کد خبر : 1526189 | 04 خرداد 1397 ساعت 17:47 | 25.8K بازدید | 0 دیدگاه

مهدوی کیا، یکی از 5 ستاره آسیایی ادوار جام جهانی

مدافع – هافبک سابق تیم ملی ایران جز پنج بازیکن تاثیرگذار آسیا در مسابقات جام جهانی لقب گرفت

مهدوی کیا، یکی از 5 ستاره آسیایی ادوار جام جهانی

به گزارش "ورزش سه" سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا 19 روز مانده به شروع جام جهانی روسیه اقدام به انتشار یادداشتی در رابطه با پنج بازیکن برتر جام جهانی کرده و از سامی الجابر (عربستان سعودی) ، تیم کیهیل (استرالیا) ، مهدی مهدوی‌کیا (ایران) ، هونگ میونگ بو (کره جنوبی) و جونیچی اینامیتو (ژاپن) نام برده است. 


حال نگاهی به نوشته سایت AFC در رابطه با این بازیکنان می‌اندازیم:

 

1- سامی الجابر:
عربستان سعودی در روز 14 ژوئن (24 خرداد) در اولین مسابقه جام جهانی روسیه به مصاف تیم ملی روسیه می‌رود. دقیقا 12 سال قبل سامی الجابر، آخرین گل تیم ملی عربستان در این رقابت‌ها را مقابل تونس در ورزشگاه آلیانز آرنا به ثمر رساند. الجابر یکی بازیکن آسیایی است که سابقه حضور در چهار جام جهانی (1994 ، 1998 ، 2002، 2006 ) را دارد. 
مهاجم چپ پای افسانه‌ای تیم ملی عربستان 46 گل به نام خود ثبت کرده است. این تیم اولین برد خود در جام جهانی در سال 94 مقابل مراکش به دست آورد که سامی الجابر در آن بازی هم توانست نقش آفرینی کند. این بازیکن چهار سال بعد هم به همراه عربستان در شهر بوردو فرانسه به مصاف آفریقای جنوبی رفت که به تساوی 2-2 دست یافت. سامی الجابر تنها بازیکن عربستان است که رکورد دار حضور در جام جهانی بوده و به نظر می‌رسد بازیکنی از این کشور توانایی رسیدن به رکورد الجابر را نداشته باشد. 

 

1304649

 

2- تیم کیهیل : 
کیهیل بعد از سامی الجابر قرار گرفته است. این بازیکن به همراه تیم ملی استرالیا در سه جام جهانی حضور یافته است. مهاجم نامدار استرالیا دو روز قبل از آخرین گل سامی الجابر برای عربستان، اولین گل خود برای کشورش را در سن 26 سالگی به ثمر رساند تا تیم ملی استرالیا به برد شیرین 3 بر 1 مقابل ژاپن دست پیدا کند. اما شاید بیشتر از همه گل زیبای کیهیل به هلند در جام جهانی 2014 برزیل در یاد فوتبالدوستان مانده باشد. جایی که این بازیکن در جریان شکست 3 بر 2 استرالیا، گل دوم تیمش را به زیبایی هر چه تمام‌تر با پای چپ وارد دروازه حریف کرد تا یکی از زیباترین گل‌های جام جهانی را رقم بخورد. حضور در جام جهانی روسیه می‌تواند بزرگترین شانس برای این کیهیل باشد تا به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان قاره کهن شناخته شود. 

 

1000481

 


3- مهدی مهدوی‌کیا : 
زمانی که به تاریخ‌ شمار ایرانی‌ها در جام جهانی نگاه کنید، سخت است که مسابقه‌ای را مهم‌تر و بالاتر از بازی این تیم برابر آمریکا در جام جهانی 1998 قرار دهید. ایران با گل به یاد ماندنی حمید استیلی پیش افتاد اما کسی که پیروزی معروف ایرانی‌ها را قطعی کرد، مهدوی‌کیا ، هافبک سرعتی و مشهور این تیم بود. در حالی که ایران با یک گل پیش بود، در 10 دقیقه مانده به پایان بازی، توپ به سمت چپ میدان و به سمت مهدوی‌کیا رفت و او با پیشروی به سمت دروازه حریف، ضربه پایانی‌اش را به زیبایی وارد دروازه کیلی کلر کرد و ایران را 2 بر صفر پیش انداخت.  اگرچه برایان مک براید توانست یکی از گل‌های خورده را جبران کند اما گل مهدوی کیا برای تثبیت پیروزی ایران کافی بود، پیروزی که تا به امروز تنها برد ایران در جام جهانی محسوب می‌شود.
مهدوی‌کیا دوران فوتبالی موفقش را در بوندس‌لیگا و هامبورگ ادامه داد و به عنوان بهترین بازیکن آسیا در سال 2003 معرفی شد.

 


4: هونگ میونگ بو :
این بازیکن، کاپیتان تنها تیم آسیا بود که به مرحله نیمه نهایی رقابت‌های جام جهانی راه یافت. میونگ بو بدون شک بهترین مدافع کناری است که قاره آسیا تا به اینجا به خود دیده. این مدافع در سال 2002 بعد از 135 بازی ملی برای کره بازنشسته شد. یکی از ویژگی‌های بارز میونگ بو این بود که فقط در دفاع بازی نمی‌کرد و حضوری فعال در حملات تیمش داشت. کاپیتان اسبق تیم ملی کره در سال‌های 1990 ، 1994 ، 1998 و 2002 عضو تیم ملی کشورش در مسابقات جهانی بود که یکی از بازیکنان افسانه‌ای کره محسوب می‌شود. این تیم در جام جهانی 2002 با کاپیتانی هونگ میونگ بو نتایج خیره کننده کسب کرد و با شکست اسپانیا به نیمه نهایی راه یافت اما در این مرحله مغلوب آلمان شد تا شگفتی‌ سازیش به اتمام برسد. 

 

1304651


5- جونیچی ایناموتو :

در سال 2002 ژاپن به همراه کره جنوبی وظیفه میزبانی از مسابقات جام جهانی را بر عهده داشت و آن‌ها این فرصت را داشتند که کیفیت تیم ملی خود را به جهانیان نشان دهند. ژاپن قبل از این برای اولین بار در سال 1998 حضور در جام جهانی را تجربه کرده بود. این کشور در جام جهانی 2002 ابتدا مقابل بلژیک به نتیجه تساوی دست پیدا کرد اما با درخشش ایناموتو مقابل تونس و روسیه به برتری رسیده و صدرنشین گروه خود شدند. تا به اینجا تنها هافبکی که توانسته به از لحاظ  گلزنی به ایناموتو برسد، کیسوکه هوندا است که در جام جهانی 2014 به این مهم دست یافت.

 

1304652

دیدگاه‌ها