کد خبر : 1519716 | 04 اردیبهشت 1397 ساعت 11:10 | 16K بازدید | 0 دیدگاه

علیپور: هر کسی جای من بود، همان ابتدا خداحافظی می کرد

سریعترین مرد عمودی جهان؛ ستاره پشت ابر مانده!

قهرمان جام جهانی سنگنوردی گفت: آن‌قدر مشکلات بر سر راه من زیاد است که هر کسی جای من بود، شاید همان ابتدای راه کم می‌آورد و خداحافظی می‌کرد.

سریعترین مرد عمودی جهان؛ ستاره پشت ابر مانده!

به گزارش "ورزش سه"، درخشش بی نظیر پدیده سنگنوردی ایران در سطح جهان باعث شده تا این رشته در داخل هم طرفداران زیادی پیدا کنند که البته رضا علیپور را به عنوان یک برند معتبر می شناسند. 


سریعترین مرد عمودی جهان که در یکی، ۲ سال اخیر به مدال های پرتعدادی در سطح جهان و آسیا رسیده، طی روزهای گذشته اولین مدال طلای خود در سال ۲۰۱۸ را کسب کرد تا شانزدهمین مدال جهانی اش را در آستانه ۲۴ سالگی دشت کند.


رضا علیپور موفق شد در جام جهانی مسکو بالاتر از تمامی رقیبان خود به عنوان قهرمانی برسد و حالا هدفش را قهرمانی در بازی های آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان عنوان می کند. 


به همین بهانه دقایقی با تک ستاره سنگنوردی ایران همکلام شدیم. در ادامه مشروح صحبت های رضا علیپور را در گفت و گو با خبرنگار "ورزش سه" می خوانید.

 


همیشه به قهرمانی فکر می کنم


توانستم در مسابقات جام جهانی روسیه که ٨٥ نفر از برترین‌های جهان از ٣٠ کشور شرکت کرده بودند، به‌عنوان قهرمانی برسم. این اولین مدال طلای من در‌ سال ٢٠١٨ بود که می‌تواند سرآغازی برای موفقیت‌های بیشتر تا پایان‌ سال باشد. مثل همیشه تنها به کسب مدال طلا فکر می کردم و خدا را شکر توانستم برای چندمین بار قهرمان جام جهانی شوم.

 


 امسال ۲ طلای دیگر می خواهم


هدفم کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان است. ان‌شاءالله که بتوانم پرچم سه رنگ ایران را در این  دو رویداد هم به اهتزاز درآورم. مراحل مختلف جام‌جهانی در طول ‌سال برگزار می‌شود و من باید همیشه بدنم را در فرم ایده‌آل نگه دارم تا بتوانم همین نتایج را تکرار کنم. امیدوارم در ادامه سال جاری چند مدال خوشرنگ دیگر برای مردم ایران به ارمغان بیاورم. 

 


با بدشانسی نتوانستم رکورد بزنم


متاسفانه در جام جهانی مسکو نتوانستم رکورد خودم را ارتقا دهم و دلیل آن هم مصدومیتی بود که قبل از مسابقه برایم رخ داد. در آخرین تمرین قبل از مسابقات از ناحیه پا دچار آسیب‌دیدگی شدم و همین باعث شد آنطور که خودم انتظار داشتم، ظاهر نشوم. به‌ هر حال گاهی‌ اوقات بدشانسی به آدم رو می‌کند و باعث می‌شود یک ورزشکار با تمام توان نتواند مسابقه دهد. اگر این بدشانسی نبود، می‌توانستم باز هم رکورد بزنم؛ اما آینده برای من باز است و می توانم بازهم رکوردم را ارتقا دهم. 

 


تک ستاره هم پشت ابر بماند، فایده ای ندارد


با هر دوره قهرمانی در جام جهانی پاداشی به من از سوی مسئولان جهانی تعلق می گیرد. با این حال هنوز مسئولان داخلی اهمیتی به قهرمانی‌های من نمی‌دهند؛ مثلا تا به ‌حال پاداشی از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش دریافت نکردم. تک‌ستاره هم اگر پشت ابر بماند و دیده نشود، فایده‌ای ندارد. سنگ‌نوردی المپیکی شده و فکر می‌کردم توجه بیشتری به این رشته کنند؛ اما همچنان نگاه‌ها تغییری نکرده است. در تمام رشته‌ها همین‌طور است که هر چقدر خرج کنی، نتیجه می‌گیری. اگر واقعا مدال‌های من برای مسئولان اهمیت دارد، باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی سنگ‌نوردی و شخص من کنند.

 


وارد اختلافات سنگنوردان با فدراسیون نمی شوم


اخبار اختلافات اخیر فدراسیون با برخی از سنگنوردان را شنیده ام؛ اما نمی‌خواهم خودم را وارد این قضایا کنم. در کل باید حرفه‌ای به قضیه نگاه کنیم. من نمی‌گویم که با فدراسیون مشکلی دارم یا خیر؛ اما باید مسیر برای پیشرفت جوان‌ها و استعدادهای این رشته باز باشد. 

 


هر کسی جای من بود، همان اول خداحافظی می کرد


مردم همیشه به من لطف دارند. باور کنید من دیگر برای خودم مدال نمی‌آورم و تنها انگیزه‌ام افتخارآفرینی برای کشورم و مردم است. این شانزدهمین مدال جهانی من بود و دیگر به این فضا عادت دارم. یک ورزشکار شاید برای مدال‌های اول، دوم یا پنجم انگیزه شخصی داشته باشد؛ اما بعد از آن دیگر فقط باید به خاطر مردم تلاش می کند. آن‌قدر مشکلات بر سر راه من زیاد است که هر کسی جای من بود، شاید همان ابتدای راه کم می‌آورد و خداحافظی می‌کرد.

 


هم ورزشکارم، هم مربی، هم روانشناس!


در حال‌ حاضر علاوه بر این‌که رضا علیپور یک ورزشکار است، خودش مربی خودش است. خودم کارشناس تغذیه، روانشناس و... هم هستم. جز خدا کسی را ندارم و فقط به تلاش خودم و کمک خداوند فکر می‌کنم. با این شرایط اگر یک روز هم ورزش را کنار بگذارم و خداحافظی کنم، کسی نمی‌تواند بگوید که فلان کار را برایت کردم. مطمئنا در این راه سخت جز خدا هیچ‌کس مرا یاری نکرده؛ اما با قدرت به راهم ادامه می‌دهم.

 


برای المپیک پر از انگیزه ام

 

من به عشق این مردم پرانگیزه ام تا اول از همه سهمیه المپیک کسب کنم و سپس بتوانم در این میدان بزرگ مدال بیاورم. به هر حال سنگنوردی برای اولین بار وارد المپیک خواهد شد و من هم می دانم که انتظارات از من به خاطر اتفاقات اخیر بالاست. امیدوارم بتوانم همینطور باقدرت به مسیرم ادامه دهم و اگر اتفاق خاصی نیفتد، بتوانم یک مدال خوشرنگ از المپیک ۲۰۲۰ بگیرم.

 

دیدگاه‌ها