کد خبر : 1519991 | 05 اردیبهشت 1397 ساعت 14:51 | 22.7K بازدید | 0 دیدگاه

سرنوشت بهترین گلزنان لیگ شانزدهم چه شد؟

کوچ آقای گل و افت منشا، صعود تبریزی و ثبات شیمبا

گلزنان برتر لیگ شانزدهم، در فصل جاری وضعیت های مختلفی داشته اند که مرور آنها جالب است.

کوچ آقای گل و افت منشا، صعود تبریزی و ثبات شیمبا

به گزارش "ورزش سه"، رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 97-96 رو به اتمام است و تنها یک بازی برای هر کدام از تیم ها باقی مانده است.


یکی از نکات جذابی که در هر لیگ دنبال می شود، جدول و رده بندی عناوین فردی است و مهم ترین عنوان انفرادی هر تورنمنت هم قطعا آقای گلی است. رقابت مهاجمان تیم های مختلف برای کسب عنوان آقای گلی لیگ برتر ایران هم همیشه جذابیت های خاص خود را دارد. به همین منظور در این مطلب مروری داریم بر جدول آقای گلی لیگ فصل گذشته و اینکه هر کدام از گلزنان برتر لیگ شانزدهم در حال حاضر چه شرایطی دارند.

 

1)  مهدی طارمی: 18 گل


مهاجم ملی پوش تیم پرسپولیس پس از اینکه از بوشهر راهی پرسپولیس شد، در طول فصل اول بیشتر حکم تعویض طلایی داشت و کم کم توانست جایگاه نسبتا ثابتی در ترکیب تیم به دست آورد. طارمی همزمان با پرسپولیس استارت درخشش در لیگ را زد و نقش مهمی در بازی های جذاب سرخپوشان در لیگ پانزدهم ایفا کرد. او در آن سال با 16 گل عنوان آقای گلی را به دست آورد. در فصل شانزدهم لیگ هم که با برتری قاطع پرسپولیس و نهایتا قهرمانی این تیم همراه بود، ملی پوش شماره 9 پرسپولیس دوباره لقب بهترین گلزن ایران را از آن خود کرد؛ این بار با 18 گل.


امسال اما برای طارمی به نحو دیگری رقم خورده است. او فصل را با پرسپولیس آغاز کرد و پس از گذشت مدتی به دلیل محرومیت از سوی فیفا 4 ماه دور از میادین ماند. در آخرین روزهای مانده به اتمام محرومیتش هم ساز جدایی کوک کرد و راهی لیگ ستارگان قطر شد. عملکرد طارمی در تیم الغرافه خوب بوده و در کنار وسلی اسنایدر، نیم فصل نسبتا موفقی را سپری کرده است. او پس از 4 گلی که در لیگ ایران زده بود، در لیگ ستارگان قطر  گل زد و مرحله گروهی لیگ قهرمانان را هم با 5 گل زده به پایان رساند. باید دید مهاجم با استعداد تیم ملی پس از جام جهانی چه آینده ای خواهد داشت.

 

2)  ساسان انصاری: 16 گل


مهاجم ریزنقش تیم فولاد در ابتدای فصل شانزدهم لیگ برتر به پرسپولیس پیوست تا ماجراجویی خود را در یک تیم پرهوادارتر و قوی تر ادامه دهد؛ اما روزگار در تهران آنگونه که ساسان می خواست پیش نرفت تا خیلی زود او تصمیم به بازگشت بگیرد. انصاری به فولاد برگشت و در گلزنی بسیار خوب عمل کرد. آمار 16 گل زده در کمتر از یک فصل، بسیار برای این مهاجم خوشایند بود.
انصاری پس از این درخشش راهی سپاهان شد تا در رویای بازگشت طلایی پوشان به روزهای اوج نقش مهمی ایفا کند؛ ولی سپاهان بدترین فصل تاریخ خود در لیگ برتر را پشت سر گذاشته و انصاری و یارانش فقط می خواهند هرچه زودتر این فصل کابوس وار تمام شود. در سالی که سپاهان به سختی از سقوط گریخت، ساسان انصاری 11 گل به ثمر رساند که البته چند پنالتی هم در دورقمی شدن تعداد گلهای او موثر بود.

 

3)  گادوین منشا: 15 گل


یکی از جذاب ترین نفرات لیست گلزنان برتر لیگ شانزدهم بدون تردید گادوین منشا بود. مهاجم نیجریه ای که به عنوان یک سورپرایز به تیم پیکان پیوست، در این تیم پانزده گل زد و نقش بسیار مهمی در فصل خوب خودروسازان داشت.


پس از پایان فصل تیم های زیادی به دنبال جذب منشا بودند که در نهایت تیم قهرمان موفق شد او را به خدمت بگیرد. منشا در پرسپولیس با نیمکت نشینی شروع کرد و پس از محرومیت طارمی به مهاجم فیکس سرخپوشان تبدیل شد؛ اما این بازیکن هرگز جای خالی طارمی را برای برانکو پر نکرد و در این فصل تنها 4 گل در لیگ به ثمر رسانده و افت محسوسی داشته است.

 

4)  محمد قاضی: 12 گل


مهاجم سابق تیم های پرسپولیس و استقلال، در فصل گذشته همراه با تیم نفت تهران عملکرد مناسبی داشت. قاضی لیگ را خیلی خوب شروع کرد و در پایان با تکیه بر درخشش نیم فصل اول خود ضمن ثبت آمار 12 گل، چهارمین گلزن برتر لیگ شناخته شد.


در ابتدای این فصل این مهاجم باتجربه راهی تیم پدیده مشهد شد. قاضی این فصل را هم با پدیده خوب شروع کرد و خودش هم مثل تیمش در بالای جدول مقایسه با سایر نفرات لیگ از لحاظ گلزنی قرار داشت؛ اما افت او به همراه پدیده از نیم فصل دوم آغاز شد و مشابه روندی که در فصل گذشته داشت، امسال هم گلزنی های بسیار کمتری از او در نیمه دوم فصل دیدیم. او اکنون با 11 گل در رده سوم مشترک جدول آقای گلی قرار دارد. در حالی که تا نیم فصل اول به همراه علی علیپور که الان 19 گله است، رقابت سنگینی برای آقای گلی داشت.

 

5)  مرتضی تبریزی، شیمبا، حسن بیت سعید: 10 گل


در فصل شانزدهم لیگ برتر سه بازیکن 10 گله بودند و با این تعداد گل زده لیگ را به پایان رساندند.


مرتضی تبریزی، ستاره بی چون و چرای ذوب آهن در سال های اخیر، سال گذشته 10 گل برای تیمش زد و این فصل هم با ادامه روند قبلی خود، 13 گله شده و رده دوم جدول آقای گلی را از آن خود کرده است. تبریزی در بازی نسبتا آسان هفته آخر مقابل نفت تهران فرصت افزایش تعداد گل های خود را نیز دارد.

 

دیگر بازیکنی که سال پیش 10 گل در لیگ زد، یکی از خارجی های با ثبات لیگ ایران است. لوسیانو پریرا فصل شانزدهم را با تیم گسترش فولاد همراه بود و پس از پایان فصل، به همراه فراز کمالوند راهی آبادان شد. شیمبا امسال هم در تیم صنعت نفت 11 گل زده تا بدون کوچکترین نوسان، سطح خود را حفظ کند و کماکان به عنوان یک مهاجم قابل قبول و گلزن شناخته شود.

 

سومین مرد 10 گله لیگ شانزدهم اما سرنوشت متفاوتی با تبریزی و پریرا داشته است. حسن بیت سعید در ادامه روزهای خوبی که در استقلال خوزستان داشت، سال قبل هم 10 گل به ثمر رساند و مورد اعتماد اهوازی ها بود. بیت سعید در یک انتقال پر سر و صدا در ابتدای این فصل راهی استقلال تهران شد و ماموریت سخت خود را در پایتخت آغاز کرد؛ اما لیگ هفدهم و نام استقلال به هیچ وجه برای او یادآور روزهای شیرین استقلال خوزستان نبود. این بازیکن نه در زمان منصوریان و نه در دوره شفر توفیقی در استقلال نیافت و در نقل و انتقالات نیم فصل به اهواز برگشت، البته این بار تیم سرخپوش این شهر را انتخاب کرد. بیت سعید در فولاد خیلی خوب کار را شروع کرد و در نیم فصل دوم 4 گل برای این تیم به ثمر رسانده است.

 

در بین بازیکنانی که فصل قبل آمار گلزنی خوبی داشتند اما امسال چندان گلزن ظاهر نشده اند، می توان به محمد ابراهیمی، فرزاد حاتمی مهدی رجب زاده و امید ابراهیمی به عنوان مطرح ترین ها اشاره کرد.

 

در سمت مقابل نفراتی هم هستند که برخلاف فصل پیش، در جدول گلزنان لیگ هفدهم جایگاهی به دست آورده اند. ویژه ترین عضو این فهرست قطعا علی علیپور است که در این فصل با عملکردی فوق العاده و زدن 19 گل، آقای گلی خود را قطعی کرده است. همچنین مهدی ترابی با 9 و عیسی آل کثیر و رضا خالقی فر با 8 گل در این جمع حضور دارند.

دیدگاه‌ها