کد خبر : 1525401 | 31 اردیبهشت 1397 ساعت 14:09 | 55.2K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی به حریف تدارکاتی تیم ملی

ایران به دنبال تغییر تاریخ مقابل ترکیه

لیست 24 نفره تیم ملی ایران برای بازی دوستانه و حساس تیم ملی برابر ترکیه اعلام شد تا این دو تیم برای ششمین بار در تاریخ فوتبال دو کشور به مصاف هم بروند.

ایران به دنبال تغییر تاریخ مقابل ترکیه

به گزارش" ورزش سه" تیم ملی ایران روز دوشنبه هفتم خردادماه در استانبول به مصاف ترکیه خواهد رفت و این بازی و دیگر بازی تدارکاتی تیم ملی برابر یونان می تواند بهترین محک برای شناخت قدرت تیم ملی ایران باشد که در جام جهانی با تیم های بزرگی چون پرتغال و اسپانیا همگروه است.


ششمین دیدار


تیم ملی ایران برای ششمین بار در تاریخ فوتبال کشور به مصاف تیم ملی ترکیه خواهد رفت. جالب است اولین دیدار دو تیم نیز در روز هفت خرداد 1329 برگزار شد و این بازی تدارکاتی نیز می تواند به نوعی شصت و هشتمین سالگرد بازی دو تیم باشد. اولین بازی دو تیم در استانبول برگزار شده و تیم ایران با نتیجه شش بر یک مغلوب شد. دومین بازی دوتیم در مردادماه سال 1344 و در مسابقات جام اکو در تهران برگزار شد و با نتیجه صفر بر صفر به پایان رسید. در همین سال و در اسفند ماه نیز یک بازی دوستانه دیگر بین دوتیم در تهران برگزار شد که بازهم بدون گل به پایان رسید.


آخرین بازی دوتیم قبل از این دیدار دوستانه اما در شهریور 1346 در آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شد که تیم ملی ایران با نتیجه 4 بر صفر مغلوب حریف شد.


نکته جالبی که درباره بازی های دوستانه ایران و ترکیه وجود دارد این است که هر دوبازی که در خاک ترکیه برگزار شده با نتایج پرگل به نفع حریف و بازی هایی که در تهران انجام شده مساوی شده اند.


ترکیه با تمام قوا؟


طی روزهای اخیر لیستی از تیم ملی ترکیه اعلام شده که گفته می شود لوچسکو مربی رومانیایی این تیم برای بازی با ایران انتخاب کرده است هرچند در این لیست برخی ستاره ها چون آرداتوران و نوری شاهین و سلچوک اینان دیده نمی شوند، اما بازیکنانی چون وولکان باباکان(استانبول باشاک شهیر)، مهمت توپال (فنرباغچه)، چنگیز اوندر(رم)، هاکان چالهان اوغلو(میلان) و جنک توسون(اورتون) در لیست تیم ملی ترکیه برای این بازی حضور دارند.


لوچسکو و 1-3-2-4

 

تیم ملی ترکیه با هدایت میرچا لوچسکو رومانیایی با وجود اینکه از حضور در رقابت های جام جهانی 2018 بازماند، دوبازی دوستانه مقابل تیم های ایرلند و مونته نگرو برگزار کرد. ترکیه در برابر ایرلند با تک گل مهمت توپال به پیروزی رسید اما در برابر مونته نگرو با نتیجه دو بر دو متوقف شد. چنگیز اوندر و اوکای لوکاشلو دو گل ترکیه را در این دیدار به ثمر رساندند. لوچسکو در این دو بازی هم مثل دیدارهای مقدماتی جام جهانی تیم ملی ترکیه را با روش 1-3-2-4 به میدان فرستاد و به نظر می رسد از همین روش برای مقابله با ایران هم استفاده کند. او در آخرین بازی تیمش را با ترکیب باباچان(استانبول باشاک شهیر) درون دروازه، چایلار سویونجو(فرایبورگ)، حسن علی کالدیریم(فنرباغچه)، مهمت توپال(فنرباغچه)، آیهان(فورتونا دوسلدورف) در خط دفاع، محموت تکدمیر(استانبول باشاک شهیر)، اوکای یوکوشلو(ترابوزان اسپور) هافبک های دفاعی، هاکان چانهواوغلو(میلان)، یوسف یازیجی(ترابوزان اسپور) و چنگیر اوندر (رم) هافبک های هجومی، جنک توسون (اورتون) به مصاف مونته نگرو فرستاد. او در بازی قبلی دوستانه اش برابر ایرلند هم تیمش را با همین روش و با اندک تغییراتی به میدان فرستاده بود. با این وجود اما ترکیه نسبت به تیمش در مقدماتی جام جهانی تغییرات بزرگی در برابر ایران خواهد داشت. لوچسکو در بازی های مرحله مقدماتی از بازیکنان سرشناسی مثل آردا توران، امره بلوزاوغلو، نوری شاهین استفاده کرده بود که در این دیدار حضور نخواهند داشت. هرچند با وجود این ستاره ها نیز لوچسکو به روش 1-3-2-4 خودش وفادار بود و به نظر می رسد در برابر تیم ملی ایران از این روش استفاده کند.


کی روش رکورددار می شود؟


تیم ملی ایران تا به حال نتوانسته است تیم ملی ترکیه را شکست بدهد. در چهار مسابقه دو باخت و دو تساوی به دست آورده و شکست های سنگینی هم تجربه کرده است. تیم ایران هر دوبازی را که در خاک ترکیه انجام شده واگذار کرده و در دوبازی در تهران به مساوی رسیده است. با این وصف پیروزی تیم ملی ایران در این دیدار دشوار می تواند بیش از همه کارلوس کی روش را در تاریخ فوتبال ایران ماندگار کند چرا که او می تواند اولین برد برابر یکی از تیم های خوب اروپا را به تاریخ فوتبال ایران اضافه کند.

 

دیدگاه‌ها