کد خبر : 1525937 | 03 خرداد 1397 ساعت 10:56 | 40.7K بازدید | 0 دیدگاه

ورود تیم متحول شده کولاکوویچ به لیگ ملت های 2018

از فرانسه تا فرانسه؛ ماهی که تب والیبال داغ می شود

تیم ملی والیبال ایران کار خود را از فردا شب با رویارویی مقابل فرانسه در لیگ ملت های والیبال 2018 آغاز می کند.

از فرانسه تا فرانسه؛ ماهی که تب والیبال داغ می شود

به گزارش "ورزش سه"، حالا دیگر ٥‌ سال از نخستین حضور تیم‌ملی والیبال ایران در لیگ جهانی والیبال می‌گذرد. نخستین بار در ‌سال ٢٠١٣ والیبال ایران با هدایت خولیو ولاسکو موفق شد به لیگ جهانی راه پیدا کند و این مسیر بدون این مربی خوش‌فکر آرژانتینی هم ادامه یافت. اما‌ سال ٢٠١٨ نه‌تنها برای ایران بلکه برای والیبال جهان رنگ‌وبوی متفاوتی دارد. لیگ جهانی به «لیگ ملت‌های والیبال» تغییر نام پیدا کرده و با تعداد تیم‌های بیشتری برگزار می‌شود. ایران هم با توجه به اضافه شدن برخی از بازیکنان جوان و جویای نام شرایط متفاوتی را تجربه خواهد کرد، اما بازهم علاقه‌مندان به این رشته امیدوار هستند شاگردان کولاکوویچ را در مرحله نهایی این مسابقات ببینند. این مسیر برای بلندقامتان کشورمان از فرانسه آغاز می‌شود و باید امیدوار بود تا به همان فرانسه که میزبان مرحله نهایی است، ختم شود.

 


لیگ ملت‌ها گسترده‌تر از لیگ جهانی


فدراسیون جهانی والیبال تصمیم گرفت برای رشد و توجه بیشتر به این رشته در سراسر جهان از ‌سال ٢٠١٨ لیگ ملت‌های والیبال را جایگزین لیگ جهانی کند. با این‌که تا چند‌سال قبل فقط ٨تیم برتر جهان در لیگ جهانی حاضر بودند و برای کسب ٣ سکو تلاش می‌کردند، حالا این تعداد به ١٦ تیم رسیده است. تیم‌ملی ایران که تا چند ‌سال قبل تنها تیم آسیایی این رویداد بزرگ محسوب می‌شد، حالا کنار خود تیم‌های دیگری از قاره کهن مثل کره‌جنوبی، چین و ژاپن را هم می‌بیند. در این میان ١٢ تیم در جدول اصلی قرار دارند که FIVB برای ٧‌سال حضور آنها را در سطح یک لیگ ملت‌های والیبال تضمین کرده است. تیم‌های فرانسه، ایران، ایتالیا، آرژانتین، چین، برزیل، روسیه، لهستان، صربستان، آمریکا، آلمان و ژاپن ١٢ تیم اصلی هستند و ٤ تیم استرالیا، کره‌جنوبی، کانادا و بلغارستان صرفا برای‌ سال ٢٠١٨ این سهمیه را به دست آورده‌اند. هر تیم ١٥ مسابقه برگزار می‌کند و تیم‌های جدول اصلی حداقل یک هفته میزبان خواهند بود. مسابقات در مجموع در ٥ هفته برگزار می‌شود و ایران در هفته پایانی میزبان خواهد بود. شهر لیل فرانسه از ١٣ تا ١٧ تیرماه میزبان مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال است که ٥ تیم برتر در پایان مرحله نخست به همراه فرانسه میزبان برای قهرمانی تلاش می‌کنند.

 

1295310

 


جهانگردی بلندقامتان ایرانی در یک ماه!


افزایش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ ملت‌های والیبال دردسرهای زیادی را برای بازیکنان و مربیان ایجاد کرده است. مهمترین مشکل مربوط به سفرهای طولانی بین قاره‌ای است که باعث می‌شود بازیکنان یک ماه فشرده را پشت سر بگذارند. ایران که چند روز قبل از آغاز این رقابت‌ها در صربستان اردوی تدارکاتی برگزار کرده بود، از جمعه مسیر خود را در فرانسه آغاز می‌کند. در این هفته شاگردان کولاکوویچ با فرانسه، استرالیا و ژاپن طی ٣روز متوالی روبه‌رو می‌شوند و سپس به آرژانتین سفر خواهند کرد. بلندقامتان بعد از یک سفر طولانی بین قاره‌ای ٣ بازی در «بوینس‌آیرس» با تیم‌های آرژانتین، ایتالیا و کانادا برگزار می‌کنند. مرد مونته‌نگرویی و تیمش باید بار دیگر به اروپا برگشته و ٣ بازی هم در روسیه تجربه کنند. در این هفته ایران با چین، برزیل و روسیه مصاف می‌دهد. سفر طولانی والیبالیست‌ها به این‌جا ختم نمی‌شود و آنها باید بار دیگر دور دنیا را زده و به آمریکا بروند. لهستان، صربستان و آمریکا ٣ حریف ایران در هفته چهارم هستند، سپس نوبت به میزبانی ایران می‌رسد و شاگردان کولاکوویچ بعد از بازگشت به تهران با کره‌جنوبی، بلغارستان و آلمان روبه‌رو می‌شوند. در مجموع این مسابقات فشرده یک ماه (٤خردادماه تا ٣ تیرماه) برای والیبالیست‌ها به طول می‌انجامد و در صورتی که آنها جزو ٥ تیم برتر قرار بگیرند، به مرحله نهایی صعود خواهند کرد.

 


٢١ بازیکن منتخب در غیاب برخی بزرگان

 

سعید معروف، فرهاد سال‌افزون و محمدطاهر وادی (پاسور)، سیدمحمد موسوی، سامان فائزی، علی شفیعی، امیرحسین توخته، اصغر مجرد و مسعود غلامی (مدافعان میانی)، میلاد عبادی‌پور، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، محمدجواد معنوی‌نژاد، میثم صالحی و مرتضی شریفی (دریافت‌کننده قدرتی)، امیر غفور، صابر کاظمی و پوریا یلی (پشت خط‌زن) و مهدی مرندی، محمدرضا حضرت‌پور و مصطفی حیدری (لیبرو) ٢١ بازیکنی هستند که توسط کولاکوویچ برای حضور در لیگ ملت‌های ٢٠١٨ انتخاب شدند. سرمربی تیم‌ملی هر هفته ١٤بازیکن را معرفی می‌کند و این اختیار را دارد هرکدام از ٧بازیکنی که در تهران هستند را فرابخواند و یک یا چند بازیکن را از اروپا یا آمریکا به تهران بازگرداند. خبر تلخ برای کولاکوویچ مصدومیت معنوی‌نژاد، لژیونر ایرانی بود که باعث شده او حداقل در یکی، دو هفته نخست لیگ ملت‌ها غایب باشد. شاید جای خالی برخی بازیکنان باتجربه مثل شهرام محمودی، عادل غلامی، پوریا فیاضی، فرهاد نظری‌افشار، رضا قرا و حمزه زرینی نسبت به سال‌های گذشته خالی باشد، اما آنها هر کدام به دلایلی در تیم‌ملی جایی ندارند.

 


آشنایی با ٨+١٣ سرباز ایران


معروف، سال‌افزون، موسوی، فائزی، شفیعی، غلامی، عبادی‌پور، قائمی، میرزاجانپور، معنوی‌نژاد، غفور، مرندی و حیدری ١٣بازیکنی هستند که قبلا سابقه بازی در لیگ جهانی را داشته‌اند و نام‌های آشنایی برای علاقه‌مندان به والیبال محسوب می‌شوند. ٨ بازیکن دیگر که به جز یک نفر زیر ٢٠‌سال سن دارند، نخستین تجربه خود در این سطح را پشت سر خواهند گذاشت که این اتفاق می‌تواند یک تحول بزرگ در والیبال ایران ایجاد کند. امیرحسین توخته با ١٧‌سال سن، ‌سال گذشته بهترین مدافع میانی مسابقات نوجوانان جهان شد. علی‌اصغر مجرد، میثم صالحی و صابر کاظمی با ٢٠‌سال سن ازجمله بازیکنان تیم جوانان به حساب می‌آیند. پوریا یلی و محمدرضا حضرت‌پور هم با ١٩‌سال سن جزو چهره‌های ناشناخته تیم‌ملی به حساب می‌آیند. مرتضی شریفی نیز با ١٧‌سال سن‌، سال قبل بهترین دریافت‌کننده مسابقات نوجوانان آسیا بوده که کولاکوویچ به او اعتماد کرده است. در این میان محمدطاهر وادی با ٢٨‌سال سن نخستین تجربه خود در لیگ جهانی را پشت سر خواهد گذاشت. تمامی بازیکنان به جز ٢ نفر در لیگ داخلی در‌ سال ٩٦ به میدان رفتند. میلاد عبادی‌پور در اسکرای لهستان موفق بود و به قهرمانی یکی از معتبرترین لیگ‌های دنیا رسید. محمدجواد معنوی‌نژاد نیز تجربه خوبی را در ترکیب ورونا و سری‌آ ایتالیا سپری کرد.

 

1304401

 


توقع از تیم کولاکوویچ چیست؟

 

ایگور کولاکوویچ دومین‌ سال حضورش در تیم‌ملی را تجربه می‌کند و دیگر بهانه‌هایی مثل عدم شناخت از بازیکنان وجود ندارد. شاید به دست آمدن همین شناخت هم باعث شد سرمربی مونته‌نگرویی دست به تغییرات زده و نیمی از ترکیب تیمش را جوان کند. هر ساله همزمان با شروع لیگ جهانی تب والیبال در سراسر ایران داغ می‌شود و به نظر می‌رسد از جمعه استارت هیجان در این رشته توپ و توری زده شود. با این‌که خیلی از کارشناسان لیگ ملت‌های والیبال را از نظر اهمیت پایین‌تر از مسابقات دیگر همچون جام‌جهانی و مسابقات قهرمانی جهان می‌دانند، اما حساسیت مردم در سال‌های اخیر و استقبال گسترده آنها از این مسابقات نشان داده همه بازی‌های بین‌المللی والیبال برای‌شان اهمیت دارد.‌ سال گذشته کولاکوویچ در نخستین تجربه‌اش در لیگ جهانی نتوانست نتایج قابل قبولی کسب کند و امسال هم هدف اصلی خود را مسابقات قهرمانی جهان در شهریورماه قرار داده است. با این حال، انتظار این است در لیگ ملت‌های والیبال شاهد نمایش درخوری از تیم‌ملی باشیم. حداقل انتظار این خواهد بود ایران از تیم‌هایی نظیر ژاپن، چین، کره‌جنوبی، استرالیا، بلغارستان، آلمان و کانادا بالاتر قرار بگیرد. حالا این‌که بتوانیم جزو ٥ یا ٦ تیم برتر بعد از پایان ١٥ بازی برگزار شده، باشیم یا خیر؛ بحث دیگری است. ایران فقط یک بار در طول ٥‌سال اخیر سابقه قرار گرفتن میان تیم‌های برتر لیگ جهانی را داشته که به‌عنوان چهارمی رسیده است. حالا هم که خیال مسئولان فدراسیون و کادرفنی از ماندن در سطح یک این رقابت‌ها راحت است، شاید فرصت مناسبی باشد تا طعم نخستین مدال این مسابقات را بچشیم. جدا از کولاکوویچ که مرحله نخست قراردادش در پایان مسابقات جهانی به پایان می‌رسد و نتایج امسال برایش از اهمیت دوچندانی برخوردار است، لیگ ملت‌های والیبال ٢٠١٨ نخستین تورنمنت رسمی بین‌المللی است که ضیایی به‌عنوان رئیس فدراسیون آن را تجربه می‌کند، به همین خاطر فدراسیون هم با تمام توان از این تیم پشتیبانی می‌کند تا کارنامه روشنی در نخستین تجربه داشته باشد. البته برخی از کارشناسان به کمبود بازی‌های تدارکاتی و نداشتن تجربه بازیکنان جوان انتقادهایی داشتند. تیم‌ملی فقط ٢ بازی تدارکاتی با صربستان قبل از حضور در لیگ ملت‌های والیبال برگزار کرد که یک برد و یک باخت را در پی داشت. باید دید کولاکوویچ که در صحبت‌هایش از میدان دادن به جوان‌ها سخن گفته بود، چگونه مسیر را برای موفقیت تیمش هموار  می‌کند.

 

 

برنامه کامل دیدارهای تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی لیگ ملت ها به وقت تهران به شرح زیر است:


* هفته نخست: چهارم تا ششم خرداد


گروه یک: فرانسه(میزبان)، ژاپن، استرالیا و ایران


جمعه چهارم خردادماه: ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه: فرانسه – ایران
شنبه پنجم خردادماه: ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه: استرالیا – ایران
یکشنبه ششم خردادماه: ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه: ایران – ژاپن

 


* هفته دوم: ۱۱ تا ۱۴ خرداد


گروه هفتم: آرژانتین(میزبان)، کانادا، ایتالیا و ایران


شنبه دوازدهم خردادماه: ساعت ۴ و ۴۰ دقیقه بامداد: آرژانتین – ایران
یکشنبه سیزدهم خردادماه: ساعت یک و ۴۰ دقیقه بامداد: ایران – ایتالیا
یکشنبه سیزدهم خردادماه: ساعت ۲۳ و ۴۰ دقیقه: ایران – کانادا

 


* هفته سوم: ۱۸ تا ۲۱ خرداد


گروه یازدهم: روسیه(میزبان)، چین، ایران و برزیل


جمعه ۱۸ خردادماه: ساعت ۱۶: چین – ایران
شنبه ۱۹ خردادماه: ساعت ۱۶: ایران – برزیل
یکشنبه ۲۰ خردادماه: ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه: روسیه – ایران

 


* هفته چهارم: ۲۵ تا ۲۸ خرداد


گروه پانزدهم: آمریکا(میزبان)، صربستان ، لهستان و ایران


شنبه ۲۶ خردادماه: ساعت ۳ بامداد: لهستان – ایران
شنبه ۲۶ خردادماه: ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه: ایران – صربستان
دوشنبه ۲۸ خردادماه: ساعت ۳ بامداد: آمریکا – ایران

 


* هفته پنجم: یکم تا سوم تیرماه


گروه نوزدهم: ایران(میزبان)، آلمان، بلغارستان و کره جنوبی


جمعه یکم تیرماه: ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه: ایران – کره
شنبه دوم تیرماه: ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه: ایران – بلغارستان
یکشنبه سوم تیرماه: ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه: ایران – آلمان

دیدگاه‌ها