کد خبر : 1524157 | 25 اردیبهشت 1397 ساعت 13:37 | 83.2K بازدید | 0 دیدگاه

افشای جزئیات یک تورنمنت جذاب

جام جهانی باشگاه های جدید؛ انقلابی بزرگ در فوتبال

چندی پیش بود که فیفا از طرحی برای جایگزینی جام باشگاه های جهان فعلی و نیز جام کنفدراسیون ها خبر داد.

جام جهانی باشگاه های جدید؛ انقلابی بزرگ در فوتبال

به گزارش "ورزش سه"، طرحی که البته با واکنش منفی یوفا روبرو شد. روز گذشته هر دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا به صورت علنی حمایت خود از طرح فیفا را اعلام کردند و گویا این طرح با استقبال غول هایی چون بایرن، یوونتوس، یونایتد، سیتی و پی اس جی نیز روبرو شده است.

 

امروز نشریه مارکا از جزئیات این طرح، پرده برداشت و به نظر می رسد که با یک تورنمنت باشگاهی بسیار جذاب و البته پرسود نیز روبرو خواهیم بود.

 

 

1302385

 

 

طبق گزارش مارکا، فرمت جدید جام جهانی باشگاه ها قرار است هر 4 سال یک بار و از هفته دوم ماه ژوئن آغاز شود. رقابت هایی که یک سال قبل از جام جهانی فوتبال و با حضور 24 تیم باشگاهی برگزار خواهد شد. این 24 تیم در 8 گروه سه تیمی قرار می گیرند و تیم های برتر هر گروه به یک چهارم نهایی راه خواهند یافت.

 

فیفا برای اینکه تیم های باشگاهی پیش از شروع لیگ های خود، دچار معضلاتی چون خستگی بازیکنان به سبب فشردگی بازی ها نشوند، مسابقات را به گونه ای طراحی کرده است که دو تیم فینالیست در نهایت تنها 5 بازی برگزار خواهند کرد و تیم های ناکام دور گروهی نیز با دو بازی، تورنمنت را ترک می کنند.

 

 

1300248

 

 

برای مثال بازیکنی مثل رونالدو از سال 2014 تا به امروز در یک دوره از جام کنفدراسیون ها و سه دوره از جام جهانی باشگاه ها حضور داشته و در مجموع 10 بار به میدان رفته است اما با تغییر فرمت جام جهانی باشگاه ها و حذف جام کنفدراسیون ها، او حداکثر در تنها 5 بازی اینچنینی در طول 4 سال حضور خواهد داشت.

جام جهانی باشگاه های جدید قرار است در طول 18 روز به سرانجام برسد و مجموعا در آن شاهد 31 بازی خواهیم بود. شیوه انتخاب میزبان رقابت ها نیز با نظر فیفا خواهد بود و بر خلاف جام کنفدراسیون ها، میزبانی بر عهده کشور برگزار کننده جام جهانی فوتبال نخواهد بود.

 

در این رقابت ها اروپا 12 سهمیه، آمریکای جنوبی 4.5 سهمیه، آفریقا دو سهمیه، آسیا دو سهمیه، کونکاکاف دو سهمیه و اقیانوسیه نیز نیم سهمیه خواهند داشت و یک تیم هم که احتمالا قهرمان کشور میزبان خواهد بود.

قهرمان باشگاه های اقیانوسیه برای حضور در رقابت ها باید به مصاف سهمیه پنجم آمریکای جنوبی برود.

 

 

1299557

 

 

گردش مالی و سود اقتصادی این رقابت ها از هر حیث نسبت به جام جهانی، لیگ قهرمانان و جام ملت های اروپا بالاتر است. پیش بینی ها بر این است این تورنمنت، 3000 میلیون یورو سود مالی داشته باشد که بر اساس معیارهایی بین تیم ها تقسیم خواهد شد.

 

برای مثال در جام جهانی فوتبال، 64 بازی برگزار می شود و سود حاصل از بازی ها 5388 میلیون یورو خواهد بود که به ازای هر مسابقه 84 میلیون یورو می شود در حالی که در جام جهانی باشگاه های جدید، به ازای هر بازی شاهد سود 96.8 میلیون یورویی خواهیم بود.

بیهوده نیست که غول های فوتبال دنیا از طرح جدید فیفا کاملا استقبال کرده اند. اینکه این رقابت ها هر 4 سال یک بار برگزار خواهد شد نیز به این خاطر است که لیگ قهرمانان را تحت سایه خود قرار ندهد.

 

دیدگاه‌ها