کد خبر : 1526604 | 06 خرداد 1397 ساعت 12:42 | 16.1K بازدید | 0 دیدگاه

جنگ فرسایشی و نابرابر سروقامتان ایران

لیگ ملل، جهانگردی با طعم والیبال(گزارش)

تیم ملی والیبال ایران برخلاف برخی از رقیبان خود باید در طول لیگ ملت ها مسافت زیادی را طی کند.

لیگ ملل، جهانگردی با طعم والیبال(گزارش)

به گزارش  "ورزش سه"، با تغییر مجدد در شکل برگزاری مسابقات نسبت به سال قبل، FIVB از امسال لیگ جهانی والیبال را به لیگ والیبال ملل تغییر نام داده و مسابقات با حضور 16 تیم تنها در یک سطح برگزار می شود.


فرمت برگزاری مسابقات همانند سال گذشته به صورت نیمه فشرده و نیمه متمرکز بوده به نحوی که در هر هفته چهار گروه چهار تیمی به میزبانی یکی از چهار تیم مسابقات را برگزار می کنند که طی پنج هفته تمام تیم ها به صورت دوره ای به مصاف یکدیگر می روند.


*هسته اصلی و رقبا


تیم های استرالیا، کانادا، بلغارستان و کره جنوبی که FIVB آن ها را در سطح Teams Challenger طبقه بندی کرده برای بقا در این سطح باید بجنگند در حالی که حضور دوازده تیم هسته اصلی مسابقات Core Teams)) تا سال ۲۰۲۰  در این مسابقات تضمین شده است. هسته اصلی این مسابقات شامل دوازده تیم آرژانتین، آلمان، آمریکا، ایتالیا، ایران، برزیل، چین، روسیه، ژاپن، صربستان، فرانسه و لهستان می باشد.


* حذف و اضافه


در قیاس با سال قبل تیم بلژیک(تیم هفتم جدول دوازده تیمی سال ۲۰۱۷) از سطح یک مسابقات حذف و تیم های آلمان (تیم نایب قهرمان سطح سه)، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و چین (سطح دو) با نظر FIVB به این مسابقات اضافه شده اند.


* صعود به فینال، سقوط از سطح یک


پس از برگزاری ۱۲۰ بازی در مرحله لیگ، پنج تیم نخست جدول به همراه میزبان دور نهایی فرانسه به دور پایانی رقابت ها صعود می کنند. ضعیف ترین تیم Challenger نیز به مسابقات Challenger Cup رفته و برای بقا در سطح یک لیگ والیبال ملل با 5 رقیب دیگر از قاره های مختلف می جنگد. نکته حائز اهمیت و تعجب آور مانند سال های قبل، حضور میزبان فینال(فرانسه)در مرحله مقدماتی است که فارغ از کسب هر نتیجه ای در فینال این مسابقات حاضر خواهد بود.


* دوبار میزبانی در 5 هفته


از میان این شانزده تیم، به چهار تیم امتیاز ویژه ای داده شده که دو هفته میزبان مسابقات هستند. فرانسه، بلغارستان، چین و لهستان چهار تیمی هستند که در مرحله مقدماتی دو بار میزبانی را به عهده دارند در حالی که سایر تیم ها(صربستان، آرژانتین، برزیل، روسیه، ژاپن، کانادا، ایتالیا، استرالیا، کره جنوبی، آلمان، آمریکا و ایران)  تنها یک هفته میزبان مسابقات هستند. با در نظر گرفتن میزبانی دور نهایی، فرانسه سه هفته میزبان لیگ والیبال ملل خواهد بود.


 * گروه بندی


شانزده تیم حاضر در لیگ والیبال ملل ۲۰۱۸ مطابق شکل زیر گروه بندی شده اند:

 

1305235

 


*مسافت سفر تیم ها و استراحت بین بازی ها


همانطور که اشاره شد تیم های حاضر در این مسابقات طی یک رقابت فشرده در پنج هفته پانزده مسابقه را برگزار می کنند. به نظر می رسد مطابق برنامه تیم ها در پنج هفته حضور خود در این رقابت ها شرایط برابری از حیث مسافتی که در سفر به کشور میزبان طی می کنند از یک سو و همچنین زمان استراحت میان سه بازی در کشور میزبان ندارند. در این یادداشت به تحلیل برنامه بازی ها در کشورهای مختلف و مقایسه این دو شاخص می پردازیم .


در جدول زیر ۱۶ تیم حاضر در این تورنمنت از نظر دو جنبه ارزیابی شده است. یکی مسافت سفر به شهرهای میزبان بازی هایشان و دیگری فاصله میان سه بازی ای که در هر شهر برگزار می کنند صرفنظر از اینکه هر بازی چه مدت به طول بیانجامد .در سه روز زمان برگزاری بازی ها در یک شهر فاصله یک بازی تا بازی بعدی نیز برای تیم ها به طور یکسانی برنامه ریزی نشده است. بررسی ساعت مسابقات نشان می دهد زمان استراحت تیم ها که عبارت است از مجموع فاصله بین بازی اول و دوم و فاصله بین بازی دوم و سوم در بین تیم ها متغیر است.

 

 

1305234

 

* مسافت سفر


در میان این شانزده تیم بیشترین مسافت را تیم های آرژانتین و ژاپن طی 5 هفته سفر می کنند. آرژانتین با حدود 67 هزار کیلومتر و ژاپن با حدود 56 هزار کیلومتر بیشترین مسافت سفر را دارند. تیم ایران نیز برای برگزاری 15 مسابقه در 5 هفته باید به کشورهای فرانسه، آرژانتین، روسیه و آمریکا سفر کرده و در هفته پایانی میزبان باشد. ایران با 47 هزار کیلومتر سفر رتبه ششم را در میان تیم های سطح یک دارد.


شاید مسافت های طولانی سفرهای دو تیم آرژانتین و ژاپن را بتوان به پراکندگی و فاصله زیاد این دو کشور از سایر کشورها نسبت داد اما نکته جالب توجه جدول فوق، برنامه بسیار کم سفر دو تیم فرانسه و روسیه است که در طول 5 هفته به ترتیب 5400 و 7000 کیلومتر سفر را در برنامه خود دارند که با اختلاف زیاد، بسیار کمتر از میانگین سفر تمامی تیم هاست. میانگین مجموع مسافت سفر در این 16 تیم 36 هزار کیلومتر است.


*  استراحت بین سه بازی


زمان استراحت تیم ها عبارت است از مجموع فاصله زمانی بین بازی اول و دوم و فاصله زمانی بین بازی دوم و سوم.


این فاصله زمانی بهتر است به طور نرمال یک اختلاف 24 ساعته بین بازی های متوالی باشد که در یک هفته زمان استراحت تیم ها معادل 48 ساعت در نظر گرفته می شود. ساعات ب رگزاری مسابقات نشان می دهد کمترین زمان استراحت بین مسابقات در یک هفته 39 ساعت بوده و برای برخی تیم ها به حدود 52 ساعت هم می رسد. اگر مجموع این زمان استراحت را برای تمام تیم ها در پنج هفته برگزاری رقابت ها محاسبه کنیم در می یابیم دو تیم آرژانتین و ژاپن به ترتیب با 218 و 221 ساعت از این حیث نیز از سایر تیم ها وضع بدتری دارند و زمان استراحت کمتری برای ساعت بازی هایشان در نظر گرفته شده است. دو تیم آمریکا و ایتالیا با 244 ساعت، بیشترین استراحت حین برگزاری مسابقات را دارند. تیم ایران نیز با 232 ساعت استراحت در این جدول 16 تیمی هفتم است.


*  سخن پایانی


فدراسیون جهانی والیبال همواره ثابت کرده برنامه مسابقات هیچ گاه از یک نظام از پیش تعیین شده و بر پایه برابری بین تیم ها پیروی نکرده و برای برخی تیم ها شرایط به مراتب راحت تری را مهیا کرده است. به عنوان مثال، اعطای میزبانی های سنتی به برخی کشورها، در نظر گرفتن wild card برای ورود برخی تیم های بزرگ در تورنمنت های معتبر بدون مسابقه مقدماتی، حذف یا اضافه نمودن تیم ها به جدول مسابقات و عدم پایبندی به نظام صعود و سقوط بین سطوح و عدم رعایت برابری تعداد میزبانی ها در رقابت های نیمه متمرکزی نظیر لیگ والیبال ملل مواردی هستند که نشان می دهند فدراسیون جهانی والیبال اعتقاد چندانی به ایجاد شرایط یکسان بین تیم ها ندارد.


با تلاش های صورت گرفته در دهه های گذشته، والیبال ایران اکنون یکی از ده قدرت اول والیبال دنیاست. حضور مستمر در تورنمنت معتبر لیگ جهانی والیبال از سال 2013 تاکنون و کسب نتایج قابل قبول و درخشش والیبالیست ها به خصوص در سال های نخست، انتظارات افکار عمومی را از والیبال ایران بالا برده است. از طرفی دیگر مربیان تراز اول و شناخته شده والیبال دنیا از خولیو ولاسکو که از سال 2011 به مدت سه سال سکان هدایت تیم ملی والیبال را در دست داشت تا ایگور کولاکوویچ که با هدف روی سکو گرفتن ایران در المپیک 2020 اکنون در رأس مربیان تیم ملی قرار دارد بر خلاف دیگر تیم های بزرگ دنیا هیچ گاه به لیگ جهانی به عنوان یک تورنمنت آماده سازی نگاه نکرده و با جوان گرایی کمتر و استفاده از نهایت تجربه به خصوص در سال های ابتدایی حضور ایران ـ در لیگ جهانی ـ به دنبال کسب بهترین نتایج در این رقابت ها بوده اند.


حال که والیبال ایران با در اختیار داشتن زیرساخت های سخت افزاری نسبتا قابل قبول، دانش فنی مناسب و به روز، ظرفیت های مدیریتی، منابع انسانی بی نظیر و وجود استعدادهای فراوان در عرصه والیبال، تبدیل به یکی از قدرت های درجه یک والیبال دنیا شده، نیازمند حمایت همه جانبه مسئولین ذی ربط در عرصه های جهانی نیز می باشد. بنابراین شایسته است فدراسیون والیبال ایران که غالب ا حضوری مستمر در نشست های سالانه فدراسیون جهانی داشته است تمهیدی اندیشیده که با ارائه راهکارها و پیشنهادهایی قابل دفاع در کمیته های اجرایی مسابقات شرایط مسابقات تیم ملی ایران را بهبود بخشیده و راه را بر حضور درخشان تر تیم ملی والیبال را در عرصه های بین المللی هموار سازند.


* ابوالحسن مدرس زاده

 

دیدگاه‌ها