کد خبر : 1526329 | 05 خرداد 1397 ساعت 13:39 | 2.8K بازدید | 0 دیدگاه

جنگ نوازنده ها؛ سوپراستارهای رئال یا کلوپ بند؟

سوپراستارهای مثلث بی بی سی یا هوی متال های یورگن کلوپ؛ کدام یک فاتح لیگ قهرمانان می شود؟

جنگ نوازنده ها؛ سوپراستارهای رئال یا کلوپ بند؟

به گزارش "ورزش سه"، یک گروه پنج سال با هم بوده‌اند و هر یک با رکوردهای جهانی دور هم جمع شده‌اند. آنها در یک دنیای متفاوت زندگی می‌کنند که در همه چیز «سهم شیر» را می‌برند، تورها و برندهای جهانی و شبکه‌های اجتماعی. یک تیم کارکشته و جاافتاده که برای چندمین جام قهرمانی‌اش مبارزه می‌کند و اهمیتی ندارد که در این اجرای آخر یکی یا حتی دو تا از نوازندگان این ارکستر باسابقه و پرطرفدار سازشان کوک نباشد.
گرت بیل، کریم بنزما و کریستیانو رونالدو یا همان BBC سر جای خودشان و همان نیروی تهاجمی هستند که می‌توانند رئال را برای چهارمین بار در پنج سال اخیر به قهرمانی اروپا برسانند. این دستاوردی است که هیچ تیم دیگری به آن نرسیده مگر خود رئال که آن هم به بیش از نیم قرن قبل مربوط می‌شود.

 

1300527


طرف دیگر یک باند موسیقی کوچک است که وقتی BBC پنج سال پیش شکل می‌گرفت، کسی از حال و روزشان خبری نداشت. سادیو مانه در اتریش بود و حتی یک دقیقه در رقابت‌های اروپایی بازی نکرده بود. روبرتو فیرمینو در هوفنهایم هافبک بازی می‌کرد و محمد صلاح، آخرین تکه این پازل، نخستین فصل خود را در اروپا و تیم بازل به پایان رسانده بود، آن هم به‌عنوان یک بازیکن نیمکت‌نشین. کسی به حروف اختصاری فکر هم نکرد اما مربی‌شان، یورگن کلوپ به دنبال نوعی از بازی است که «فوتبال هوی متال» نام برازنده‌ای برای آن است. این دو گروه هجومی قرار است در فینال لیگ قهرمانان مقابل هم قرار بگیرند، رئال مادرید برابر لیورپول یا جاافتاده‌ها مقابل تازه‌واردها.


اینکه الان کجا هستند، همه ماجرا نیست بلکه مهم است که از کجا آمده‌اند. مثلث رئال مادرید همه نجیب‌زاده‌هایی هستند که قبل از 20 سالگی انتظار آینده‌ای درخشان از آنها می‌رفت. بیل در 18 سالگی با 10 میلیون دلار به تاتنهام رفت و آن موقع پول خیلی زیادی بود. بنزما برای تیم ملی فرانسه بازی کرده و جواهر المپیک لیون محسوب می‌شد. رونالدو دردانه سر الکس فرگوسن در «تئاتر رویاها» بود.


اما مثلث لیورپول، در آن سن کجا بودند؟ مانه در متز در دسته دوم فرانسه بود و در 19 بازی یک گل زده بود. فیرمینو در فیگورنزه بود و به تیمش کمک کرد به دسته اول فوتبال برزیل بیاید. صلاح؟ او نخستین بازی‌اش را برای تیم المقاولون مصر انجام داده بود اما اصلا زیاد بازی نمی‌کرد بعد از آنکه تراژدی پورت سعید در سال 2012 لیگ این کشور را با وقفه و ابهام مواجه کرد.


نبوغ و اصالت در برابر گذر زمان تسلیم نمی‌شود. BBC سخت‌ترین فصل خود را سپری کرده. بیل با آن مصدومیت‌هایی که رهایش نکرده، دو فصل بد را سپری کرده و در فینال لیگ قهرمانان فصل قبل در ترکیب نبود. بنزما که زمانی دست نیافتنی بود با وجود نارضایتی آنها که فقط تعداد گل‌هایش را حساب می‌کردند، دیگر انتخاب اول تیم نیست. بیش از دو فصل است که در لیگ قهرمانان 90 دقیقه کامل بازی نکرده است.

 

نقش بیل و بنزما به‌عنوان مکمل رونالدو هم کمرنگ شده چون خود رونالدو با بالارفتن سن تغییر کرده. او دیگر آن بازیکن سابق نیست که طول زمین را طی می‌کرد و توپ را از دفاع برمی داشت و به قلب دفاع دشمن می‌زد. او یک مهاجم نوک اصیل است که مایل به چپ است. یک نگاه کارکردگرایانه در بازی‌اش دیده می‌شود، یک کالری از انرژی‌اش را هدر نمی‌دهد و تمام توانش معطوف به گلزنی است. همین باعث شده آمار گلزنی‌اش در دهه چهارم زندگی دست نخورد و همین باعث می‌شود بنزما کمتر غیرقابل جایگزینی باشد. مجبور شدند خودشان را منطبق کنند. بنزما باید بازی خود را به فضاهایی که رونالدو اشغال می‌کند، ببرد در حالی که بیل به سادگی نمی‌تواند بال راستی باشد که مورد دلخواه رونالدو است. زین‌الدین زیدان گزینه‌های هجومی زیادی پشت سر این سه نفر دارد، از ایسکوی بازیساز گرفته تا مارکو آسنسیوی انفجاری و این یعنی بیل، بنزما و رونالدو دیگر آن سه رهبر ارکستر برای هشت نفر دیگر نیستند و باید بازی خود را به سمفونی تیم بند بزنند.

 

1298100

 


سه مهاجم لیورپول خیلی بهتر تنظیم شده‌اند. صلاح شاید بیشترین گل را زده باشد اما او ایستگاه آخر نیست، یک ضلع از مثلثی است که هیچ کدام به طور مستقل از دو تای دیگر کار نمی‌کنند. فیرمینو اسما مهاجم نوک است که حرکاتش به سمت چپ و راست به صلاح و مانه سرنخ می‌دهد و همینطور برعکس. اینها سه نفر مستقل نیستند همانطور که BBC گاهی به نظر می‌آیند، یک مجموعه از سه نفر هستند با توانایی‌های نسبتا متفاوت هر چند نقطه مشترکشان سختکوشی و فرصت طلبی است؛ از خودگذشتگی و دید فیرمینو، سرعت و زرنگی مانه به همراه تمام‌کنندگی و ظرافت صلاح ترکیب ویران‌کننده‌ای را به وجود می‌آورد.

 

BBC همین حالا تاریخ ایجاد کرده و امیدوار به خلق یک شاهکار دیگر است هر چند بنزما و بیل حتی از قرارگرفتن در ترکیب اصلی رئال در بازی امشب و بعد از این فصل مطمئن نیستند. فینال لیگ قهرمانان مشخص می‌کند آیا گروه باتجربه و پرافتخار شاید با کمک چند نوازنده جدید می‌تواند بر هوی متال تازه‌واردهای سرخپوش که سریع‌تر و پرسروصداتر از خودش بازی می‌کند، غلبه کنند یا نه...

منبع: ایران ورزشی


مترجم: سیدعلی بلندنظر

دیدگاه‌ها