کد خبر : 1526551 | 06 خرداد 1397 ساعت 09:44 | 57.9K بازدید | 0 دیدگاه

رونمایی از نسل چهارم ترکیه مقابل ایران

ستاره رم و مهاجم اورتون؛ فردا فیکس باشید!

در اولین بازی تدارکاتی طی برنامه فشرده فدارسیون ترکیه بازیکنان این کشور در دیداری تاریخی بعد از 44 سال از همسایه قدرتمند آسیایی خود میزبانی خواهند کرد.

ستاره رم و مهاجم اورتون؛ فردا فیکس باشید!

به گزارش "ورزش سه"، ناکامی در راهیابی به جام جهانی 2018 روسیه باعث شد تا فدراسیون فوتبال ترکیه و سرمربی مشهور رومانیایی استارت پوست اندازی در ترکیب این تیم را بزنند بلکه در یورو 2020 یکی از تیم های حاضر در مرحله نهایی لقب بگیرند. در این راستا برگزاری سه بازی دوستانه با تیم های حاضر در جام جهانی طی خردادماه در دستور کار قرار گرفت که در یکی از این بازی ها ترکیه در جدالی تاریخی به مصاف ایران می رود تا طلسم 44 ساله رویارویی دو کشور شکسته شود.


ترکیه در روزهای آتی سه بازی دوستانه با ایران، تونس و روسیه برگزار خواهد کرد از همین رو لوچسکیو 27 بازیکن را به اردو دعوت کرد. با بررسی لیست تیم ملی ترکیه می توان دریافت که لوچسکیو به دنبال ایجاد فضا برای نسل چهارم فوتبال این کشور است چون در این فهرست چهار بازیکن تازه‌وارد دیده می‌شوند از جمله کنعان کارامان، اوکان کوچوک، زکی چلیک و برکای اوزجان که برای نخستین بار به تیم ملی دعوت شده‌اند.


غایب بزرگ این فهرست آردا توران، بازیکن سابق بارسا است که در بازگشت به کشورش روزهای سختی داشت و به تازگی به دلیل درگیری با داور 14 بازی محروم شده است. سلچوک اینان، سردار عزیز، بوراک ایلماز، گوکهان گونول، عمر توپراک، امره مور و جانر ارکین ۸ بازیکن مصدوم و غایب ترکیه در این اردو هستند. جنک توسون، مهاجم گلزن اورتون و چنگیز اوندر، پدیده رم دو چهره مشهور در این لیست به شمار می آیند .


اوندر هرچند در این فهرست به‌عنوان هافبک معرفی شده، ولی در تیم رم معمولا نقش مهاجم مکمل ادین ژکو را به عهده داشت و بازی‌های خیلی خوبی به نمایش گذاشت. جنک توسون که در نیم فصل از بشیکتاش به اورتون رفت، مهاجم اصلی ترکیه خواهد بود. دعوت نشدن هیچ کدام از بازیکنان گالاتاسارای ، قهرمان این فصل از نکات جالب این لیست است که به سوژه ای جنجالی در رسانه های ترکیه تبدیل شد چون قهرمان ترکیه با کمترین تعداد بازیکن بومی جام را با هدایت فاتح تریم بالای سر برد.


به بهانه رویارویی ایران و ترکیه بعد از 44 سال نگاهی انداختیم به فهرست 27 نفره ترکیه که قرار است از این جمع تیم اصلی انتخاب و به مصاف کی روش و شاگردانش برود.


1- هارون تکین (بورسا اسپور): گلر 28 ساله تمساح های بورسا ، برای نخستین بار به تیم ملی ترکیه دعوت می شود  او در این اردو جانشین ولکان باباجان ، دروازبان اصلی تیم ملی ترکیه شد . این دروازبان با تجربه تیم بورسا اسپور با وجود داشتن پیشنهاد های بسیار بالا از 3 تیم بزرگ استانبول ترجیح داد در بورسا اسپور بماند . او در این فصل درخشش خوبی در درون دروازه داشت اما بورسا اسپور در سوپر لیگ ترکیه در جایگاه نهم قرار گرفت . انتظار می رود هارون دروازبان اصلی تیم ملی ترکیه در روز دوشنبه باشد .

 

1304495


2-سرکان کرینتیلی (قونیه اسپور): دروازبان با تجربه و 33 ساله این فصل در 33 بازی 10کلین شیت داشت و پس از ولکان باباجان دومین دروازبان برتر داخلی سوپر لیگ ترکیه بود . تیم قونیه اسپور این فصل بر خلاف جذب ستاره های نامی همچون آدیس یاهوویچ مهاجم گلزن گزتپه و ساموئل اتوئو عملکرد خوبی نداشت و تا هفته پایانی یکی از گزینه های سقوط به لیگ پایین تر بود . سرکان این فصل به دلیل قهرمانی قونیه اسپور در جام حذفی در رقابت های لیگ اروپا نیز حضور داشت که قونیه اسپور در گروه I مسابقات با کسب 6 امتیاز در جایگاه سوم گروه قرار گرفت و از صعود به مرحله بعد باز ماند.


3-  اوکان کوچوک ( بورسا اسپور): دروازبان 22 ساله که در ابتدا فصل با قرارداد قرضی از بورسا راهی تیم تازه صعود کرده استانبول اسپور شد . عملکرد درخشان او در لیگ دسته اول ترکیه باعث شد که تیم استانبول اسپور به پدیده این مسابقات تبدیل شود و از تیم های نامی اروپا پیشنهاد دریافت کند . او سابقه حضور در رده های پایه ی ترکیه را دارد .


4- سینان بولات ( رویال بلژیک ) : دروازه‌بان 29 ساله تیم رویال بلژیک پس از چند فصل ناموفق در تیم پورتو بار دیگر به بلژیک بازگشت و در پایان رقابت‌های ژوپیرلیگ با تیمش در جایگاه هشتم جدول قرار گرفت . بولات بیش از این بین سال‌های 2011 تا 2013 عضو تیم ملی بزرگسالان ترکیه بود و در این مدت 6 بازی با پیراهن این تیم انجام داد. این دروازه‌بان هم‌چنین سابقه عضویت در تیم‌های زیر 19 و 21 ساله‌های ترکیه را در کارنامه خود دارد.  


5-  چاغلار سویونجی ( فرایبورگ آلمان): مدافع جوان و مستعد تیم فرایبورگ آلمان که خیلی از فوتبال دوستان و منتقدین فوتبال سبک او را به پویول ، مدافع سابق بارسلونا  شباهت می دهند . این مدافع 21 ساله 2 فصل پیش از تیم آلتین اوردو علی رقم داشتن پیشنهاد های خوب و جذاب از 3 باشگاه بزرگ ترکیه  فنرباغچه ، گالاتاسارای و بشیکتاش تصمیم گرفت فوتبال خود را در خارج از کشور ادامه  بدهد و به تیم فرایبورگ پیوست . عملکرد درخشان او در این تیم باعث شد که تیم آرسنال پیشنهاد 35 میلیون یورویی را به مسئولین تیم فرایبورگ داده است.

 

1305179


6-  ارتغرل ارسوی ( بورسا اسپور ): این بازیکن 187 سانتی  متری و 21 ساله  تیم بورسا اسپور برای نخستین بار به تیم ملی ترکیه دعوت می شود . عملکرد فوق العلاده او در سوپر لیگ ترکیه ، لوچسکیو را به حضور او در تیم ملی  مجاب کرد . ارتغرل سابقه حضور در تمامی رده های پایه ای را دارد و محصول آکادمی بورسا اسپور است . او در تابستان پیشنهاد های خوبی از کشور های آلمان و اسپانیا دارد و به احتمال بسیار زیاد لژیونر خواهد شد.


6-   کاهان آیهان (فورتنا دوسلدورف آلمان ): لژیونر موفق تیم ملی ترکیه این فصل در بوندسلیگا دو با تیم فورتنا دوسلدرف با عملکرد خیره کننده ای به عنوان تیم اول به بوندسلیگا صعود کند و به 6 سال دوری از این لیگ پایان بدهند . او یکی از ارکان اصلی صعود فورتنا دوسلدورف بود و رهبری خط دفاعی تیمش را نیز برعهده داشت . کاآن محصول آکادمی تیم شالکه می باشد و دو تیم بشیکتاش و گالاتاسارای مشتری ها او در فصل نقل و انتقالات هستند .


7-    حسن علی کالدریم (فنرباغچه): مدافع چپ با تجربه تیم فنرباغچه ، اصلی ترین گزینه لوچسکو برای این پست است . این مدافع 28 ساله علی رقم از دست دادن قهرمانی سوپرلیگ و قهرمانی جام حذفی عملکرد قابل قبولی را به نمایش گذاشت و توسط لوچسکو بار دیگر به تیم ملی دعوت شد . جدی ترین گزینه برای این پست جانر ارکین ، مدافع چپ بشیکتاش بود که به دلیل مصدومیت جانر، لوچسکیو حسن علی را به او ترجیح داد . این دو بازیکن مقطعی نیز در فنرباغچه همبازی بودند .


8- عمر بایرام ( آکیسار بلدیه اسپور ) : این بازیکن دور گه  هلندی – ترکیه ای برای دومین مرتبه به تیم ملی ترکیه دعوت می شود . عمر این فصل با آکیسار بلدیه علی رقم کسب مقام دوازدهمی سوپر لیگ ، در جام حذفی قهرمان شد و جواز حضور در لیگ اروپا را کسب کرد .او سابقه حضور در تیم های ناک بردا و کایرسیر اسپور را در کارنامه خود دارد .


9- شنر اوزبایراکلی ( فنرباغچه ) : مدافع راست با تجربه تیم فنرباغچه ؛ اصل ترین گزینه لوچسکو برای این دیدار می باشد . این مدافع مستعد در حالی به فنرباغچه پیوست که 5 سال گذشته در لیگ دسته سوم حضور داشت . عملکرد فوق العلاده او با تیم بوگشاس اسپور ، مورد توجه استعدادیاب های بورسا اسپور قرار گرفت . شنر در بورسا اسپور نیز بلافاصله پس از ورودش توانست به یکی از بازیکنان تاثیر گذار تیمش تبدیل شود و با رقم بالایی همچون 6 میلیون یورو راهی تیم فنرباغچه شد .


10- زکی چلیک ( استانبول اسپور ) : مدافع راست جوان تیم دسته اولی استانبول اسپور این فصل با نمایش فوق العلاده اش با این تیم دراولین فصل حضورش در لیگ دسته اول ترکیه توسط لوچسکیو به تیم ملی دعوت شد . زکی پرورش یافته آکادمی تیم بورسا اسپور است و درتابستان به احتمال زیاد راهی مشکی پوشان شهر استانبول شود .


11- اوکای یوکوشلو ( ترابزون اسپور) : هافبک تدافعی 24 ساله تیم ترابزون اسپوراین فصل یکی از پدیده های سوپر لیگ ترکیه بود . عملکرد درخشان او با لباس ترابوزان باعث شد قیمتش در مدت 3 ماه 3 برابر شود و توجه باشگاه های بزرگ اروپایی را نیز به خود جذب کند . جدی ترین مشتری او تیم بشیکتاش است . بشیکتاش پس از عدم تمدید قرارداد آتیبا هاتچینستون ، هافبک دفاعی کانادایی با تجربه خود ، به دنبال جایگزین کردن اوکای در این پست می باشد . سران بشیکتاش پیشنهاد 6 میلیون یورویی خود را نیز به تیم ترابوزان اسپور داده اند و منتظر پاسخ مدیران این تیم می باشند.


12 - محمد توپال ( فنرباغچه ) : کاپیتان و با تجربه ترین بازیکن دعوت شده به تیم ملی است. این بازیکن 32 ساله تا کنون 75 بار لباس تیم ملی ترکیه را پوشیده است . توپال سابقه حضور در تیم های گالاتاسرای و والنسیا را در کارنامه خود دارد . این بازیکن در پست هافبک دفاعی فعالیت می کند ولی در مقاطعی در صورتی که مدافع میانی حضور نداشته باشد در این پست نیز به کار گرفته می شود و رهبری خط دفاعی را بر عهده می گیرد.

 

1305177


13- محمود تکدمیر (باشاک شهیر اسپور) : هافبک تدافعی 30 ساله با تجربه تیم باشاک شهیراسپورکه یکی از نفرات وفادار این تیم نیز به شمار می آید ، در دو فصل گذشته پیشرفت قابل قبول داشته است و یکی از ارکان موفقیت تیم باشاک شهیر اسپور نیز در سوپرلیگ به شمار می آید . تکدمیر با عملکرد خوب این فصل اش به عنوان بهترین هافبک تدافعی داخلی در سوپر لیگ ترکیه انتخاب شد.


14- تارکان سربست ( آستریا وین اتریش) : بازیکن 24 ساله دورگه تیم ملی ترکیه یکی از موفق ترین لژیونر ها نیز به شمار می آید . او علی رقم حضور در لیگ فرسایشی اتریش در 28 بازی عملکرد قابل قبولی داشت . تارکان سابقه حضور در تمامی رده های اتریش را دارد و برای اولین بار توسط میرشا لوچسکو به تیم ملی دعوت می شود .


15- اغوزهان اوزیاکوپ ( بشیکتاش ) : ستاره جوان و آینده دار تیم بشیکتاش ، این فصل علی رغم فصل های گذشته فصل خوبی را سپری نکرد . مصدومیت های پی در پی و عملکرد درخشان تولگای آرسلان در تیم بشیکتاش که زوج هافبک های دفاعی را در با آتیبا هاتچینستون تشکیل می داد . باعث افت این بازیکن شد . اغوزهان این فصل مشتری های زیادی داشت  از جمله آرسنال ، میلان و مارسی از جدی ترین مشتری های این بازیکن بودند .


16-  عبدالقادر عمر ( ترابزون اسپور) : جوان ترین بازیکن دعوت شده به تیم ملی ترکیه ، هافبک میانی جوان ترابوزان اسپور است . این بازیکن 18 ساله در ابتدا فصل با قرارداد حرفه ای از تیم امید های ترابوزان اسپور به بزرگ هایش پیوست . عملکرد فوق العلاده او به همراه یوسف یازیجی باعث شد که ترابوزان اسپور این فصل پس از چندین فصل ناکامی و حضور در رده های پایین جدول ، در جایگاه چهارم بایستد .


17- یونس ماللی ( ولفسبورگ آلمان ) : لژیونر با استعداد و با تجربه تیم ملی ترکیه این فصل با تیم ولفسبورگ خطر سقوط به بوندسلیگا 2 را حس کرد ولی در نهایت در آخرین هفته با شکست دادن کلن در بوندسلیگا ماندند . این هافبک 26 ساله سابق ماینس یکی از تاثیر گذارترین بازیکنان فعلی تیم ملی ترکیه می باشد . پاس های دقیق و بی نقص او در تغزیه کردن مهاجمین ، می تواند زمینه حضورش را در مقابل ایران فراهم کند.

 

1305175


18 – یوسف یازیجی ( ترابزون اسپور ) : ستاره جوان و آینده دار تیم ترابوزان اسپور ، یکی از سلاح های مهم لوچسکو برای روز دوشنبه می باشد . بالا بودن قدرت دیریبلینگ و هوش بالای او در امر بازیسازی و جنگندگی در میانه میدان  اورا از دیگر بازیکن ها متمایز کرده است  . یوسف پیشنهاد های بالایی نیز از تیم های منچستر یونایتد و موناکو دارد و یکی از بازیکنان مورد علاقه مورینیو نیز می باشد


19 – امره آکبابا ( آلانیا اسپور ) : هافبک خلاق و بازیساز تیم آلانیا اسپور ، این فصل با نمایش فوق العلاده اش توانست به تنهایی تیم آلانیا اسپور را در لیگ نگه دارد . او یکی از سوژه های نقل و انتقالاتی در پنجره تابستان است که شایعاتی مربوط به پیوتستنش با رقم 5 میلیون یورو به بشیکتاش در روزنامه های ترکیه ای مطرح است.


20- عرفان جان قهوه چی ( باشاک شهیر اسپور ) : ستاره 22 ساله تیم باشاک شهیر یکی از پدیده های سوپر لیگ ترکیه نیز به شمار می آید .این هافبک تهاجمی جوان که توسط عبدالله آوجی به فوتبال ترکیه معرفی شد از چندین باشگاه آلمانی و فرانسوی پیشنهاد دارد .


21- برکای اوزجان (اشتوتگارت آلمان ) : لژیونر جوان و آینده دار تیم اشتوتگارت که این فصل با این تیم توانست در 17 بازی در بوندسلیگا در ترکیب اصلی حضور پیدا کند . برکای سابقه حضور در تمامی رده های سنی ترکیه را در کارنامه خود دارد . مصدومیت هاکان چالهان اوغلو ستاره جوان تیم میلان ، لوچسکو این بازیکن را جایگزین کرد . برکای برای اولین بار به تیم ملی ترکیه دعوت می شود.
22- دنیز توروج ( کایسری اسپور ) : ستاره جوان و آینده دار تیم کایسری اسپور با درخشش در  سوپر لیگ ترکیه توانست کایسری اسپور را پس از 7 سال بار دیگر به بالای جدول برگرداند . دنیز در نیم فصل پیشنهاد بالایی از تیم گالاتاسارای داشت ولی تا پایان فصل تصمیم گرفت تا در کایسری اسپور بماند . دنیز را می توان اولین خرید تریم برای فصل بعد به شمار آورد.

 

1305180


23- کنعان کارامان (هانوفر آلمان ) :  وینگر راست جوان تیم هانوفر ، برای نخستین بار توسط لوچسکو به تیم ملی دعوت شده است . این وینگر 22 ساله یکی از ارکان مهم تیم هانوفر در بوندسلیگا بود . عملکرد درخشان او با هانوفر باعث شد که اینتر میلان او را در لیست خرید فصل بعد خود قرار بدهد .


24- چنگیز اوندر (رم ایتالیا ) : ستاره جوان و آینده دار تیم رم که این فصل با عملکرد بسیار خوبش توانست خیلی زود ستاره تیمش تبدیل شود چنگیر در ابتدا فصل با 13 میلیون یورو از باشاک شهیر  به رم پیوست او در سال ۲۰۱۷ با تیم رم نه گلی زد و نه پاس گلی داد. اما سال 2018 سال پر فروغ او بود و توانست با زدن گل های حیاتی برای رم در سری آ خیلی سریع تر از زمان موعد جانشین محمد صلاح در رم لفب بگیرد.

 

1305178


25- سردار گورلر ( عثمانلی اسپور ) : هم تیمی پیام صادقیان در تیم عثمانلی تنها بازیکن دعوت شده از 3 تیم سقوط کننده می باشد . این وینگر 26 ساله با عملکرد بسیار خوبش در تیم عثمانلی اسپور توانست توجه لوچسکو را به خود جلب کند . با سقوط عثمانلی به دسته پایین تر او از این تیم جدا شد . مقصد احتمالی او تی گالاتاسارای خواهد بود.


26- جنک توسون ( اورتون انگلیس ) : این مهاجم 26 ساله  تیم ملی ترکیه  در انتقالی 27 میلیون پوندی در زمستان به جمع تافی ها پیوست تا سرانجام جای خالی روملو لوکاکو پر شود. این مهاجم 26 ساله زیر نظر آلردایس در لیگ برتر توانست در مدت زمان کوتاه عملکرد فوق العلاده ای داشته باشد و به یکی از تاثیر گذارترین بازیکنان نیم فصل دوم اورتون تبدیل شود .

 

1305176


27- اموت بولوت ( کایسری اسپور ) : با تجربه ترین بازیکن دعوت شده به تیم ملی ترکیه می باشد . این مهاجم ۳۵ ساله یکی از تاثیر گذارترین بازیکن های تیم کایسری اسپور در سوپر لیگ بود و با به ثمر رساندن 14 گل در کورس آقای گلی این فصل سوپر لیگ ترکیه نیز قرار گرفت . او سابقه حضور در تیم های تولوز و گالاتاسارای را در کارنامه خود دارد.

 

نویسنده: آرتین چراغی

دیدگاه‌ها