی کرد.

 

اثر انگشت تاکتیکی

 

کلوپ و دی فرانچسکو رویکردی مشابه در بازی ها دارند. در ساسولو، سرمربی ایتالیایی سیستم 3-3-4 را معرفی کرد که البته الهام گرفته از الگوی مربی گری اش، در آن زمان بود. او هنوز هم از این سیستم استفاده می‌کند، هر چند که در برخی دیدارها مثل دیدار برگشت مقابل بارسا از سیستم 2-5-3 استفاده کرد. وقتی او به عنوان سرمربی رم انتخاب شد گفت:" ترجیحم دفاع 4 نفره است و تنها در صورت لزوم از سه دفاع استفاده می‌کنم. برای بهتر شدن، هر مربی باید بتواند فلسفه و سبک مربی گری اش را به تیم منتقل کند. به نظر من، دفاع چهار نفره پایه تیم رم خواهد بود."

 

 

1297946

 

 

این سیستم احتمالا محبوبیت زیادی بین هواداران رم دارد، درست مثل سیستمی که در لیورپول استفاده می‌شود و رضایت هواداران را در پی دارد. مطمئنا بارزترین ویژگی تیم او این است که بازیکنان از گوشه ها به داخل می‌آیند و فضا را برای اورلپ کردن باز می‌کنند. در ساسولو، این حرکات توسط براردی انجام می‌شد و در رم، الشعراوی و چنگیز اوندر که به جای صلاح خریداری شد، این وظیفه را به دوش دارند.

 

مهاجمان نیز در سبک او بسیار در عمق هستند  و بازیکنان کناری سعی می‌کنند مهاجمان را تغذیه کنند. درست مثل فیرمینو برای لیورپول، در رم نیز ادین ژکو حضور دارد. از لحاظ دفاعی نیز دی فرانچسکو شباهت زیادی به کلوپ دارد. تیم او نیز با پرس شدید و استفاده از ضد حملات، سعی دارد حریف را به زمین بزند و در این میان، ده روسی و استروتمن نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

 

انگیزه

یورن کلوپ با وجود نتایج خوبی که تیمش کسب کرده، همواره از حفظ انگیزه صحبت می‌کند. او در ماه فوریه گفته بود:" لحظات خوبی را سپری کرده ایم، باید به این روند ادامه داد و این سخت ترین کار است. وقتی خورشید می‌درخشد، شما فرم خوبی دارید و دائم نشریات و رسانه‌ها اطراف شما هستند. همه از شما تعریف می‌کنند و سپس ما کارهای بامزه ای انجام می‌دهیم و همه چیز خوب است. باید این خشم را حفظ کنیم. باید هجومی باشیم و این مهم ترین چیز است."

 

او پیش از دیدار با بورنموث نیز همین صحبت‌ها را تکرار کرد و این فلسفه ای است که دی فرانچسکو نیز به آن معتقد است. سرمربی ایتالیایی به بی ثباتی اش در چند سال اخیر شهرت دارد ولی رویکرد او متفاوت شده است. او نیز در مصاحبه با رادیو رم، مدعی شد که دائما تمرکزش روی پیشرفت تیمش است. او گفت:" پس از یک اتفاق، ممکن است بیش از حد هیجان زده شویم. البته که باید اتفاقات مهم را جشن گرفت؛ ولی نباید تحت تاثیرشان قرار بگیریم. من از بازیکنان بیشترین انتظار را دارم و باید مطمئن شویم که هر روز، هر بازی می‌توانیم توانایی هایمان را به رخ بکشیم."

مطمئنا تفکرات دو مربی شباهت زیادی به هم دارد و باید دید که در این تقابل حساس، کدام یک می‌تواند مچ دیگری را بخواباند.

 

منبع: لیورپول اکو

مترجم: روزبه مهری

دیدگاه‌ها