کد خبر : 1530253 | 24 خرداد 1397 ساعت 09:19 | 88.5K بازدید | 0 دیدگاه

هرآنچه که باید از جونیت چاکر بدانید؛

پسرِ یوفا، قاضی ایران - مراکش (گزارش)

اشتباهات متعدد و اعتماد یوفا نسبت به او سبب شده تا رسانه ها و اهالی فوتبال لقب پسر یوفا را برای داور ترکیه ای برگزینند.

پسرِ یوفا، قاضی ایران - مراکش (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ایران روز جمعه یکی از حساس ترین مسابقات خود را برگزار خواهد کرد. فیفا سرانجام تصمیم گرفت قضاوت بازی را به داور ترکیه ای بسپارد و حالا نگاهی داریم به پیشینه جونیت چاکر.

 

* داور تحصیل کرده و فوتبالیست برای ایران - مراکش

 

جونیت چاکر سرشناس ترین داور فوتبال ترکیه است که 41 سال سن دارد و فارغ التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه کجائلی می باشد. او هم اکنون علاوه بر داوری، در شرکت بیمه مشغول به کار است و از 10 تا 17 سالگی سابقه بازی در تیم کارتال اسپور ترکیه را دارد.

کارتال اسپور یکی از تیم های سطح پایین ترکیه ای است که به دست هواداران بشیکتاش ایجاد شده و همین موضوع، دست مایه اتهامات هواداران تیم های مختلف به جونیت چاکر بوده است. او در سال 94 فوتبال را کنار گذاشت و به سراغ داوری رفت و سال 2001 به لیست داوران فیفا رسید.

 

* قضاوت بازی های بزرگ و البته اشتباهات بزرگ

 

چاکر بازی های بزرگی از جمله فینال لیگ قهرمانان، نیمه نهایی جام جهانی و بسیاری مسابقات دیگر را قضاوت کرده و یکی از پرسابقه ترین داور های فیفا محسوب می شود. اما اشتباهات تاثیرگذار این داور ترک تبار سبب شده تا او در کشورهای مختلف اروپایی منفور باشد و اعتراضات زیادی را متوجه خود ببیند. این اعتراضات بیشتر در بین هواداران فوتبال در آلمان، انگلستان و حتی ترکیه دیده شده است.

در ترکیه برخی از هواداران فوتبال نسبت به او بی اعتماد هستند اما فدراسیون فوتبال این کشور، یوفا و فیفا باوجود اشتباهات این داور، بازی های بزرگی را به او می سپردند و سبب ایجاد اعتماد به نفس در چاکر می شدند.

 

* دو اشتباه در سال منتهی به جام جهانی

 

«حالا فهمیدم چرا تیم های شایسته در ترکیه قهرمان نیستند و حتما آنجا اتفاقات عجیبی میفتد!» این یکی از جملات تاریخی یوپ هاینکس در واکنش به داوری جونیت چاکر است! او این فصل در بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید اشتباهات متعددی داشت که عصبانیت باواریایی ها را برانگیخت. علاوه بر آن، دربی لیگ ترکیه بین فنرباغچه و بشیکتاش نیز با اشتباهات این داور همراه بود و حتی سبب شد تا بازی نیمه کاره بماند. در بازی برگشت هم بشیکتاشی ها در زمین حاضر نشدند و بازی با نتیجه 3-0 به نفع فنرباغچه شد. این بار هواداران تیم بشیکتاش بودند که نسبت به او معترض بودند و اعتقاد داشتند تصمیمات چاکر سبب تشنج در بازی شده بود.

 

1309601

 

* داوری، شغل خانوادگی چاکرها

 

سردار چاکر پدر چونیت چاکر نیز داور فوتبال بوده و قضاوت، به نوعی شغل خانوادگی چاکرها به حساب می آید. البته سردار، همچون پسرش به آوازه جهانی نرسید و حالا جونیت چاکر به آرزوها و اهداف پدر نیز می رسد.

 

* مردِ رکوردهای بزرگ

 

چاکر رکوردهای بسیاری را در دست دارد و می توان او را برترین داور تاریخ ترکیه نامید. او در مراحل پایانی لیگ قهرمانان، یورو و جام جهانی سوت زده و اتفاقاتی که سال ها برای فوتبال ترکیه اتفاق نمی افتاد را رقم زد.

 

* پرتلاش، مصمم و پیگیر

 

چونیت چاکر اخلاق های جالبی دارد. او تمام برنامه های تلویزیونی و تمام انتقادها نسبت به خود را تماشا و دنبال می کند. علاوه بر آن، اکثر مسابقات فوتبالی در جای جای دنیا را به نظاره می نشیند. این داور با دیسیپلین، آرشیو فوق العاده از مسابقات و برنامه های فوتبالی دارد و روزانه حداقل 2 بازی فوتبال را تماشا می کند. او همچنین هر روز 2 ساعت تمرین اختصاصی دارد.

 

* «پسرِ یوفا» قاضی بازی حساس ایران

 

باتوجه به اشتباهات فراوان و اعتماد چند باره یوفا نسبت به او، رسانه ها و هواداران به چاکر لقب «پسر یوفا» را داده اند و از همین حالا، باید امیدوار باشیم یکی از برترین داوران فوتبال جهان، جدال ایران و مراکش را بی نقص قضاوت کند.

دیدگاه‌ها